Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 12 november 2007

Plan voor 'aangename reclame' op publieke omroep

Een Publieke Omroep met voornamelijk "aangename reclame" en zo min mogelijk irritante commercials. Dat is het idee van reclamemaker Hans van Dijk in zijn vandaag verschenen boek ''Zapklare brokken".

Van Dijk van reclamebureau Skipintro is één van de bekendste tekstschrijvers van Nederland; hij maakte reclame voor o.a. ABN Amro, Hak, Melkunie, Mora en het Rijksmuseum. De kritiek op met name tv-reclame gaat hem als reclameman aan het hart. Hij heeft daarom een plan dat, zegt hij zelf, "een mooie Nederlandse oplossing is voor een wereldwijd probleem".

Kort samengevat stelt Van Dijk voor dat elke commercial eerst een proeftijd krijgt. Hij wordt een beperkt aantal keren uitgezonden (bijvoorbeeld tien of twintig) of tot een bepaald bereik is gehaald. Als dan uit onderzoek zou blijken dat die commercial de kijker irriteert, dan mag die niet meer worden uitgezonden. ''Althans niet op de Publieke Omroep'', aldus Van Dijk in zijn boek. ''Het staat de adverteerder uiteraard vrij om die commercial wel uit te zenden via de commerciële zenders - tenzij die aan het plan meedoen.''

De auteur wijst erop dat de STER de Publieke Omroep deels financiert. "Maar de discussie is nu steeds: helemaal géén reclame op de publieke omroep (en dus geen inkomsten) of wel reclame op de publieke omroep en dan voluit. Mijn voorstel is: alleen aangename reclame op de publieke omroep." Van Dijk rechtvaardigt zijn plan door te wijzen op de milieuwetgeving, die eisen stelt aan de 'uitstoot' van bedrijven. Irritante reclame is volgens hem ''niet bevorderlijk voor onze geestelijke gezondheid''. Sterker nog, te veel reclame op tv is algemeen erkend als één van de grootste ergernissen van Nederlanders. Van Dijk: ''Dus lijkt het me gerechtvaardigd dat we ook een meetapparaat zetten bij de pijp waar de reclame uit komt.''

Van Dijk legt in zijn boek van 288 pagina's uit hoe reclame werkt en wordt gemaakt en hoe reclamebureaus in elkaar zitten. Alles wat je moet weten over reclame, staat er in. Zijn missie is ''reclame maken voor goede reclame'' - en recht van spreken heeft hij, in dat verband. Met zijn boek wil Van Dijk (aankomende) reclamemakers ''wapens in handen geven'' om betere reclame te maken en ook het adverterend bedrijfsleven op het belang van ''aangename reclame'' wijzen. Dat stimuleert de verkoop van producten en diensten namelijk nog beter, weet Van Dijk uit ervaring.

''Zapklare brokken'' (alles wat je moet weten over reclame) ligt vanaf 12 november in de boekhandel, uitgegeven door Van Vliet Uitgevers (ISBN 978-90-78263-03-6), en kost ¤29,50.

Bestellen:

Zapklare Brokken
Zapklare Brokken
H. van Dijk