Agenda Eurogroep en Ecofin van 12 en 13 november
Brief | 05-11-2007 | nr BFB07-1778
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE
Kenmerk: BFB/2007-1778M
Toezending geannoteerde agenda voor de Eurogroep en Ecofin van 12 en 13 november 2007
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda voor de Eurogroep en Ecofin van 12 en 13 november 2007 te Brussel.
Het is mogelijk dat nog punten worden toegevoegd aan de agenda of dat bepaalde onderwerpen worden afgevoerd of worden uitgesteld tot de volgende vergadering.
Hoogachtend,
de minister van Financiën,
Wouter Bos
Meer informatie
Geannoteerde agenda Eurogroep en Ecofin 12 en 13 november 2007 te Brussel
Economische situatie eurogebied
Sinds het begin van de onrust is de situatie op de interbancaire geldmarkt weer licht verbeterd. Door de publicatie van derdekwartaalcijfers krijgen financiële marktpartijen nu geleidelijk meer inzicht in de verdeling van verliezen als gevolg van de Amerikaanse subprime-crisis. Het gebrek aan informatie is één van de belangrijkste oorzaken van de turbulentie op de financiële markten. Desondanks blijft de onzekerheid vooralsnog bestaan. Anderzijds was het groeicijfer van de Amerikaanse economie in het derde kwartaal boven verwachting.
Onder meer door renteverlagingen in de VS is de wisselkoers van de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar gestegen naar 1,44 dollar per euro. Hoewel de euro zich ten opzichte van de dollar op het hoogste niveau sinds de introductie van de girale euro bevindt, heeft de euro volgens de 'synthetische' eurodollarkoers in het verleden op een hoger niveau gestaan. In augustus 1993 tikte de 'synthetische' euro een koers van 1,54 ten opzichte van de dollar aan, in de jaren zeventig lag dit zelfs nog hoger. De depreciatie van de dollar in de afgelopen maanden hangt voornamelijk samen met rentedalingen in de VS (-50 basispunten op 18 september 2007) en verschillen in verwachting ten aanzien van rentebeleid. De reële handelsgewogen wisselkoers is veel minder geapprecieerd.
Ondanks de sterke euro zijn de exportprestaties van het eurogebied tot nu toe goed. De uitvoer vanuit het eurogebied hangt in belangrijke mate af van de economische groei in andere economische blokken: daarom hoeft een eventuele zwakkere groei van de export in het licht van de afgenomen groeiramingen in andere economische blokken geen reden tot zorg te zijn over de euro. Daarbij past het ook bij het conjunctuurbeeld dat consumentenbestedingen de rol van export als drager van groei in deze fase van de cyclus overnemen.
Herziening van de geïntegreerde richtsnoeren
Document: Concept-Raadsconclusies over de herziening van de geïntegreerde richtsnoeren
Aard van bespreking: Vaststellen van Raadsconclusies
Besluitvormingsprocedure: Unanimiteit
Toelichting:
De Raad zal spreken over de herziening van de geïntegreerde richtsnoeren. De geïntegreerde richtsnoeren zijn in 2005 door de Europese Raad vastgelegd voor de periode 2005-2008 en zullen opnieuw vastgesteld moeten worden. De geïntegreerde richtsnoeren vormen de basis voor de jaarlijkse Lissabonrapportages.
Er zijn concept-Raadsconclusies opgesteld over de herziening van de geïntegreerde richtsnoeren. De conclusies geven aan dat het Lissabonproces resultaten begint op te leveren, dat de richtsnoeren hun rol vervullen en dat stabiliteit belangrijk is. Daarnaast wordt in de concept-Raadsconclusies benadrukt dat de vier prioriteiten (werkgelegenheid, kennis en innovatie, energie en ondernemingsklimaat) van
1
de 2006 Voorjaarsraad relevant blijven en dat er geen fundamentele herziening van de strategie nodig is, maar dat de focus op implementatie moet liggen.
Mondialisering: Kapitaal- en arbeidstromen
Document: Issues note on migration (concept versie), verspreid door het voorzitterschap, ongenummerd
Aard bespreking: Bespreking met het oog op aannemen raadsconclusies in december
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
In verband met de Europese initiatieven op het gebied van migratie, zal de Ecofin zich uitspreken over de economische dimensie hiervan en de effecten op de overheidsfinanciën. Het gaat hierbij om migratie uit derde landen en niet intra-EU-migratie. Het blijkt dat bepaalde categorieën migranten een hoger risico lopen op werkloosheid en opleidingsachterstanden. Aan de andere kant blijken migranten een belangrijke factor in de bevolkingsgroei van de EU en economische groei. Een permanente oplossing voor vergrijzing en ontgroening biedt migratie echter niet. De Ecofin wordt uitgenodigd te discussiëren over de volgende drie 'issues' uit het paper:
1) het beter meenemen van de economische dimensie van migratie in de totstandkoming van beleid.
2) het effect van migratie op economische groei en het aanpassingsvermogen van lidstaten. 3) het effect van migratie op de houdbaarheid van de overheidsfinanciën.
Statistieken
Document: Concept-Raadsconclusies en 2007 EFC Status Report
Aard bespreking: Vaststellen Raadsconclusies
Besluitvormingsprocedure: Unanimiteit
Toelichting:
De Ecofin zal op het gebied van de statistieken over een viertal onderwerpen spreken. Dit betreft het 2007 EFC Status Rapport, de verlaging van de administratieve lasten op het terrein van de statistieken, de statistische governance en de communicatie over grote statistische revisies.
2007 EFC Status Rapport
De Ecofin zal spreken over het door het Economisch en Financieel Comité (EFC) jaarlijks opgestelde statusrapport over statistiek. Doel van de bespreking is bekrachtiging van de conclusies van het rapport en het aannemen van Raadsconclusies over het Statusrapport. Het statusrapport wordt jaarlijks opgesteld ten behoeve van de monitoring van de macro-economische indicatoren van de lidstaten die van belang zijn voor de EMU en de EU (bijvoorbeeld BBP en werkloosheid). Het rapport is vooral een feitelijk verslag. De conclusie van het rapport is dat de voortgang goed is, maar dat er nog meer te doen is.
2
Vermindering van de administratieve lasten
In 2006 heeft Nederland aangedrongen op de aanpak van administratieve lasten op het terrein van statistiek (zie raadsconclusies van november 2006). De Commissie heeft dit opgepakt. Bij deze Ecofin ligt een voortgangsverslag voor. Er bestaat overeenstemming over het belang van de reductie van 'statistical burden' (bijvoorbeeld de enquêtedruk), op een zodanige manier dat de kwaliteit van statistische gegevens wel wordt gewaarborgd. De Ecofin nodigt de Commissie uit het ambitieniveau ten aanzien van het meten van de 'statistical response burden' te vergroten om zo uiteindelijk tot een grotere verlaging van administratieve lasten te komen.
Statistische governance
De Ecofin zal spreken over statistical governance. Dit agendapunt bestaat uit twee delen. Ten eerste de instelling van de European Statistical Governance Advisory Board (ESGAB) en de European Statistical Advisory Committee on Community Statistical Information Policy (ESAC). Ten tweede wordt de herziening van het juridische kader omtrent Europese statistieken besproken. Het juridisch raamwerk regelt onder andere de ontwikkeling, productie en verspreiding van Europese statistieken.
Communicatie over grote statistische revisies
Het Committee on Monetary, Financial and Balance of Payments Statstics (CMFB) is gevraagd om halverwege 2007 met een voorstel te komen voor de (publieke) communicatie van grote statistische revisies. Het CMFB geeft in zijn advies enkele punten aan die kunnen worden gevolgd om een goede communicatie over grote statistische revisies te waarborgen. Uitgangspunt is dat een goede communicatie nodig is, gezien het effect van revisies op macro-economische en sociale indicatoren.
Sale en lease back van gebouwen
Tijdens het Algemeen Overleg over de Ecofin van 4 oktober jl. heeft uw Kamer gevraagd naar de gevolgen van de beslissing van Eurostat met betrekking tot sale and lease back van gebouwen.
De Europese regels (ESR1995) schrijven in detail voor hoe sale and lease back-transacties verwerkt moeten worden. De verkoop van gebouwen en dergelijke genereert opbrengsten die volledig meetellen in het EMU-saldo. Het EMU-saldo is gebaseerd op het vorderingensaldo en meet het effect van het overheidssaldo op de economie. In het EMU-saldo tellen financiële transacties daarom niet mee. De sale and lease back-transactie is geen financiële transactie. De regel is dat de opbrengsten van verkopen van niet-financiële activa volledig meetellen. De uitgaven voor lease back tellen ook volledig mee in het saldo. Een beleidsmatige kanttekening hierbij is dat sale and lease back-transacties eenmalige ontvangsten (one-offs) opleveren, die het EMU-saldo kunstmatig verbeteren. Daarom is afgesproken dat bij de berekening van het structurele EMU-saldo de eenmalige ontvangsten als gevolg van sale and lease back niet meetellen in het structurele saldo. Voorts zij opgemerkt dat sale and lease back-constructies gepaard gaan met hoge uitvoeringskosten. Dergelijke transacties zijn meestal niet doelmatig en dus niet in het belang van de belastingbetaler.
3
Richtlijnvoorstel verlenging enkele BTW-tariefderogaties
Document: Nog niet bekend
Aard bespreking: Aannemen richtlijnvoorstel
Besluitvormingsprocedure: Unanimiteit
Toelichting:
Het Portugese voorzitterschap heeft het voorstel voor een richtlijn betreffende de verlenging van enkele tijdelijke bepalingen inzake verlaagde BTW-tarieven voor enkele in 2004 toegetreden lidstaten te verlengen, geagendeerd. Het doel is om het richtlijnvoorstel te accorderen.
Het richtlijnvoorstel beoogt om, in het licht van het lopende debat over de toepassing van verlaagde BTW-tarieven in de toekomst, een gelijk speelveld te creëren voor de lidstaten. In dat kader worden enkele aflopende tijdelijke BTW-tariefbepalingen die gelden voor de hiervoor genoemde lidstaten verlengd tot en met 31 december 2010. Op deze datum verloopt, zonder nader besluit, ook de bepaling om het verlaagde BTW-tarief voor arbeidsintensieve diensten te mogen toepassen.
Nederland heeft geen bezwaar tegen het verlengen van de tijdelijke BTW-tariefbepalingen. De verlenging heeft inhoudelijk geen gevolgen voor Nederland.
Richtlijn autobelastingen
Document: Nog niet bekend
Aard bespreking: Politieke oriëntatie, met eventueel streven naar politiek akkoord.
Besluitvormingsprocedure: Unanimiteit
Toelichting:
Het Portugese voorzitterschap heeft het voorstel voor een richtlijn inzake autobelastingen geagendeerd. Het compromisvoorstel omvat twee deelonderwerpen.
Allereerst beoogt het voorstel de differentiatie naar CO2-uitstoot van personenauto's in de registratie- en de motorrijtuigenbelasting dwingend voor te schrijven. Hoewel Nederland het gedachtegoed achter dit deel van het voorstel steunt, heeft Nederland grote twijfels bij het instrument van een richtlijn dat juridische en technische problemen met zich brengt en nationale bevoegdheden op dit terrein aantast. Voorts is Nederland bevreesd dat dit deel van de richtlijn ongewenste beperkingen aan de vormgeving van de kilometerheffing oplegt. Nederland geeft er de voorkeur aan beoogde doelen van CO2-uitstoot via andere instrumenten te bereiken, bijvoorbeeld via uitstootnormering. Nederland heeft daarnaast geen grote bezwaren tegen het tweede deel van het voorstel, te weten de introductie van een restitutiesysteem van registratie- en motorrijtuigenbelasting in het geval een personenauto naar een andere EU-lidstaat wordt overgebracht. Nederland heeft een dergelijk systeem begin 2007 ingevoerd. Echter, Nederland is van oordeel dat de huidige vormgeving van de richtlijn niet handhaafbaar is en onuitvoerbare eisen stelt aan de controle door de belastingdienst.
Nederland kan op dit moment zijn algemene voorbehoud tegen het voorstel dan ook niet intrekken.
4
BTW-pakket
Document: 14568/07
Aard bespreking: Politieke oriëntatie
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
Het Portugese voorzitterschap heeft het BTW-pakket geagendeerd teneinde politieke richtsnoeren te krijgen voor definitieve besluitvorming in december. Het BTW pakket bestaat uit: het richtlijnvoorstel plaats van dienst, introductie van een één-loket-systeem en wijziging van de teruggaafprocedure van buitenlandse BTW. Het voorzitterschap wil tijdens deze Ecofin een oplossing zoeken voor bezwaren van één lidstaat tegen de wijziging van de plaats van dienst in de BTW voor de levering van elektronische diensten, telecommunicatie- en radio en tv-diensten aan particulieren naar het land waar deze diensten geconsumeerd worden. Het huidige (tijdelijke) regime bevoordeelt lidstaten met een laag BTW-tarief. Eén lidstaat maakt daarom een politiek voorbehoud tegen de wijziging van de plaats van dienst voor de levering van bovengenoemde diensten aan particulieren. Het voorzitterschap zal trachten tot een voor alle partijen wenselijke oplossing te komen.
Nederland is van mening dat de wijziging van de plaats van dienst voor genoemde diensten integraal onderdeel uitmaakt van het BTW-pakket en noodzakelijk is om een bestaande verstoring van de interne markt ongedaan te maken.
Galileo
Document: Concept-paper van het voorzitterschap met als onderwerp financiering van Galileo (niet openbaar)
Aard bespreking: Bespreking
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
In de Raad zal worden gesproken over de wijze van financiering van de benodigde middelen voor Galileo en het European Institute of Technology (EIT). Ten behoeve van de discussie in de Ecofin heeft het voorzitterschap een paper opgesteld. In het paper komt het in de Ecofin breed gedragen signaal van verdere herschikking van categorie 1A duidelijk naar voren.
Concreet moet ¤ 2,7 miljard (¤ 2,4 miljard voor Galileo en ¤ 0,3 miljard voor EIT) in de periode 2008-2013 worden gevonden. In het Commissievoorstel wordt Galileo integraal en EIT gedeeltelijk uit de communautaire begroting gefinancierd door middel van een herallocatie van ¤ 2,7 miljard. Het voorstel behelst een herziening van de plafonds uit de Financiële Perspectieven van de categorieën 1A (concurrentievermogen ter bevordering van groei en werkgelegenheid), 2 (instandhouding en beheer van natuurlijke hulpbronnen) en 5 (administratie) en een herschikking binnen categorie 1A.
5
Nederland kan niet instemmen met het huidige Commissievoorstel. Nederland hecht sterk aan het financieel disciplinerende karakter van de Financiële Perspectieven en wenst dat de plafonds van de overeengekomen Financiële Perspectieven worden gerespecteerd.
Nederland zal kennis nemen van het paper van het voorzitterschap. Nederland zal er bij de Commissie op aandringen dat zij de mogelijkheden voor verdere herschikking binnen categorie 1A nader bestudeert en presenteert. Pas als er een helder beeld is van de mogelijkheden voor verdere herschikking binnen 1A, kan Nederland zijn voorkeur voor de wijze van herschikking bepalen. Hierbij kan dan rekening gehouden worden met de belangen van programma's waaraan Nederland grote waarde hecht.
Jaarverslag Europese Rekenkamer Begroting 2006
Document: Jaarverslag over het begrotingsjaar 2006 van de Europese Rekenkamer. Dit jaarverslag verschijnt 12 november 2007.
Aard bespreking: Presentatie door de Europese Rekenkamer
Besluitvormingsprocedure: Geen. De Ecofin besluit in maart 2008 op basis van gekwalificeerde meerderheid over een dechargeadvies aan het Europees Parlement.
Toelichting:
De presentatie betreft het jaarverslag van de Europese Rekenkamer (ERK) naar de uitvoering van de Europese begroting 2006 inclusief de rechtmatigheidsverklaring (DAS) in de Ecofin van 13 november. Dit is de start van de decharge procedure.
De tijdlijn is als volgt:
- Op 12 november 2007 presenteert het DG Budget aan het Europese Parlement de geconsolideerde jaarrekening van de Europese Unie 2006; de Europese Rekenkamer presenteert daarna in hetzelfde overleg haar jaarverslag.
- Het Europese Rekenkamer verslag en de opmerkingen per lidstaat worden in de periode tot en met januari ambtelijk besproken in het budgetcomité van de Ecofin Raad.
- Uiterlijk 31 maart 2008 besluit de Ecofin Raad over het decharge advies aan het Europese Parlement.
- Op 21-24 april 2008 volgt een plenair besluit in het Europese Parlement over het wel of niet verlenen van decharge voor de EU begroting 2006.
Ministeriële dialoog met EFTA-landen
Document: Annual meeting of the EU and EFTA Finance and Economy Ministers Climate and Energy Policy
Aard bespreking: Bespreking op basis van een discussiestuk van de Commissie
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
6
De jaarlijkse bijeenkomst van de Ecofin en de European Free Trade Association (EFTA, bestaande uit Noorwegen, Zwitserland, IJsland en Liechtenstein) zal gaan over klimaat- en energiebeleid. Het is goed om over deze onderwerpen met de EFTA-landen te spreken en de EFTA te betrekken bij EU-initiatieven, aangezien de uitdagingen voor de EFTA-landen vergelijkbaar zijn. Dit sluit ook goed aan bij de bestaande vormen van samenhang: zo heeft Noorwegen zijn eigen CO2-emissiehandelssysteem gekoppeld aan het EU Emission Trading Scheme (ETS).
-0-
7
Ministerie van Financiën