Ingezonden persbericht



PERSBERICHT

EMBARGO: 12 november, 15.30 uur

Rotterdam, 12 november 2007

CBRB: "Beleidsbrief binnenvaart van V&W" benadrukt belang van een veel groter gebruik van de vaarwegen voor economie, duurzaamheid en veiligheid.

Maar harde streefdoelen ontbreken.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Tineke Huizinga heeft op de Algemene Ledenvergadering van het CBRB op 12 november te Maassluis haar beleidsbrief binnenvaart gepresenteerd. In deze beleidsbrief schetst zij het regeringsvoornemen om de binnenvaartsector te stimuleren in het belang van de Nederlandse economie en in het belang van een verduurzaming en grotere veiligheid van het vervoerssysteem. Nieuw is dat in dit beleidsvoornemen niet alleen de directe stimulering van de binnenvaartsector zelf wordt opgepakt, maar ook die van de binnenhavens. Stimulering van het vervoer over de vaarwegen kan alleen werkelijk tot resultaat leiden, wanneer het deel uitmaakt van een logistieke keten. Stimulering van binnenhavens met hun watergebonden bedrijventerreinen zijn daarvoor van wezenlijk belang. Het bedrag van E 55,- miljoen voor quick wins in de binnenhavens vinden wij een mooie start.

Ook de problemen met de containerafhandeling in de zeehavens wordt benadrukt. Wil het in het kader van de aanleg van de Tweede Maasvlakte beoogde aandeel van 45% binnenvaart in het achterlandvervoer van containers kunnen worden gerealiseerd, dan is het een absolute noodzaak dat dit grote knelpunt wordt opgelost. De binnenvaartsector is zeer bereid om in een project tot oplossing van dit complexe probleem een sturende en stimulerende rol te spelen.

Hoewel de denkrichting van de beleidsnota ons aanspreekt en voldoende handvatten biedt voor verdere beleidsvorming, zijn wij minder tevreden met het feit dat in deze beleidsbrief geen harde streefdoelen zijn geformuleerd. Naar onze mening zijn streefdoelen een goed middel om te meten of beoogde doelstellingen zijn gerealiseerd. Wat ons betreft moet dat nog worden ingevuld.

Naast de beleidsnota is in de jaarvergadering door het CBRB aandacht gevraagd voor het voornemen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat om te komen tot taakoverdracht van certificerende en keurende activiteiten naar de markt. Het CBRB heeft zijn zorg uitgesproken over de bereidheid van IVW om dit proces ook daadwerkelijk goed te faciliteren. Het CBRB is op zich geen tegenstander van taakoverdracht, maar onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat dit plaatsvindt met een optimale begeleiding en kennisoverdracht, zodat er geen sprake kan zijn van kwaliteitsgebrek bij particuliere keurende en certificerende instanties.

© CBRB Rotterdam, 12-11-2007

Noot voor de redactie (