SGP
12 - 11 - 07 | Bijdrage SGP Belastingplan
Houding SGP tegenover enkele punten uit het belastingplan.
De SGP steunt in principe:
- de invoering van een vliegbelasting;
- idem de verpakkingsbelasting;
- de verhoging van de accijnzen op tabak en alcohol;
- de verhoging van de kansspelbelasting.
De SGP voelt niets voor:
- de (versnelde) afschaffing van de algemene heffingskorting;
- het schrappen van de atrekmogelijkheid voor buitengewone uitgaven,
in ieder geval zolang niet helder is hoe een alternatief voor o.a.
zieken, adoptie-ouders en ouderen eruit komt te zien.
---
----------
Belastingplan 2008
12 november 2007
B.J. van der Vlies
Economie en duurzame leefomgeving
Verschuiving BPm naar MRB
De aanschafbelasting BPM wordt de komende vijf jaar met vijf procent
per jaar afgebouwd, terwijl de motorrijtuigenbelasting (MRB) met
eenzelfde bedrag wordt verhoogd. Bestel- en vrachtauto's zijn daarvan
de dupe omdat zij op dit moment geen BPM betalen. Zij krijgen dus vijf
jaar lang een lastenverzwaring van circa 9% te verwerken. Geeft de
minister toe dat hier een fout in het belastingplan is binnengeslopen,
of is dit bewust gedaan?
Daarnaast heeft SGP-fractie een vraag bij de timing van deze
maatregelen. Op dit moment worden bij het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat een aantal wetsvoorstellen voorbereid die grote raakvlakken
hebben met deze maatregel. Was het niet verstandiger om de maatregelen
van het ministerie af te wachten en daar volgend jaar op in te spelen?
Vliegbelasting
Op zich staat de SGP-fractie niet negatief ten opzichte van de
vliegbelasting; het is een goed principe dat de vervuiler betaalt.
Maar wij vragen ons wel af in hoeverre de concurrentiepositie van
Nederland in de rest van Europa daardoor verslechtert. Opvallend is
dat het aantal passagiers op Schiphol tussen de acht en 10% minder zal
zijn, terwijl bij de regionale luchthavens 11 tot 13% minder
passagiers zullen arriveren of vertrekken. Omdat daar een autonome
groei van de luchtvaart tegenover staat van 4% per jaar, verwacht de
regering dat het effect op de concurrentiepositie beperkt zal zijn.
Dat is een bijzondere redenatie. Wanneer de groei autonoom is, dan is
dat toch ook zo bij andere landen? Dan blijft de concurrentiepositie
van Nederland toch structureel achter? Kan de regering hierop ingaan?
verhoging milieu-onvriendelijke brandstoffen en energie
De SGP-fractie heeft moeite met de prijsstijging van de rode diesel.
Het verhogen van de belasting op rode diesel leidt tot een enorme
lastenverzwaring voor de vaak kleine ondernemingen in de agrarische-
en loonwerksector en zal niet leiden tot een vermindering van het
gebruik omdat er geen milieuvriendelijke alternatieven zijn. Het lijkt
er dan ook op dat dit een ordinaire maatregel is om de staatskas te
spekken. Of heeft de regering wel alternatieven voor het gebruik van
rode diesel?
Daarnaast vraagt de SGP-fractie zich af of de regering de ontwikkeling
van tweede generatie biobrandstoffen dan fiscaal wil ondersteunen.
Verpakkingenbelasting
Voorzitter, het opnemen van de last-minute verpakkingen heeft
bijzonder grote administratieve consequenties doordat voor het
grootste gedeelte van de verpakkingen geldt dat ze zowel als
last-minute verpakking als gewone verpakking kunnen worden gebruikt
(dual-use). Omdat de belasting betalende producent of importeur het
soort gebruik van de verpakking alleen kan achterhalen wanneer de
verpakker opgave doet aan de producent of importeur, zal de verpakker
een enorme administratie moeten bijhouden. Is de regering het met ons
eens dat dit ongewenst is?
Daarnaast wordt in het verslag ten onrechte geconstateerd dat de
nieuwe verpakkingbelasting aansluit bij het bestaande verpakkingen
besluit. Bij het ministerie van VROM is ook al geconstateerd dat de
last-minute verpakkingen nog niet in het verpakkingen besluit zijn
geregeld.
Sociale samenhang
Wat betreft de vijfde pijler van het regeringsbeleid, de sociale
samenhang, vindt de SGP-fractie de gekozen titel van de pijler wat
voorbarig. Het tornen aan de algemene heffingskorting en het
afschaffen van de aftrek van buitengewone uitgaven getuigt wat de
SGP-fractie betreft eerder van a-sociale onsamenhangendheid!
Versobering algemene heffingskorting
Voorzitter, het behoeft geen nadere toelichting dat de SGP-fractie
faliekant tegen de (versnelde) afschaffing van de algemene
heffingskorting is. Vrouwen die op goede gronden ervoor kiezen om in
de eerste plaats te zorgen voor hun kinderen voelen zich benadeeld nu
er aan de algemene heffingskorting wordt gemorreld. Dat vindt mijn
fractie een bijzonder opmerkelijke maatregel voor een
regeringscoalitie die zo sterk steunt op het gezin!
Bovendien vindt mijn fractie deze maatregel uiterst ongewenst omdat
die in strijd is met het draagkrachtprincipe in de Wet op de
Inkomstenbelasting, zoals ook al is aangegeven door de Raad van State.
De maatregel leidt er namelijk toe dat alleenverdienersgezinnen zonder
vermogen de heffingskorting van de niet werkende partner niet kunnen
verzilveren, terwijl de gezinnen met vermogen dit wel geheel of
gedeeltelijk kunnen doen. De reden hiervoor is dat box 3 (en box 2)
inkomen immers vrij toerekenbaar is tussen de partners. Daarom vraagt
mijn fractie of de staatssecretaris het met ons eens is dat de
afschaffing van de 'overdraagbare' algemene heffingskorting er per
saldo toe leidt dat alleenverdienersgezinnen zonder (box 3-)vermogen
er financieel op achteruit gaan met uiteindelijk 2043 euro, terwijl
alleenverdienersgezinnen met voldoende box 3 vermogen (rijke gezinnen
dus) er niet op achteruit gaan? Zo ja, bent u het met ons eens dat
dit aantoont dat de afschaffing zorgt voor een onevenwichtige
inkomensverdeling en bent u bereid hier iets aan te doen?
Buitengewone uitgavenregeling
De buitengewone uitgavenregeling is wat de SGP-fractie betreft een
essentieel onderdeel van een naar draagkracht geheven
inkomstenbelasting. De aftrek was bij het inleven roepen van de
regeling gericht op alle belastingplichtigen die onvermijdelijke
uitgaven hebben te doen. Dus niet alleen op chronisch zieken en
gehandicapten, maar ook op onvermijdelijke uitgaven wegens ziekte,
invaliditeit, bevalling, overlijden, arbeidsongeschiktheid en adoptie
(artikel 46, eerste lid onderdeel B., Wet IB 1964). Door de regeling
op dit moment alleen maar eenzijdig te beperken tot chronisch zieken
en gehandicapten, doet de regering tekort aan de andere
belastingplichtigen die met onvermijdelijke uitgaven - bijvoorbeeld
bij kortstondige ziekte of arbeidsongeschiktheid - worden
geconfronteerd!
Chronisch zieken en gehandicapten
Voorzitter, het kabinet heeft per brief de contouren geschetst van de
nieuwe regeling chronisch zieken en gehandicapten. Mijn fractie is
blij dat de regeling niet zonder meer wordt overgebracht in de WMO,
omdat daarbij ongelijkheid kan ontstaan bij de uitvoering tussen
gemeenten. De SGP-fractie wacht de verdere maatregelen die het kabinet
gaat nemen, maar vindt het voorbarig om de regeling te versoberen
zonder dat duidelijk is wat de koopkrachteffecten zijn van de nieuwe
regeling. Kan de minister daarop ingaan?
Adoptieaftrek
De SGP-fractie verzoekt de regering dringend om met een alternatieve
regeling te komen ter vervanging van de aftrek van buitengewone
uitgaven met betrekking tot adoptie. Het afschaffen van de regeling
zorgt ervoor dat adoptieouders geen vergoeding krijgen voor de grote
kosten, waarbij bovendien de adoptie vergoeding per 1 januari 2008 ook
uit het ziektekosten pakket is gehaald. En dat terwijl de kosten voor
bevalling, verloskundige en kraamzorg gewoon vergoed worden via het
basispakket. Wij hebben het gevoel dat adoptie-ouders door alle
bovenstaande maatregelen worden benadeeld en verzoeken de regering met
een passende compensatie te komen. Het is toch inconsequent wanneer
adoptie enerzijds door de regering onder de aandacht wordt gebracht,
terwijl daar geen financiële ondersteuning tegenover staat?
Wanneer de regering geen passende compensatie wil toezeggen, zal de
SGP-fractie op dit punt een amendement indienen.
Gemoedsbezwaarden
Voorzitter, in het kader van het afschaffen van de buitengewone
uitgavenregeling wil mijn fractie tenslotte aandacht vragen voor de
gemoedsbezwaarden. Het betreft hier een groep belastingplichtigen die
geen beroep willen doen op het sociale voorzieningenstelsel en toch
met onvermijdelijke, draagkrachtverminderende uitgaven geconfronteerd
worden. Het afschaffen van de regeling werkt voor gemoedsbezwaarden
bijzonder negatief uit, omdat deze te maken hebben met hoge
piekvorming in de kosten, zodat het regelmatig gebruik van de
buitengewone lastenaftrek voorkomt. Wij vragen het kabinet dan ook om
een alternatieve regeling voor deze gemoedsbezwaarden.
Als aan de primaire wens om voor gemoedsbezwaarden de buitengewone
uitgavenregeling te handhaven niet tegemoetgekomen wordt, is het
wellicht mogelijk, het schrappen daarvan aan te grijpen om in plaats
daarvan het afromen van de spaarrekeningen voor de zorgverzekeringswet
te doen beëindigen. Dat afromen belet gemoedsbezwaarden om vooraf of
na grote kosten te sparen voor de bijzondere uitgaven. Kan de regering
hier een reactie op geven?
Ouderen
Voorzitter, mijn fractie was onaangenaam verrast dat in het
belastingplan aan de uitgaven van ouderdom met betrekking tot de
bijzondere uitgaven geen woord wordt gewijd. Ouderen blijken relatief
veel van de buitengewone uitgavenregeling te profiteren, waardoor ze
bij afschaffing forse inkomenseffecten tegemoet kunnen zien. Graag een
motivatie waarom deze belangrijke doelgroep niet is genoemd in het
belastingplan. En kan de regering ingaan op de koopkrachteffecten voor
deze doelgroep?
Wat betreft de kosten bij overlijden, hebben veel mensen een
verzekering afgesloten. Maar ook hierbij geldt weer dat
gemoedsbezwaarden bij het afschaffen van de regeling de dupe zijn.
Graag een reactie.
Overheid/publieke sector
Drank- en tabaksaccijns
De SGP-fractie is het eens met de verhoging van accijns op drank en
tabak.
Kansspelbelasting gokautomaten
De ingangsdatum van de toepassing van kansspelbelasting op kansspel
automaten wordt door de motie van Van Geel vervroegd naar 1 juli 2008.
Dat kan wat de SGP-fractie betreft niet snel genoeg gebeuren. Daarom
van harte onze instemming.
Bijdrage SGP Belastingplan