De nieuwe Mazda6: de tweede generatie
(11/12/2007)
De geheel vernieuwde Mazda6 Sedan staat vanaf begin volgend jaar in
Nederland in de showroom. In februari volgt de Hatchback en in maart
de SportBreak. De nieuwste Mazda is het tweede model in het Zoom-Zoom
modellengamma (na de nieuwe Mazda2) dat werd doorontwikkeld op basis
van drie belangrijke uitgangspunten.
De auto is âpakkend en sportiefâ vormgegeven en biedt een hoge mate
van rijplezier. De âervaring van exclusiviteitâ wordt opgeroepen door
de hoogwaardige afwerking en superieure rijeigenschappen, en de
âdoordachte oplossingenâ vindt men terug in de ruimte en het comfort
die beide ruim voorhanden zijn zonder de dynamische stilering geweld
aan te doen.
In 2002 introduceerde Mazda zijn eerste model van de nieuwste
generatie, de Mazda6. Deze auto gaf het merk een nieuwe impuls en
markeerde het begin van een periode van stijgende verkoopcijfers die
tot op heden voortduurt. Sinds zijn introductie is de Mazda6 in Europa
zeer populair: Mazda verkocht de afgelopen vijf jaar 450.000 stuks van
dit model en wist daarmee zijn verkoopcijfer in Europa bijna te
verdubbelen.
Op dit moment voert de stationcarversie met 2.0 liter CiTD
turbodieselmotor de verkoopranglijst van de verschillende
carrosserievarianten aan. Van de drie modelversies (SportBreak,
Hatchback en Sedan) nam de SportBreak in 2006 ruwweg 40 % van alle
verkochte eenheden voor zijn rekening. De sportief ogende Hatchback
was met 34 % bijna even populair, en de Sedan was goed voor 26 %. In
Italië en Duitsland was de SportBreak vorig jaar het meest populaire
model met respectievelijk 86 en 69 % van alle verkochte eenheden.
Franse kopers waren vooral gecharmeerd van de Hatchback, 82 % van het
totaal, terwijl in Ierland de Sedan een grote hit was met 83 %, op de
voet gevolgd door kopers in Griekenland en Rusland (respectievelijk 79
en 75 %). In 2006 gaf 39 % van alle kopers van een Mazda6 de voorkeur
aan de soepele en gecultiveerde 2.0 liter CiTD turbodiesel: 30 % van
alle klanten kozen voor de 2.0 liter benzineversie.
De populariteit van de Mazda6 blijft niet beperkt tot klanten. Sinds
zijn introductie ontving de Mazda6 al 130 prijzen en onderscheidingen,
waaronder âRJC Car of the Year 2002â in Japan, âCar of the Year 2003â
in Nieuw Zeeland, âCar of the Year 2004â in China en ook nog eens
zeven belangrijke Amerikaanse onderscheidingen op automobielgebied in
2003 en 2004. De Mazda6 sleepte in Europa 59 onderscheidingen uit 28
landen in de wacht en werd in 2003 tweede bij de Europese verkiezing
tot âAuto van het Jaarâ.
De Mazda6 van de tweede generatie is bedoeld voor het Europese
C/D-marktsegment en is net als zijn populaire voorganger leverbaar in
drie carrosserievarianten: Sedan, Hatchback en SportBreak. De
afgelopen vijf jaar nam het aantal verkochte eenheden binnen dit
segment af van 1,8 miljoen in 2002 tot 1,6 miljoen in 2006. Dit komt
voornamelijk doordat klanten overstappen naar kleinere autoâs in het
C-segment of nieuwe alternatieven zoals MAVâs en SUVâs. De Mazda6
bleef in genoemde periode echter fier overeind en wist zich een
marktaandeel van 5,7 % te verwerven in het eerste jaar na zijn
introductie (2003), bijna het dubbele van de zeer succesvolle Mazda
626 in diens gloriejaren.
De nieuwe Mazda6 werd helemaal opnieuw ontwikkeld: de auto beschikt
over eigenschappen die zorgen voor Kizuna, een term die de Japanse
ontwerpers gebruiken voor de sterke emotionele band, net als een
hechte vriendschap, tussen auto en bestuurder. De auto werd naar een
hoger kwaliteitsniveau getild, stuurt en presteert beter en kent
grotere buitenmaten, iets waaraan de klanten in dit segment grote
waarde hechten.
Duurzame Zoom-Zoom
De strategie voor duurzame ontwikkeling die Mazda Motor Corporation in
maart 2007 aankondigde, aangeduid met âSustainable Zoom-Zoomâ, is
gericht op het ontwikkelen van schonere en veiligere producten. Met
het oog hierop werd een verdere verbetering van de milieuprestaties
een speerpunt tijdens de ontwikkeling van de tweede generatie van de
Mazda6. Mazda startte een strikt gewichtsregime voor de nieuw te
introduceren modellen, wat resulteerde in een minimale gewichtstoename
voor de derde generatie van de MX-5 (+1 %) en een afname van maar
liefst 10 % voor de nieuwe Mazda2 ten opzichte van hun
respectievelijke voorgangers. Dezelfde gewichtsbesparende technieken
werden toegepast op de nieuwe Mazda6, met als resultaat dat de
nieuwkomer tot 2,4 % (- 35 kg) lichter is dan zijn voorganger, ondanks
de toegenomen buitenafmetingen en meer uitgebreide
standaarduitrusting. Dit lagere gewicht zorgt er samen met
spectaculair verbeterde aërodynamische prestaties en doordachte
motortechnologie voor dat elke nieuwe Mazda6, ongeacht modelvariant of
motorversie, zuiniger met brandstof omspringt en minder CO2 uitstoot
dan zijn voorganger.
AutoRai