Gemeente Meerssen


Persbericht van vrijdag 9 november 2007

Naar aanleiding van presentatie Jaarverslag 2006:
Bezwarencommissie vervult belangrijke rol
binnen gemeentelijke kwaliteitszorg

Op 7 maart 2002 is de Wet dualisering gemeenten in werking getreden. Sindsdien moet de burgemeester toezien op een zorgvuldige behandeling van bezwaarschriften. Voordat op een bezwaarschrift wordt beslist, moeten belanghebbenden de gelegenheid hebben om te worden gehoord. Voor dat doel hebben de gemeenten Eijsden, Margraten, Meerssen en Vaals op 1 september 1999 een gezamenlijke, onafhankelijk operende adviescommissie voor de behandeling van bezwaar ingesteld. Sinds 1 mei 2004 brengt de adviescommissie ook advies uit over bezwaarschriften naar aanleiding van besluiten van de regionale sociale dienst Pentasz Mergelland.

Daling aantal bezwaarschriften
De intergemeentelijke adviescommissie heeft onlangs haar Jaarverslag 2006 gepresenteerd. Hieruit blijkt dat van de in totaal 100 behandelde bezwaren er twaalf gericht waren tegen besluiten van de gemeente Meerssen. Dit zijn er zes minder dan in 2005. De commissie bracht in alle gevallen het advies uit de bezwaren ongegrond te verklaren. Van de 38 behandelde bezwaren tegen besluiten van de regionale sociale dienst Pentasz Mergelland waren er vijf afkomstig van burgers uit de gemeente Meerssen.

Aanbevelingen ter verbetering
De intergemeentelijke commissie geeft niet alleen advies over de behandeling van bezwaren, maar doet naar aanleiding hiervan ook aanbevelingen ter verbetering van de gemeentelijke dienstverlening. Op grond van de advisering kunnen gemeenten lering trekken ter verbetering van de eigen dienstverlening en besluitvorming.

Belangrijke rol
Gezien de daling van het aantal bezwaarschriften concludeert burgemeester mr Ricardo Offermanns van Meerssen "dat de adviescommissie haar werk uitstekend verricht en een belangrijke rol vervult binnen de gemeentelijke kwaliteitszorg."