Ministerie van Economische Zaken


* Producten- en dienstenloket


Heemskerk pakt wachttijd 0900-nummers aan


12-11-2007 | nieuwsbericht | onderwerp: Telecommunicatiebeleid


Lange wachttijden bij 0900-nummers worden aangepakt. Dat schrijft
staatssecretaris Heemskerk in een brief aan de Tweede Kamer.


In nieuwe wetgeving die naar verwachting in het voorjaar van 2008 in
werking treedt, is een instrument opgenomen dat het mogelijk maakt om
in te grijpen bij misbruik van 0900-nummers, schrijft Heemskerk.


Telecomwaakhond OPTA kan dan in excessieve situaties bijvoorbeeld een
nummer intrekken of desnoods boetes uitdelen. Ook voert Heemskerk met
de nieuwe wetgeving een aansluitplicht in voor 090x nummergebruikers
bij een geschillencommissie.


In september 2007 is in opdracht van Heemskerk een onafhankelijk
onderzoek gedaan naar betaalde telefonische wachttijden. Hierbij is
naar in totaal ongeveer 1000 telefoonnummers gebeld in allerlei
sectoren. Uit het onderzoek blijkt dat 58 procent van de mensen zich
wel eens ergert aan telefonische informatiediensten.


De gemiddelde wachttijd bij 0900-nummers ligt rond de 50 seconden. Uit
het onderzoek blijkt verder dat de irritatiegrenswaarde voor de
wachttijd rond de 1 minuut ligt. In het onderzoek is gekeken naar hoe
verschillende sectoren (telecom, zorg, energie, financien, overig)
zich tot elkaar verhouden als het gaat om wachttijden en kosten.
Daarnaast is gekeken naar de perceptie van consumenten.


Meer informatie


* Wachttijden bij 0900 nummers

12-11-2007 | kamerstuk | onderwerp: Telecommunicatiebeleid | PDF
document, 27 Kb

In mijn brief aan u van 4 juli 2007 (Tweede Kamer, vergaderjaar
2006-2007, 30 537, nr. 16) heb ik aangegeven de betrokken
marktpartijen tot 1 april 2008 de tijd te zullen geven om de
irritatie rond betaalde wachttijden bij 0900-nummers significant
terug te brengen.