NEN


Open en transparante Europese markt voor dienstensector

CEN, de Europese normalisatieorganisatie, onderzoekt of er behoefte is aan een algemene strategie en aanpak van Europese normalisatie voor de gehele dienstensector. NEN, het centrum van normalisatie in Nederland, is bij dit onderzoek betrokken en treedt op als vertegenwoordiger van de Nederlandse markt. De eerste resultaten zijn bekend.

Het onderzoek omvat zeven modules, onder andere over veiligheid bij de levering van diensten, klanttevredenheid, klachtenafhandeling en schadeloosstelling. De tussenrapportage van alle zeven modules is beschikbaar via http:services.nen.nl. Op deze website zijn ook de resultaten te downloaden van de eerste workshop die begin oktober 2007 in Londen is gehouden.

Presentatie resultaten
Het onderzoek gebeurt in opdracht van de Europese Commissie (EC). EC stimuleert een open en transparante Europese markt voor diensten. De afgelopen maanden is via deskresearch en enquêtes informatie verzameld. Via een viertal workshops in Londen, Talinn, Kopenhagen en Madrid worden binnenkort de belangrijkste (haalbaarheids)vragen per module beantwoord en de verschillende meningen gehoord over hoe verder te gaan met het onderwerp. Op 2 april 2008 wordt in Brussel een grote internationale bijeenkomst gehouden om de resultaten te presenteren en aanbevelingen voor vervolg te doen.

NEN
Via NEN kunnen belanghebbende partijen zelf actief invloed uit oefenen op de inhoud van normen en daar hun voordeel mee doen in de markt. Normen zijn een belangrijk communicatiemiddel tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Naast het inhoudelijke belang biedt deelname aan het normalisatieproces partijen ook de mogelijkheid een netwerk op te bouwen, zowel nationaal als internationaal.

Voor informatie over het onderzoek en actieve betrokkenheid: ir. Jappe van der Zwan, NEN-Business Development, (015) 2 690 428, businessdevelopment@nen.nl.