SGP


12 - 11 - 07 | Bijdrage SGP Belastingplan

Houding SGP tegenover enkele punten uit het belastingplan. De SGP steunt in principe:

- de invoering van een vliegbelasting;

- idem de verpakkingsbelasting;

- de verhoging van de accijnzen op tabak en alcohol;
- de verhoging van de kansspelbelasting.
De SGP voelt niets voor:

- de (versnelde) afschaffing van de algemene heffingskorting;
- het schrappen van de atrekmogelijkheid voor buitengewone uitgaven, in ieder geval zolang niet helder is hoe een alternatief voor o.a. zieken, adoptie-ouders en ouderen eruit komt te zien.


---

----------
Belastingplan 2008
12 november 2007
B.J. van der Vlies

Economie en duurzame leefomgeving

Verschuiving BPm naar MRB
De aanschafbelasting BPM wordt de komende vijf jaar met vijf procent per jaar afgebouwd, terwijl de motorrijtuigenbelasting (MRB) met eenzelfde bedrag wordt verhoogd. Bestel- en vrachtauto's zijn daarvan de dupe omdat zij op dit moment geen BPM betalen. Zij krijgen dus vijf jaar lang een lastenverzwaring van circa 9% te verwerken. Geeft de minister toe dat hier een fout in het belastingplan is binnengeslopen, of is dit bewust gedaan?
Daarnaast heeft SGP-fractie een vraag bij de timing van deze maatregelen. Op dit moment worden bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een aantal wetsvoorstellen voorbereid die grote raakvlakken hebben met deze maatregel. Was het niet verstandiger om de maatregelen van het ministerie af te wachten en daar volgend jaar op in te spelen? Vliegbelasting
Op zich staat de SGP-fractie niet negatief ten opzichte van de vliegbelasting; het is een goed principe dat de vervuiler betaalt. Maar wij vragen ons wel af in hoeverre de concurrentiepositie van Nederland in de rest van Europa daardoor verslechtert. Opvallend is dat het aantal passagiers op Schiphol tussen de acht en 10% minder zal zijn, terwijl bij de regionale luchthavens 11 tot 13% minder passagiers zullen arriveren of vertrekken. Omdat daar een autonome groei van de luchtvaart tegenover staat van 4% per jaar, verwacht de regering dat het effect op de concurrentiepositie beperkt zal zijn. Dat is een bijzondere redenatie. Wanneer de groei autonoom is, dan is dat toch ook zo bij andere landen? Dan blijft de concurrentiepositie van Nederland toch structureel achter? Kan de regering hierop ingaan? verhoging milieu-onvriendelijke brandstoffen en energie De SGP-fractie heeft moeite met de prijsstijging van de rode diesel. Het verhogen van de belasting op rode diesel leidt tot een enorme lastenverzwaring voor de vaak kleine ondernemingen in de agrarische- en loonwerksector en zal niet leiden tot een vermindering van het gebruik omdat er geen milieuvriendelijke alternatieven zijn. Het lijkt er dan ook op dat dit een ordinaire maatregel is om de staatskas te spekken. Of heeft de regering wel alternatieven voor het gebruik van rode diesel?
Daarnaast vraagt de SGP-fractie zich af of de regering de ontwikkeling van tweede generatie biobrandstoffen dan fiscaal wil ondersteunen. Verpakkingenbelasting
Voorzitter, het opnemen van de last-minute verpakkingen heeft bijzonder grote administratieve consequenties doordat voor het grootste gedeelte van de verpakkingen geldt dat ze zowel als last-minute verpakking als gewone verpakking kunnen worden gebruikt (dual-use). Omdat de belasting betalende producent of importeur het soort gebruik van de verpakking alleen kan achterhalen wanneer de verpakker opgave doet aan de producent of importeur, zal de verpakker een enorme administratie moeten bijhouden. Is de regering het met ons eens dat dit ongewenst is?
Daarnaast wordt in het verslag ten onrechte geconstateerd dat de nieuwe verpakkingbelasting aansluit bij het bestaande verpakkingen besluit. Bij het ministerie van VROM is ook al geconstateerd dat de last-minute verpakkingen nog niet in het verpakkingen besluit zijn geregeld.
Sociale samenhang
Wat betreft de vijfde pijler van het regeringsbeleid, de sociale samenhang, vindt de SGP-fractie de gekozen titel van de pijler wat voorbarig. Het tornen aan de algemene heffingskorting en het afschaffen van de aftrek van buitengewone uitgaven getuigt wat de SGP-fractie betreft eerder van a-sociale onsamenhangendheid! Versobering algemene heffingskorting
Voorzitter, het behoeft geen nadere toelichting dat de SGP-fractie faliekant tegen de (versnelde) afschaffing van de algemene heffingskorting is. Vrouwen die op goede gronden ervoor kiezen om in de eerste plaats te zorgen voor hun kinderen voelen zich benadeeld nu er aan de algemene heffingskorting wordt gemorreld. Dat vindt mijn fractie een bijzonder opmerkelijke maatregel voor een regeringscoalitie die zo sterk steunt op het gezin! Bovendien vindt mijn fractie deze maatregel uiterst ongewenst omdat die in strijd is met het draagkrachtprincipe in de Wet op de Inkomstenbelasting, zoals ook al is aangegeven door de Raad van State. De maatregel leidt er namelijk toe dat alleenverdienersgezinnen zonder vermogen de heffingskorting van de niet werkende partner niet kunnen verzilveren, terwijl de gezinnen met vermogen dit wel geheel of gedeeltelijk kunnen doen. De reden hiervoor is dat box 3 (en box 2) inkomen immers vrij toerekenbaar is tussen de partners. Daarom vraagt mijn fractie of de staatssecretaris het met ons eens is dat de afschaffing van de 'overdraagbare' algemene heffingskorting er per saldo toe leidt dat alleenverdienersgezinnen zonder (box 3-)vermogen er financieel op achteruit gaan met uiteindelijk 2043 euro, terwijl alleenverdienersgezinnen met voldoende box 3 vermogen (rijke gezinnen dus) er niet op achteruit gaan? Zo ja, bent u het met ons eens dat dit aantoont dat de afschaffing zorgt voor een onevenwichtige inkomensverdeling en bent u bereid hier iets aan te doen? Buitengewone uitgavenregeling
De buitengewone uitgavenregeling is wat de SGP-fractie betreft een essentieel onderdeel van een naar draagkracht geheven inkomstenbelasting. De aftrek was bij het inleven roepen van de regeling gericht op alle belastingplichtigen die onvermijdelijke uitgaven hebben te doen. Dus niet alleen op chronisch zieken en gehandicapten, maar ook op onvermijdelijke uitgaven wegens ziekte, invaliditeit, bevalling, overlijden, arbeidsongeschiktheid en adoptie (artikel 46, eerste lid onderdeel B., Wet IB 1964). Door de regeling op dit moment alleen maar eenzijdig te beperken tot chronisch zieken en gehandicapten, doet de regering tekort aan de andere belastingplichtigen die met onvermijdelijke uitgaven - bijvoorbeeld bij kortstondige ziekte of arbeidsongeschiktheid - worden geconfronteerd!

Chronisch zieken en gehandicapten
Voorzitter, het kabinet heeft per brief de contouren geschetst van de nieuwe regeling chronisch zieken en gehandicapten. Mijn fractie is blij dat de regeling niet zonder meer wordt overgebracht in de WMO, omdat daarbij ongelijkheid kan ontstaan bij de uitvoering tussen gemeenten. De SGP-fractie wacht de verdere maatregelen die het kabinet gaat nemen, maar vindt het voorbarig om de regeling te versoberen zonder dat duidelijk is wat de koopkrachteffecten zijn van de nieuwe regeling. Kan de minister daarop ingaan?
Adoptieaftrek
De SGP-fractie verzoekt de regering dringend om met een alternatieve regeling te komen ter vervanging van de aftrek van buitengewone uitgaven met betrekking tot adoptie. Het afschaffen van de regeling zorgt ervoor dat adoptieouders geen vergoeding krijgen voor de grote kosten, waarbij bovendien de adoptie vergoeding per 1 januari 2008 ook uit het ziektekosten pakket is gehaald. En dat terwijl de kosten voor bevalling, verloskundige en kraamzorg gewoon vergoed worden via het basispakket. Wij hebben het gevoel dat adoptie-ouders door alle bovenstaande maatregelen worden benadeeld en verzoeken de regering met een passende compensatie te komen. Het is toch inconsequent wanneer adoptie enerzijds door de regering onder de aandacht wordt gebracht, terwijl daar geen financiële ondersteuning tegenover staat? Wanneer de regering geen passende compensatie wil toezeggen, zal de SGP-fractie op dit punt een amendement indienen. Gemoedsbezwaarden
Voorzitter, in het kader van het afschaffen van de buitengewone uitgavenregeling wil mijn fractie tenslotte aandacht vragen voor de gemoedsbezwaarden. Het betreft hier een groep belastingplichtigen die geen beroep willen doen op het sociale voorzieningenstelsel en toch met onvermijdelijke, draagkrachtverminderende uitgaven geconfronteerd worden. Het afschaffen van de regeling werkt voor gemoedsbezwaarden bijzonder negatief uit, omdat deze te maken hebben met hoge piekvorming in de kosten, zodat het regelmatig gebruik van de buitengewone lastenaftrek voorkomt. Wij vragen het kabinet dan ook om een alternatieve regeling voor deze gemoedsbezwaarden. Als aan de primaire wens om voor gemoedsbezwaarden de buitengewone uitgavenregeling te handhaven niet tegemoetgekomen wordt, is het wellicht mogelijk, het schrappen daarvan aan te grijpen om in plaats daarvan het afromen van de spaarrekeningen voor de zorgverzekeringswet te doen beëindigen. Dat afromen belet gemoedsbezwaarden om vooraf of na grote kosten te sparen voor de bijzondere uitgaven. Kan de regering hier een reactie op geven?

Ouderen
Voorzitter, mijn fractie was onaangenaam verrast dat in het belastingplan aan de uitgaven van ouderdom met betrekking tot de bijzondere uitgaven geen woord wordt gewijd. Ouderen blijken relatief veel van de buitengewone uitgavenregeling te profiteren, waardoor ze bij afschaffing forse inkomenseffecten tegemoet kunnen zien. Graag een motivatie waarom deze belangrijke doelgroep niet is genoemd in het belastingplan. En kan de regering ingaan op de koopkrachteffecten voor deze doelgroep?
Wat betreft de kosten bij overlijden, hebben veel mensen een verzekering afgesloten. Maar ook hierbij geldt weer dat gemoedsbezwaarden bij het afschaffen van de regeling de dupe zijn. Graag een reactie.
Overheid/publieke sector

Drank- en tabaksaccijns
De SGP-fractie is het eens met de verhoging van accijns op drank en tabak.
Kansspelbelasting gokautomaten
De ingangsdatum van de toepassing van kansspelbelasting op kansspel automaten wordt door de motie van Van Geel vervroegd naar 1 juli 2008. Dat kan wat de SGP-fractie betreft niet snel genoeg gebeuren. Daarom van harte onze instemming.

Bijdrage SGP Belastingplan