Minder rompslomp voor gecertificeerde uitzendondernemingen
nieuwsbericht | 12-11-2007 | Directie Voorlichting
Gecertificeerde uitzendondernemingen kunnen voortaan sneller en
efficiënter sofinummers voor buitenlandse werknemers aanvragen.
Bovendien kunnen zij meldingen van malafide buitenlandse intermediairs
en werknemers direct aan de Belastingdienst doorgeven.
Dat staat in de convenanten die maandagmiddag door Hubert Bruls,
voorzitter van de Stichting Normering Arbeid (SNA) en
directeur-generaal Jenny Thunnissen van de Belastingdienst in Den Haag
zijn ondertekend.
Uitzendondernemingen en aannemers van werk zoals loonbedrijven en
installatiebureaus die zijn opgenomen in het Register Normering Arbeid
van de SNA, hoeven voor het aanvragen van een sofinummer voor een
buitenlandse uitzendkracht binnenkort niet meer met de werknemer naar
het belastingkantoor te gaan. Doordat ook de uitgifte sneller
verloopt, kunnen pieken in de aanvraag van sofinummers voor deze
werknemers beter worden opgevangen. De gecertificeerde ondernemingen
nemen een groot deel van de basiscontrole op zich. Bij twijfel kan de
Belastingdienst op verzoek van det uitzendonderneming alsnog de
gegevens van de werknemer toetsen.
Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over informatie uitwisseling over
buitenlandse intermediairs die zwart personeel naar Nederland
uitzenden. De gemelde informatie wordt niet alleen gebruikt voor
fiscale doeleinden, maar gaat ook concurrentievervalsing tegen.
De Belastingdienst streeft er in haar relatie met bonafide bedrijven
naar onduidelijkheden en mogelijke problemen zo veel mogelijk vooraf
met de betrokkenen op te lossen. De verantwoordelijkheid voor de
naleving van regels en afspraken wordt hierbij nadrukkelijk samen
gedeeld. Door middel van afspraken wordt vooraf duidelijkheid gegeven
over de wijze van belastingheffing en uitvoering van controles. De
convenanten met de Stichting Normering Arbeid en de aangesloten
ondernemingen passen helemaal in deze aanpak. De belastingplichtige
weet van tevoren waar hij aan toe is, zodat er achteraf minder
correcties plaatsvinden. De Belastingdienst krijgt hierdoor meer
ruimte om risicogericht te werken.
Zie ook
Zie het origineel
* Dossier Uitvoering
* Laatst aangepast: 12-11-2007
Ministerie van Financiën