VVD


9-11-2007

VVD compenseert vierdubbele lastenverzwaring automobilist

Rond Kerst zullen de brandstofprijzen aan de pomp een recordhoogte bereiken als gevolg van de hoge olieprijzen (nog zo'n 4 a 5 cent boven de huidige benzineprijs).

Het kabinet Balkenende vindt dat nog niet genoeg en trakteert de automobilisten daarom op een leuk extra kerstcadeautje: een verhoging van de accijns op diesel (3 cent per liter) en LPG (1,5 cent per liter)! Met een mooie "milieustrik" er omheen, dat wel. Maar met milieu heeft het allemaal niets te maken. Deze heffing vloeit rechtstreeks naar de staatskas. Automobilisten worden door deze linkse regering uitgeschud.

De automobilist is nu vierdubbel de klos door de stijging van de olieprijzen, het verhogen van de accijnzen, die op hun beurt weer leiden tot hogere BTW (2) afdrachten en als laatste door de BTW te verhogen van 19 naar 20%

En wat krijgt u daarvoor terug? Behalve langer in de file staan voor meer geld, krijgt u 74 nieuwe `dynamische route informatiepanelen' waarop u gezellig `samen' in de file filmpjes kunt kijken. Hallo, bent u er nog? Wat de VVD betreft kunnen minister Eurlings en staatssecretaris De Jager naar de pomp lopen met hun voorstellen!

Daarom wil de VVD de jaarlijkse accijnsindexering achterwege blijft. Dit scheelt ongeveer 1,2 cent per liter benzine 0,7 cent per liter diesel en 0,17 cent per liter LPG (3). Hiermee besparen de Nederlandse automobilisten in totaal 123 miljoen euro per jaar (4)! Maar ook dat het kabinet afziet van de aangekondigde accijnsverhogingen. Tevens dat de aangekondigde verhoging van het BTW tarief van 19% naar 20% niet doorgaat en dat het kabinet afziet van de verhoging van de luxebelasting (BPM)

Een simpele rekensom laat zien wat de desastreuze effecten zijn van de kabinetsmaatregelen. Zo is een middelgrote transportondernemer met 50 auto's op jaarbasis EUR 87.000 extra kwijt (5).

Ook `gewone' automobilisten zijn de klos. De voorstellen van de VVD maken dit ongedaan. Voor de gemiddelde dieselrijder bijvoorbeeld schelen de VVD-plannen bijna 5 cent per liter aan de pomp. Op jaarbasis scheelt dat bijna EUR 100 (6)! Geld dat nu onnodig naar de staatskas vloeit. De automobilist ziet daar geen aanleg van nieuwe wegen voor terug.

Voor nadere informatie:
Paul de Krom: p.dkrom@tweedekamer.nl
Johan Remkes: j.remkes@tweedekamer.nl

Financieel Dagblad, woensdag 7 november 2007 BTW wordt geheven over op de prijs inclusief accijnzen Dit is de zogenaamde jaarlijkse indexering. De accijns is een vast bedrag per liter, nu voor benzine 68 cent per liter, diesel 38 cent per liter, en LPG 9,6 cent dat jaarlijks wordt aangepast. Bij de berekening is uitgegaan van een inflatie van 1,8% van hetBij de berekening van dit bedrag is uitgegaan totale brandstofverbruik in 2006: 5.563 miljoen liter benzine, 7.825 miljoen liter diesel en 618 miljoen liter LPG (bron: Mobiliteit in cijfers, Bovag-Rai)
130.000 kilometerUitgegaan is van een transporteur die 50 wagens bezit die gemiddeld per jaar rijden met een verbruik van 1 op 3 28.822 kmBij deze berekening is uitgegaan van een jaarlijkse kilometrage van (CBS) en een verbruik van 1 op 15