NVA
PERSBERICHT
Amersfoort, 9 november 2007
Intermediaire koepels opgetogen over wijziging reglement
Kifid
Hoger beroep en lager plafond bindend advies voor intermediair
Het Bestuur van Kifid heeft op nadrukkelijk verzoek van de intermediaire koepels het
Reglement Geschillencommissie op een aantal essentiële punten aangepast. Zo is hoger
beroep nu mogelijk voor claims vanaf 25.000 euro en is het plafond van bindend advies
voor het intermediair verlaagd naar 100.000 euro. De intermediaire koepels reageren
verheugd en zullen hun leden voorstellen collectief in te stemmen met het bindende
karakter van een uitspraak van Kifid.
Voor de intermediair koepels betekent deze ingrijpende verandering een doorbraak. Het
intermediaire platform Kifid, van NBVA, NVA, NVGA, VFFP en VvHN, heeft zich sterk
gemaakt voor deze aanpassingen om zo de leden te kunnen adviseren vooraf te kiezen voor
bindend advies. Bij de leden bestond weerstand tegen bindend advies omdat er geen
mogelijkheid van hoger beroep was en ook was de grens van bindend advies te hoog. Het
intermediaire platform Kifid heeft met name de Consumentenbond ervan weten te overtuigen
dat deze veranderingen een brede acceptatie van het bindend advies ten goede zouden komen.
Zoals bekend hecht de Consumentenbond daar, in het belang van de consument, zeer aan.
Belangrijkste wijzigingen
Voor een uitspraak van de Geschillencommissie bestaat nu de mogelijkheid van hoger beroep
voor claims vanaf 25.000 euro. Deze aanpassing was ook gewenst door de effecteninstellingen,
die nu reeds een hoger beroep kennen. Voor uitspraken van de Geschillencommissie inzake
claims onder dit bedrag is geen hoger beroep mogelijk, dit betekent dat deze zaken na
behandeling ook afgerond zijn en dat er meteen duidelijkheid is voor adviseur en consument.
Uiteraard moeten zowel de financiële dienstverlener als de consument vooraf hebben ingestemd
met bindend advies.
Ook is het plafond voor bindende uitspraken verlaagd van 150.000 naar 100.000 euro voor het
intermediair. Boven dit bedrag zijn uitspraken van de Geschillencommissie niet bindend, tenzij
de partijen vóór de behandeling van de klacht anders hebben afgesproken. Het plafond voor
aanbieders is echter verhoogd en is nu gesteld op 250.000, dit was 150.000 euro.
Nu het bestuur van Kifid gehoor geeft aan de geluiden uit de markt om het reglement op deze
punten aan te passen, is aan twee grote wensen van het intermediair voldaan.
Over Kifid
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) is voor de financiële consument sinds
31 maart van dit jaar het centrale loket voor klachten. Consumenten met klachten hoeven niet
langer hun weg te zoeken bij de vele loketten als de Ombudsman, het Klachteninstituut
Verzekeringen, diverse geschillencommissies, de Klachtencommissie DSI (Dutch Securities
Institute) en de Stichting Keurmerk Financiële Dienstverlening. Het ontstaan van Kifid is een
gevolg van de invoering van de Wet op het financieel toezicht (Wft) begin dit jaar. Volgens
deze wet moeten financiële dienstverleners aangesloten zijn bij een door de minister van
Financiën erkende geschilleninstantie. Het Kifid voldoet daaraan.
Noot voor de redactie/