12-11-2007
EP besluit over opname luchtvaart in emissiehandelsysteem
Morgen zal het Europees Parlement stemmen over de opname van de
luchtvaart in het Europese systeem voor de emissiehandel.
De leden van de parlementaire milieucommissie, met PPE-er Peter Liese
als rapporteur, staan lijnrecht tegenover de leden van de
parlementaire transportcommissie. Gevolg hiervan is dat het parlement
verdeeld is, dwars door alle Europese politieke fracties heen.
VVD-europarlementariër Jeanine Hennis Plasschaert steunt, net als de
andere leden van de transportcommissie, het Commissievoorstel waarin
wordt ingezet op een marktgebaseerd instrument (de emissiehandel) in
plaats van allerhande belastingen en heffingen.
Jeanine Hennis-Plasschaert: "Welke maatregelen zijn daadwerkelijk
effectief als we tot een beter milieu willen komen dan wel de
schadelijke effecten zoveel mogelijk willen beperken? Dat is de vraag
die nu voorligt. Opname van de luchtvaart in het emissiehandelssysteem
is milieu-effectief, economisch efficiënt en het leent zich goed voor
een bredere toepasbaarheid. Althans, dit zou het allemaal kunnen zijn.
De invalshoek van de milieucommissie gaat me veel te ver. Er gaan
geluiden op dat er een eind moet komen aan de ongebreidelde groei van
de luchtvaart die zich zou vertalen naar de opkomst van prijsvechters
en de ontwikkeling van regionale luchthavens. Dit alles ten gunste van
het trein- en busvervoer. Ik deel die mening niet. De pogingen om één
specifieke modaliteit (in dit geval de luchtvaart) in te krimpen ten
voordele van een andere modaliteit, acht ik contraproductief. De vraag
naar vervoer neemt nu eenmaal meer toe dan de aangeboden capaciteit.
Om die vraag te accommoderen, is het van belang dat alle
transportmodaliteiten tot het uiterste worden benut. Het klimaat is
´hot´ en groen stemmen buitengewoon ´sexy´. Een wurggreep voor de
Europese luchtvaartsector, en bijbehorende werkgelegenheid, kan toch
echter niet de bedoeling zijn?!"
U vindt een verdere toelichting van de verschillen tussen de Europese
Commissie, de Transportcommissie van het EP en de Milieucommissie van
het EP onderaan dit persbericht bijgevoegd.
Grootste verschillen tussen de parlementaire commissies:
EC voorstel
Milieucommissie
Transportcommissie
Startingdate
2011 intra EU 2012 all flights
2010
2012
Scope
All flights
all flights
Baseline
2004-2006
2004-2006
2007-2009
CAP
100%
75%
110%
Auctioning
The auctioned percentage shall correspond to the average percentage
proposed by the Member States including auctioning in their national
allocation plans under Chapter III for the relevant period
50%
20%
Multiplier
no
NOx - mulitplier 2
no
Pax Weight
100
150 kg
100
Benchmark
RTK
RTK
ATK
Treshold aircraft
5.700 kg
5.700 kg
20.000
Earmarking
Revenues generated from the auctioning of allowances in accordance
with paragraph 3 shall be used to mitigate greenhouse gas emissions,
to adapt to the impacts of climate change, to fund research and
development for mitigation and adaptation, and to cover the costs of
the administering Member State in relation to this Directive. Member
States shall inform the Commission of measures taken pursuant to this
paragraph.
revenues allocated for environmentally friendly modes of transport
like train and bus
Revenues generated from the auctioning of allowances in accordance
with paragraph 3 shall be used through a new EU budget line
specifically to fund research and development, to mitigate greenhouse
gas emissions and to counter the negative impacts of climate change,
focusing particularly on those parts of the world which are most
adversely effected by global warming - particularly in Africa and in
the less developed countries more generally.
VVD