AutoRai

De nieuwe Mazda6: de tweede generatie

(11/12/2007)
De geheel vernieuwde Mazda6 Sedan staat vanaf begin volgend jaar in Nederland in de showroom. In februari volgt de Hatchback en in maart de SportBreak. De nieuwste Mazda is het tweede model in het Zoom-Zoom modellengamma (na de nieuwe Mazda2) dat werd doorontwikkeld op basis van drie belangrijke uitgangspunten.

De auto is âpakkend en sportiefâ vormgegeven en biedt een hoge mate van rijplezier. De âervaring van exclusiviteitâ wordt opgeroepen door de hoogwaardige afwerking en superieure rijeigenschappen, en de âdoordachte oplossingenâ vindt men terug in de ruimte en het comfort die beide ruim voorhanden zijn zonder de dynamische stilering geweld aan te doen.

In 2002 introduceerde Mazda zijn eerste model van de nieuwste generatie, de Mazda6. Deze auto gaf het merk een nieuwe impuls en markeerde het begin van een periode van stijgende verkoopcijfers die tot op heden voortduurt. Sinds zijn introductie is de Mazda6 in Europa zeer populair: Mazda verkocht de afgelopen vijf jaar 450.000 stuks van dit model en wist daarmee zijn verkoopcijfer in Europa bijna te verdubbelen.

Op dit moment voert de stationcarversie met 2.0 liter CiTD turbodieselmotor de verkoopranglijst van de verschillende carrosserievarianten aan. Van de drie modelversies (SportBreak, Hatchback en Sedan) nam de SportBreak in 2006 ruwweg 40 % van alle verkochte eenheden voor zijn rekening. De sportief ogende Hatchback was met 34 % bijna even populair, en de Sedan was goed voor 26 %. In Italië en Duitsland was de SportBreak vorig jaar het meest populaire model met respectievelijk 86 en 69 % van alle verkochte eenheden. Franse kopers waren vooral gecharmeerd van de Hatchback, 82 % van het totaal, terwijl in Ierland de Sedan een grote hit was met 83 %, op de voet gevolgd door kopers in Griekenland en Rusland (respectievelijk 79 en 75 %). In 2006 gaf 39 % van alle kopers van een Mazda6 de voorkeur aan de soepele en gecultiveerde 2.0 liter CiTD turbodiesel: 30 % van alle klanten kozen voor de 2.0 liter benzineversie.

De populariteit van de Mazda6 blijft niet beperkt tot klanten. Sinds zijn introductie ontving de Mazda6 al 130 prijzen en onderscheidingen, waaronder âRJC Car of the Year 2002â in Japan, âCar of the Year 2003â in Nieuw Zeeland, âCar of the Year 2004â in China en ook nog eens zeven belangrijke Amerikaanse onderscheidingen op automobielgebied in 2003 en 2004. De Mazda6 sleepte in Europa 59 onderscheidingen uit 28 landen in de wacht en werd in 2003 tweede bij de Europese verkiezing tot âAuto van het Jaarâ.

De Mazda6 van de tweede generatie is bedoeld voor het Europese C/D-marktsegment en is net als zijn populaire voorganger leverbaar in drie carrosserievarianten: Sedan, Hatchback en SportBreak. De afgelopen vijf jaar nam het aantal verkochte eenheden binnen dit segment af van 1,8 miljoen in 2002 tot 1,6 miljoen in 2006. Dit komt voornamelijk doordat klanten overstappen naar kleinere autoâs in het C-segment of nieuwe alternatieven zoals MAVâs en SUVâs. De Mazda6 bleef in genoemde periode echter fier overeind en wist zich een marktaandeel van 5,7 % te verwerven in het eerste jaar na zijn introductie (2003), bijna het dubbele van de zeer succesvolle Mazda 626 in diens gloriejaren.

De nieuwe Mazda6 werd helemaal opnieuw ontwikkeld: de auto beschikt over eigenschappen die zorgen voor Kizuna, een term die de Japanse ontwerpers gebruiken voor de sterke emotionele band, net als een hechte vriendschap, tussen auto en bestuurder. De auto werd naar een hoger kwaliteitsniveau getild, stuurt en presteert beter en kent grotere buitenmaten, iets waaraan de klanten in dit segment grote waarde hechten.

Duurzame Zoom-Zoom
De strategie voor duurzame ontwikkeling die Mazda Motor Corporation in maart 2007 aankondigde, aangeduid met âSustainable Zoom-Zoomâ, is gericht op het ontwikkelen van schonere en veiligere producten. Met het oog hierop werd een verdere verbetering van de milieuprestaties een speerpunt tijdens de ontwikkeling van de tweede generatie van de Mazda6. Mazda startte een strikt gewichtsregime voor de nieuw te introduceren modellen, wat resulteerde in een minimale gewichtstoename voor de derde generatie van de MX-5 (+1 %) en een afname van maar liefst 10 % voor de nieuwe Mazda2 ten opzichte van hun respectievelijke voorgangers. Dezelfde gewichtsbesparende technieken werden toegepast op de nieuwe Mazda6, met als resultaat dat de nieuwkomer tot 2,4 % (- 35 kg) lichter is dan zijn voorganger, ondanks de toegenomen buitenafmetingen en meer uitgebreide standaarduitrusting. Dit lagere gewicht zorgt er samen met spectaculair verbeterde aërodynamische prestaties en doordachte motortechnologie voor dat elke nieuwe Mazda6, ongeacht modelvariant of motorversie, zuiniger met brandstof omspringt en minder CO2 uitstoot dan zijn voorganger.