VVD


12-11-2007

EP besluit over opname luchtvaart in emissiehandelsysteem

Morgen zal het Europees Parlement stemmen over de opname van de luchtvaart in het Europese systeem voor de emissiehandel.

De leden van de parlementaire milieucommissie, met PPE-er Peter Liese als rapporteur, staan lijnrecht tegenover de leden van de parlementaire transportcommissie. Gevolg hiervan is dat het parlement verdeeld is, dwars door alle Europese politieke fracties heen.

VVD-europarlementariër Jeanine Hennis Plasschaert steunt, net als de andere leden van de transportcommissie, het Commissievoorstel waarin wordt ingezet op een marktgebaseerd instrument (de emissiehandel) in plaats van allerhande belastingen en heffingen.

Jeanine Hennis-Plasschaert: "Welke maatregelen zijn daadwerkelijk effectief als we tot een beter milieu willen komen dan wel de schadelijke effecten zoveel mogelijk willen beperken? Dat is de vraag die nu voorligt. Opname van de luchtvaart in het emissiehandelssysteem is milieu-effectief, economisch efficiënt en het leent zich goed voor een bredere toepasbaarheid. Althans, dit zou het allemaal kunnen zijn. De invalshoek van de milieucommissie gaat me veel te ver. Er gaan geluiden op dat er een eind moet komen aan de ongebreidelde groei van de luchtvaart die zich zou vertalen naar de opkomst van prijsvechters en de ontwikkeling van regionale luchthavens. Dit alles ten gunste van het trein- en busvervoer. Ik deel die mening niet. De pogingen om één specifieke modaliteit (in dit geval de luchtvaart) in te krimpen ten voordele van een andere modaliteit, acht ik contraproductief. De vraag naar vervoer neemt nu eenmaal meer toe dan de aangeboden capaciteit. Om die vraag te accommoderen, is het van belang dat alle transportmodaliteiten tot het uiterste worden benut. Het klimaat is ´hot´ en groen stemmen buitengewoon ´sexy´. Een wurggreep voor de Europese luchtvaartsector, en bijbehorende werkgelegenheid, kan toch echter niet de bedoeling zijn?!"

U vindt een verdere toelichting van de verschillen tussen de Europese Commissie, de Transportcommissie van het EP en de Milieucommissie van het EP onderaan dit persbericht bijgevoegd.

Grootste verschillen tussen de parlementaire commissies:

EC voorstel

Milieucommissie

Transportcommissie

Startingdate

2011 intra EU 2012 all flights

2010

2012

Scope

All flights

all flights

Baseline

2004-2006

2004-2006

2007-2009

CAP

100%

75%

110%

Auctioning

The auctioned percentage shall correspond to the average percentage proposed by the Member States including auctioning in their national allocation plans under Chapter III for the relevant period

50%

20%

Multiplier

no

NOx - mulitplier 2

no

Pax Weight

100

150 kg

100

Benchmark

RTK

RTK

ATK

Treshold aircraft

5.700 kg

5.700 kg

20.000

Earmarking

Revenues generated from the auctioning of allowances in accordance with paragraph 3 shall be used to mitigate greenhouse gas emissions, to adapt to the impacts of climate change, to fund research and development for mitigation and adaptation, and to cover the costs of the administering Member State in relation to this Directive. Member States shall inform the Commission of measures taken pursuant to this paragraph.

revenues allocated for environmentally friendly modes of transport like train and bus

Revenues generated from the auctioning of allowances in accordance with paragraph 3 shall be used through a new EU budget line specifically to fund research and development, to mitigate greenhouse gas emissions and to counter the negative impacts of climate change, focusing particularly on those parts of the world which are most adversely effected by global warming - particularly in Africa and in the less developed countries more generally.