NEN
Open en transparante Europese markt voor dienstensector
CEN, de Europese normalisatieorganisatie, onderzoekt of er behoefte is
aan een algemene strategie en aanpak van Europese normalisatie voor de
gehele dienstensector. NEN, het centrum van normalisatie in Nederland,
is bij dit onderzoek betrokken en treedt op als vertegenwoordiger van
de Nederlandse markt. De eerste resultaten zijn bekend.
Het onderzoek omvat zeven modules, onder andere over veiligheid bij de
levering van diensten, klanttevredenheid, klachtenafhandeling en
schadeloosstelling. De tussenrapportage van alle zeven modules is
beschikbaar via http:services.nen.nl. Op deze website zijn ook de
resultaten te downloaden van de eerste workshop die begin oktober
2007 in Londen is gehouden.
Presentatie resultaten
Het onderzoek gebeurt in opdracht van de Europese Commissie (EC). EC
stimuleert een open en transparante Europese markt voor diensten. De
afgelopen maanden is via deskresearch en enquêtes informatie
verzameld. Via een viertal workshops in Londen, Talinn, Kopenhagen en
Madrid worden binnenkort de belangrijkste (haalbaarheids)vragen per
module beantwoord en de verschillende meningen gehoord over hoe verder
te gaan met het onderwerp. Op 2 april 2008 wordt in Brussel een grote
internationale bijeenkomst gehouden om de resultaten te presenteren en
aanbevelingen voor vervolg te doen.
NEN
Via NEN kunnen belanghebbende partijen zelf actief invloed uit oefenen
op de inhoud van normen en daar hun voordeel mee doen in de markt.
Normen zijn een belangrijk communicatiemiddel tussen opdrachtgever en
opdrachtnemer. Naast het inhoudelijke belang biedt deelname aan het
normalisatieproces partijen ook de mogelijkheid een netwerk op te
bouwen, zowel nationaal als internationaal.
Voor informatie over het onderzoek en actieve betrokkenheid: ir. Jappe
van der Zwan, NEN-Business Development, (015) 2 690 428,
businessdevelopment@nen.nl.