Voedingcentrum


Voedingscentrum en VWA starten âversâcampagne met Pierre Wind

12 november 2007

Er is steeds meer vraag naar verse producten. Tegelijkertijd is âversâ een vaag begrip dat te pas en te onpas wordt gebruikt om producten aan te prijzen. Om onnodig bederf en verspilling te voorkomen, start het Voedingscentrum in samenwerking met de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) vanaf 12 november de campagne âWijzer met versâ. Daarbij treedt Pierre Wind op als âverscoachâ.

Voor de campagne hebben het Voedingscentrum en de VWA onderzoek laten doen onder ruim vijfhonderd boodschappers. Hieruit blijkt dat âversâ een positief imago heeft, en geassocieerd wordt met âlekkerâ, âgoede kwaliteitâ en âgezondâ. Niet de waarde voor de gezondheid maar de smaak geeft de doorslag om te kiezen voor âversâ. Tegelijkertijd is onduidelijk wat âversâ precies inhoudt. Bij âversâ denken de meeste mensen aan producten die âpas geoogstâ of âpas bereidâ zijn. In de praktijk wordt het begrip breder gebruikt. Daarbij gaat het ook om producten die in de winkel worden verpakt of die niet of nauwelijks zijn bewerkt. Aanprijzingen voor âversâ betekenen daardoor steeds wat anders. Denk aan termen als âkoelversâ, âvriesversâ, âdagversâ en âvers van het mesâ.

Onnodig bederf en verspilling voorkomen
De laatste jaren is het aanbod van verse producten enorm gestegen. Veel van deze producten zijn gevoelig voor bederf. Consumenten hebben hierover onvoldoende kennis. Daardoor wordt er per huishouden een flinke hoeveelheid voedsel weggegooid en lopen consumenten risico op voedselinfecties. Uit het onderzoek blijkt dat één op de drie Nederlanders minimaal eens per week verse producten weggooit. Dat gebeurt vooral bij mensen in de leeftijd van 25-35 jaar. Met de campagne willen het Voedingscentrum en de VWA de kennis van de consument over het kopen, bewaren en bereiden van vers voedsel vergroten en consumenten bewuster om laten gaan met âversâ.

VersWijzer, Versquiz en kliekjeswedstrijd
De campagne bestaat uit een radiocampagne, informatie op internet en een VersWijzer die meegehecht wordt bij een aantal publieksbladen en een supermarktblad. Daarbij treedt de bekende kok Pierre Wind op als âverscoachâ. In de periode van 12 tot en met 24 november schrijft hij dagelijks een column over allerlei aspecten van âversâ in de landelijke editie van het Algemeen Dagblad. Verder kunnen consumenten hem via www.voedingscentrum.nl al hun vragen stellen over âversâ. Ook kunnen zij op de site meedoen aan Pierre Winds kliekjeswedstrijd en de Versquiz, waarbij respectievelijk een Masterclass kliekjeskoken en verspakketten te winnen zijn.
De campagne van het Voedingscentrum en de VWA loopt tot het eind van het jaar en wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.