Voedingcentrum
Voedingscentrum en VWA starten âversâcampagne met Pierre Wind
12 november 2007
Er is steeds meer vraag naar verse producten. Tegelijkertijd is âversâ
een vaag begrip dat te pas en te onpas wordt gebruikt om producten aan
te prijzen. Om onnodig bederf en verspilling te voorkomen, start het
Voedingscentrum in samenwerking met de Voedsel en Waren Autoriteit
(VWA) vanaf 12 november de campagne âWijzer met versâ. Daarbij treedt
Pierre Wind op als âverscoachâ.
Voor de campagne hebben het Voedingscentrum en de VWA onderzoek laten
doen onder ruim vijfhonderd boodschappers. Hieruit blijkt dat âversâ
een positief imago heeft, en geassocieerd wordt met âlekkerâ, âgoede
kwaliteitâ en âgezondâ. Niet de waarde voor de gezondheid maar de
smaak geeft de doorslag om te kiezen voor âversâ.
Tegelijkertijd is onduidelijk wat âversâ precies inhoudt. Bij âversâ
denken de meeste mensen aan producten die âpas geoogstâ of âpas
bereidâ zijn. In de praktijk wordt het begrip breder gebruikt. Daarbij
gaat het ook om producten die in de winkel worden verpakt of die niet
of nauwelijks zijn bewerkt. Aanprijzingen voor âversâ betekenen
daardoor steeds wat anders. Denk aan termen als âkoelversâ,
âvriesversâ, âdagversâ en âvers van het mesâ.
Onnodig bederf en verspilling voorkomen
De laatste jaren is het aanbod van verse producten enorm gestegen.
Veel van deze producten zijn gevoelig voor bederf. Consumenten hebben
hierover onvoldoende kennis. Daardoor wordt er per huishouden een
flinke hoeveelheid voedsel weggegooid en lopen consumenten risico op
voedselinfecties. Uit het onderzoek blijkt dat één op de drie
Nederlanders minimaal eens per week verse producten weggooit. Dat
gebeurt vooral bij mensen in de leeftijd van 25-35 jaar. Met de
campagne willen het Voedingscentrum en de VWA de kennis van de
consument over het kopen, bewaren en bereiden van vers voedsel
vergroten en consumenten bewuster om laten gaan met âversâ.
VersWijzer, Versquiz en kliekjeswedstrijd
De campagne bestaat uit een radiocampagne, informatie op internet en
een VersWijzer die meegehecht wordt bij een aantal publieksbladen en
een supermarktblad. Daarbij treedt de bekende kok Pierre Wind op als
âverscoachâ. In de periode van 12 tot en met 24 november schrijft hij
dagelijks een column over allerlei aspecten van âversâ in de
landelijke editie van het Algemeen Dagblad. Verder kunnen consumenten
hem via www.voedingscentrum.nl al hun vragen stellen over âversâ. Ook
kunnen zij op de site meedoen aan Pierre Winds kliekjeswedstrijd en de
Versquiz, waarbij respectievelijk een Masterclass kliekjeskoken en
verspakketten te winnen zijn.
De campagne van het Voedingscentrum en de VWA loopt tot het eind van
het jaar en wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit.