Grenseffect bieraccijns
12/11/2007 12:29
Centraal Brouwerij Kantoor
Bierbelasting jaagt consument de grens over
Door de voorgenomen accijnsverhoging van 30% op bier kan het prijsverschil tussen een krat bier in Nederland en in Duitsland oplopen tot wel euro 1,80. Dat blijkt uit onderzoek van The Nielsen Company in opdracht van het Centraal Brouwerij Kantoor. Het accijnstarief in Duitsland ligt rond het Europees minimumtarief, terwijl Nederland met de voorgenomen verhoging aansluiting zoekt bij de exorbitante Scandinavische tarieven.
Het prijsverschil tussen bier in Nederland en Duitsland zal consumenten verleiden over de grens hun boodschappen te doen. Bier in Duitsland wordt tot 20% goedkoper. Eerder waarschuwde ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel al voor dit effect. In de praktijk blijkt dat Nederlanders graag voordelige boodschappen doen en bereid zijn daarvoor om te rijden. Bovendien blijkt dat ze, eenmaal over de grens, veel meer boodschappen meenemen dan alleen het produkt dat goedkoper is.
Niet alleen de brouwerijen en de detailhandel in de grensstreek zien met lede ogen aan dat omzet naar het buitenland weglekt. Ook de Nederlandse overheid zal uiteindelijk belastinginkomsten mislopen, terwijl het met deze accijnsverhoging juist euro 100 miljoen extra beoogt binnen te halen.
Blijkbaar heeft de regering niet geleerd van de accijnsverhoging op gedistilleerde dranken in 2002. De regering verhoogde de accijns op gedistilleerde dranken met 18%. De prijs van een fles gedistilleerde drank steeg gemiddeld met euro 1,65 ten opzichte van de oosterburen en grenseffecten waren direct merkbaar. In tegenstelling tot het innen van de verwachte extra inkomsten moest de overheid het met minder accijnsopbrengsten doen dan vóór die accijnsverhoging. Slijterijen in de grensstreek kwamen in grote problemen. De accijnsverhoging is teruggedraaid. Het Centraal Brouwerij Kantoor is verbaasd dat de overheid nu met bier een zelfde risico wil lopen en daarmee ook nog de levensvatbaarheid van ondernemingen in de grensstreek op het spel zet.
Het kabinet stelt dat de belastingmaatregel niet alleen het financiële belang van de staat moet dienen, maar ook wordt ingezet om alcoholmisbruik onder jongeren te voorkomen. Het prijsverhogende effect zou de jeugd moeten weerhouden te drinken. Echter uit onderzoek blijkt dat jongeren onder de 16 vooral thuis bij de ouders drinken en dus niet in de eigen portemonnee worden getroffen. De brouwerijen delen met het kabinet de overtuiging dat alcoholmisbruik teruggedrongen moet worden. Maar een algemene accijnsverhoging op bier, waarvan de opbrengsten terugvloeien in de algemene middelen, schiet zijn doel voorbij, omdat zij nauwelijks effect zal hebben op de doelgroep die men probeert te bereiken. Zij zet de brouwindustrie in Nederland echter wel op achterstand.
Amsterdam, 12 november 2007
http://www.cbk.nl