Baas dupe van printend personeel
12/11/2007 16:06
Kodak
Werkgevers op kosten gejaagd door oneigenlijk gebruik printer
12 november 2007 - Thuis printen is duur, vooral met kleur. Iemand met een kleurenprinter geeft al snel meer dan 150 euro per jaar uit aan inktcartridges. Dit blijkt uit een onderzoek dat gehouden is in opdracht van Kodak. 41 Procent van de mensen met een printer thuis heeft wel eens de printer van de baas gebruikt om persoonlijke documenten af te drukken. 39 procent print thuis alleen als het noodzakelijk is, 32 procent is zeer selectief als het gaat om het afdrukken van foto's zodat ze privé geen geld verspillen aan inktcartridges en 12 procent print liever op het werk omdat het 'gratis' is. 19 Procent heeft de werkprinter gebruikt voor het afdrukken van informatie over vrijetijdsbesteding en 18 procent voor vakanties. Opmerkelijk is ook dat driekwart van de werknemers niet gelooft of niet weet dat dit diefstal is.
27 Procent van de mannen en 23 procent van de vrouwen die een printer thuis hebben gebruikt liever de printer van de baas voor het afdrukken van eigen papierwerk. Vrouwen doen dat openlijk en zijn er eerlijk over, mannen doen dat veel meer in het geniep. Logisch; mannen praten nooit en vrouwen houden immers nooit hun mond! Driekwart van de mannen neemt risico's en vraagt nooit toestemming, tegen tweederde van de vrouwen. Een kwart van de vrouwen vraagt wel of het mag, terwijl maar 15 procent van de mannen dat doet.
Verdere interessante uitkomsten:
- 15 procent heeft zijn/haar eigen CV geprint op het werk
- 66 procent van de mensen die op het werk privé-afdrukken maken zegt dat collega's
weten dat ze eigen documenten afdrukken op de printer van de baas
- 97 procent is er nooit voor bestraft
- 19 procent print eigen documenten tijdens de lunch en 14 procent voor of na
werktijd, 61 procent doet dat op ieder moment
- 24 procent gelooft wel dat het diefstal is en 14 procent weet het niet zeker
- 1 procent heeft wel eens een collega verklikt die de printer op het werk
gebruikte voor persoonlijke documenten
- 74% vindt de prijs voor kleurencartridges veel te hoog en 48% let goed op
hoeveel er thuis geprint wordt
Het onderzoek is in oktober 2007 uitgevoerd door Consumer Analysis Limited onder consumenten in het Verenigd Koninkrijk, in opdracht van Eastman Kodak.
Over de Eastman Kodak Company
Kodak is wereldwijd de leidende vernieuwer op het gebied van imaging.Met een omzet van $ 10.7 miljard in 2006, is het bedrijf toegewijd hangt een digitaal georiënteerde groeistrategie aan met als doel mensen te helpen om beter gebruik te maken van betekenisvolle beelden en informatie, zowel thuis als op het werk. Consumenten gebruiken de Kodak producten en diensten voor digitale en traditionele fotografie om altijd en overal foto's te nemen, af te drukken en te delen met anderen; bedrijven kunnen efficiënt communiceren met klanten wereldwijd met behulp van de oplossingen van Kodak voor prepress, conventioneel en digitaal afdrukken en document imaging; creatieve professionals vertrouwen op de technologie van Kodak om hun unieke verhaal te vertellen aan de hand van bewegende of stilstaande beelden. Meer informatie over Kodak (NYSE: EK) kunt u vinden op www.kodak.com
(http://www.kodak.nl)