Volvo ontwikkelt âgroeneâ raceauto
(11/9/2007)
Volvo gaat de komende drie jaar door met het racen op bio-ethanol in
het Zweedse toerwagenkampioenschap STCC. Daarom heeft het besloten een
geheel nieuwe, âgroeneâ sportauto te ontwikkelen, de Volvo C30 E85 FIA
Super 2000.
âOns besluit om door te gaan is ingegeven door de positieve aandacht
en goede resultaten die Volvo het afgelopen seizoen oogstteâ, zegt
Derek Crabb, hoofd van Volvoâs afdeling raceafdeling. âNu is het tijd
om de volgende stap te zetten voor de komende STCC-seizoenen en
tegemoet te komen aan de groeiende, internationale interesse naar
âgroenâ racenâ, zegt Crabb. Volvo doet dat door een nieuwe en moderne,
âgroeneâ raceauto te ontwikkelen op basis van de Volvo C30. De C30 is
het model dat Volvoâs milieuvriendelijke technologie het duidelijkst
in de praktijk demonstreert, met versies als de FlexiFuel en de
aangekondigde 1.6D Efficiency. Die laatste heeft een gemiddeld
brandstofverbruik van 4,5 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot
die onder de 120 g/km ligt.
âDe beslissing om de raceauto van dit jaar, de Volvo S60, te vervangen
was tamelijk eenvoudig. De Volvo C30 is compacter en wendbaarder dan
de S60 en heeft uitstekende rijeigenschappen, zelfs in de
standaarduitvoeringâ, zegt Crabb. âDe ontwikkeling van de nieuwe
raceauto is een gezamenlijke inspanning van Volvo Cars en Polestar
Racing, die al jaren onze deelname aan het STCC succesvol begeleidt.
Maar het is nu nog te vroeg om gedetailleerde technische informatie
over de nieuwe auto naar buiten te brengen. Het doel is echter
kristalhelder: een winnende auto bouwenâ, besluit Crabb.
Volvo C30 E85 FIA Super 2000 â Technische specificaties
Carrosserie
Standaard C30-carrosserie, voorzien van een veiligheidskooi en
zijdelingse bescherming aan de bestuurderskant, ontwikkeld in
samenwerking met Caran.
Aerodynamica
Een luchtgeleider vóór (aan de onderzijde van de bumper) en een
achterspoiler die door Polestar is ontwikkeld in de wintunnel van
Volvo.
Motor
Een volledig aluminium, dwarsgeplaatste vijfcilinder lijnmotor,
cilinderinhoud 1.999 cm3, voorzien van vier kleppen per cilinder. Aan
het cilinderblok en de cilinderkop zijn slechts kleine aanpassingen
toegestaan, maar de kleppen, nokkenassen, zuigers, zuigerstangen en de
krukas zijn vervangen door speciaal aan de racerij aangepaste
onderdelen.
Motorolie
Castrol 5W-30.
Vermogen en koppel
Meer dan 280 pk bij 8.750 t.p.m.; circa 230 Nm bij 7.300 t.p.m.
Brandstof
E85
Uitlaatsysteem
Roestvrij staal met katalysator, speciaal gemaakt door Ferrita.
Aandrijflijn
Sequentiële zesversnellingsbak met rechte vertandingen, geproduceerd
door Hewland. Voorwielaandrijving.
Zelfsperrend differentieel.
Sachs-koppeling met twee koolstofvezel koppelingsplaten van 184 mm
diameter.
Transmissieolie: Castrol TWS 10W60.
Gewicht
Minimumgewicht van 1.134 kg, inclusief de bestuurder (58-60 kilo).
Voorwielophanging
McPherson-wielophanging met Ãhlins-schokdempers, ontwikkeld met
Polestar. Aan de racerij aangepaste draagarmen en een verstelbare
stabilisatorstang.
Achterwielophanging
Multilink-wielophanging met schroefveren en Ãhlins-schokdempers. Aan
de racerij aangepaste draagarmen en verstelbare stabilisatorstang.
Remmen voor
Performance Friction-remmen. Remklauwen met vier zuigers en radiaal en
axiaal geventileerde schijven van 332 x 32 mm.
Remmen achter
Alcon-remklauwen met twee zuigers en axiaal geventileerde schijven van
290 x 10 mm.
Stuurinrichting
Bekrachtigde tandheugelbesturing
Wielen
17x10-inch, BBS-wielen.
Banden
17-inch Michelin-slicks (zonder profiel), of -regenbanden.
AutoRai