9-11-2007
VVD compenseert vierdubbele lastenverzwaring automobilist
Rond Kerst zullen de brandstofprijzen aan de pomp een recordhoogte
bereiken als gevolg van de hoge olieprijzen (nog zo'n 4 a 5 cent boven
de huidige benzineprijs).
Het kabinet Balkenende vindt dat nog niet genoeg en trakteert de
automobilisten daarom op een leuk extra kerstcadeautje: een verhoging
van de accijns op diesel (3 cent per liter) en LPG (1,5 cent per
liter)! Met een mooie "milieustrik" er omheen, dat wel. Maar met
milieu heeft het allemaal niets te maken. Deze heffing vloeit
rechtstreeks naar de staatskas. Automobilisten worden door deze linkse
regering uitgeschud.
De automobilist is nu vierdubbel de klos door de stijging van de
olieprijzen, het verhogen van de accijnzen, die op hun beurt weer
leiden tot hogere BTW (2) afdrachten en als laatste door de BTW te
verhogen van 19 naar 20%
En wat krijgt u daarvoor terug? Behalve langer in de file staan voor
meer geld, krijgt u 74 nieuwe `dynamische route informatiepanelen'
waarop u gezellig `samen' in de file filmpjes kunt kijken. Hallo, bent
u er nog? Wat de VVD betreft kunnen minister Eurlings en
staatssecretaris De Jager naar de pomp lopen met hun voorstellen!
Daarom wil de VVD de jaarlijkse accijnsindexering achterwege blijft.
Dit scheelt ongeveer 1,2 cent per liter benzine 0,7 cent per liter
diesel en 0,17 cent per liter LPG (3). Hiermee besparen de Nederlandse
automobilisten in totaal 123 miljoen euro per jaar (4)! Maar ook dat
het kabinet afziet van de aangekondigde accijnsverhogingen. Tevens dat
de aangekondigde verhoging van het BTW tarief van 19% naar 20% niet
doorgaat en dat het kabinet afziet van de verhoging van de
luxebelasting (BPM)
Een simpele rekensom laat zien wat de desastreuze effecten zijn van de
kabinetsmaatregelen. Zo is een middelgrote transportondernemer met 50
auto's op jaarbasis EUR 87.000 extra kwijt (5).
Ook `gewone' automobilisten zijn de klos. De voorstellen van de VVD
maken dit ongedaan. Voor de gemiddelde dieselrijder bijvoorbeeld
schelen de VVD-plannen bijna 5 cent per liter aan de pomp. Op
jaarbasis scheelt dat bijna EUR 100 (6)! Geld dat nu onnodig naar de
staatskas vloeit. De automobilist ziet daar geen aanleg van nieuwe
wegen voor terug.
Voor nadere informatie:
Paul de Krom: p.dkrom@tweedekamer.nl
Johan Remkes: j.remkes@tweedekamer.nl
Financieel Dagblad, woensdag 7 november 2007
BTW wordt geheven over op de prijs inclusief accijnzen
Dit is de zogenaamde jaarlijkse indexering. De accijns is een vast
bedrag per liter, nu voor benzine 68 cent per liter, diesel 38 cent
per liter, en LPG 9,6 cent dat jaarlijks wordt aangepast. Bij de
berekening is uitgegaan van een inflatie van 1,8%
van hetBij de berekening van dit bedrag is uitgegaan totale
brandstofverbruik in 2006: 5.563 miljoen liter benzine, 7.825 miljoen
liter diesel en 618 miljoen liter LPG (bron: Mobiliteit in cijfers,
Bovag-Rai)
130.000 kilometerUitgegaan is van een transporteur die 50 wagens
bezit die gemiddeld per jaar rijden met een verbruik van 1 op 3
28.822 kmBij deze berekening is uitgegaan van een jaarlijkse
kilometrage van (CBS) en een verbruik van 1 op 15
VVD