PERSBERICHT
GroenLinks pleit voor volledige veiling van emissierechten in de luchtvaart
Straatsburg, 12 november 2007 - Morgen stemt het Europees Parlement over het voorstel om de luchtvaart op te nemen in de Europese CO2-emissiehandel. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg is blij met deze belangrijke stap in de strijd tegen klimaatverandering. Wel vreest ze voor het afzwakken van de eisen ten aanzien van het emissiehandelsysteem, zoals het gratis verstrekken van uitstootvergunningen.
De afgelopen tijd is er veel kritiek op het systeem van emissiehandel. Sinds 2005 kunnen bedrijven die veel energie uitstoten, handelen in emissierechten. Deze bestaan uit uitstootvergunningen. Een vergunning staat voor de uitstoot van een ton kooldioxide per jaar. Volgens critici neemt sinds de invoering van de emissiehandel de uitstoot nog steeds toe en kost het tegelijkertijd teveel geld.
Buitenweg vindt dat de problemen met het emissiehandelsysteem voor bedrijven te maken heeft met de manier waarop het systeem is afgezwakt. "Wat nu niet werkt is dat er geen keuzes en strakkere afspraken worden gemaakt met het bedrijfsleven. De bedoeling is dat bedrijven straks gaan betalen voor hun vervuiling en dat het pijn doet. Dat accepteer je of niet. Je moet dus geen halve afspraken gaan maken en het systeem afzwakken, want dan werk het niet meer."
Volgens GroenLinks is het daarom uiterst belangrijk dat er nu wel strenge afspraken worden gemaakt voor het nieuwe emissiehandelsysteem in de luchtvaart. Hierbij is het essentieel hoeveel van de emissierechten geveild gaan worden en hoeveel er op basis van historische uitstoot gratis toegekend gaat worden.
Buitenweg is groot voorstander van een volledige veiling van de rechten. "De emissierechten moeten voor de volle 100% geveild worden. Alleen zo worden de kosten van milieuvervuiling ook echt op de vervuiler verhaald. Het recht om te vervuilen mag niet langer gratis zijn. Bovendien beloon je de grootste vervuilers als je een deel van de emissierechten op basis van historische uitstoot toekent. Uitstootvergunningen zijn geld waard. Het is absurd om juist de grootste vervuilers gratis het meeste kapitaal in handen te geven."
De Europese Commissie wil het percentage te veilen rechten laten afhangen van hoeveel de lidstaten willen veilen. Dat zal er in de praktijk waarschijnlijk op neer komen dat ongeveer 5% van de rechten geveild wordt en 95% gratis toegewezen. Dat komt overeen met de percentages rechten die geveild worden in sectoren die al in de emissiehandel zijn opgenomen.
Volgens Buitenweg is deze houding naïef. "Het klimaatprobleem kan alleen opgelost worden door de uitstoot door vliegtuigen flink aan te pakken. De uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart is sinds 1990 verdubbeld en stijgt jaarlijks met 7,5%. Daarmee is het de snelst groeiende bron van broeikasgassen. Toch lijkt het erop dat de Europese Unie niet bereid is haar eigen klimaatambities te respecteren. We kunnen onze klimaatambities niet verwezenlijken als we elke keer terugdeinzen voor sterke, concrete maatregelen."
Op initiatief van de Groenen bevat het voorstel ook een zogenaamde multiplier. Dit betekent dat de uitstoot van CO2 met een factor 2 vermenigvuldigd wordt. "Dit is een goede zaak. Vliegtuigen stoten namelijk niet alleen CO2 uit, maar ook bijvoorbeeld een broeikasgas als NO2. Ik hoop dat de multiplier morgen in de plenaire stemming behouden blijft, zodat luchtvaartmaatschappijen niet alleen voor de CO2-uitstoot, maar voor alle klimaatschade moeten betalen", aldus Buitenweg.
--------------------------------------------
Anita de Horde
Persvoorlichter Kathalijne Buitenweg & Joost Lagendijk
GroenLinks in het Europees Parlement
Tel: 0032 - 228 414 71
Mobile: 0031 - 6 270 150 80
E-mail:
www.groenlinks.nl/europa
GroenLinks in de Europese Unie