Internetgame 'Koning van Groning POP UP' gelanceerd
12 november 2007
Wat is mantelzorg? Waarom is het belangrijk dat alle woningen in
Groningen goed bereikbaar zijn? Hoeveel borgen stonden er ooit in
Groningen? Victoria Koblenko stelde deze vragen tijdens de lancering
van de educatieve internetgame "Koning van Groning" level twee: POP
UP. Twee jongerenteams onder leiding van commissaris van de koningin
Max van den Berg en gedeputeerde Ineke Mulder gingen maandag 12
november de strijd met elkaar aan. Na vijf vragen stonden de teams
gelijk, dus gaf de vraag over het aantal borgen de doorslag. Het team
van Max van den Berg schatte het aantal op 500 - ooit waren er 400 -
en won daarmee de wedstrijd.
Lancering Koning van Groning level twee POP UP
De internetgame "Koning van Groning POP UP" draait om het maken van
keuzes binnen het Provinciaal Omgevingsplan (POP). Via de game wil de
provincie jongeren daar meer bij betrekken. Spelers van "Koning van
Groning", gratis te downloaden van de site www.denkmeepraatmee.nl,
ontdekken in de game hoe lastig het is om keuzes te maken,
prioriteiten te stellen en politieke knopen door te hakken. Doel van
de online game is om jongeren in het voortgezet onderwijs te
informeren over de provincie, het beleid en de politiek.
Zak met geld
In het spel heeft "de Koning" de leiding over de provincie en legt op
een ecoscooter een spannend parcours af. Onderweg moet hij keuzes
maken over de ruimtelijke inrichting van de provincie. Wie dat het
beste doet wordt uiteindelijk uitgeroepen tot koning van Groning(en).
Het gaat om thema's als ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en
duurzame energie. Als speler kun je je geld maar eenmaal uitgeven, net
als in de echte wereld. Geef je het liever uit aan de natuur, of aan
recreatie? Elke beslissing heeft direct gevolgen: bijvoorbeeld een zak
met geld, of een groep tevreden Groningers. Sommige beslissingen
kosten juist een zak met geld, of leiden tot ontevreden Groningers.
12 november 2007
Provincie Groningen