AutoRai

Hyundai i30 wint van hybrides in World Solar Challenge

(11/9/2007)
Complexe en dure hybride aandrijfsystemen hebben hun meerdere moeten erkennen in Hyundaiâs dieseltechnologie. Dat bleek afgelopen week bij de World Solar Challenge in Australië. Tijdens deze ultralange zuinigheidstest met productieautoâs versloeg de nieuwe Hyundai i30 1.6 CRDi VGT LP zijn diesel- en hybridenrivalen ruimschoots met zijn lagere brandstofverbruik en geringere CO2-uitstoot.

De Hyundai i30 1.6 CRDi VGT LP, deelnemer in de Greenfleet Technology Class, noteerde een spectaculair goed verbruik van slechts 3,2 liter diesel op honderd kilometer (één liter op 31,3 km!) en een CO2-uitstoot van maar 97 g/km tijdens de drieduizend kilometer langer monsterrit van Darwin naar Adelaide in Australië. Daarmee bereikte de nieuwe Hyundai i30 niet alleen een aanzienlijk beter resultaat dan de veelgeprezen hybride Toyota Prius, de Hyundai i30 versloeg bovendien de diesels van Audi en Peugeot.

Praktisch en vriendelijk geprijsd alternatief
âHiermee is eens te meer duidelijk aangetoond dat de Hyundai i30 1.6 CRDi een praktisch en vriendelijk geprijsd alternatief is vergeleken met de dure en complexe hybride autoâs. De Hyundai i30 1.6 CRDi heeft een efficiënter brandstofverbruik gerealiseerd tijdens de test en stoot bovendien aanzienlijk minder CO2 uit. De uitkomst illustreert dat de diesels van Hyundai in het dagelijkse gebruik en op langere afstanden erg goed en zeer schoon zijnâ, stelt dr. Hyun-Soon Lee, President Research and Development van Hyundai.

Ter vergelijking, de Toyota Prius verbruikte 5,6 liter brandstof per honderd kilometer, terwijl de CO2-uitstoot met 146 g/km ook aanzienlijk hoger lag dan de emissie van de Hyundai i30 1.6 CRDi VGT LP. De Peugeot 207 HDi noteerde een verbruik van 3,9 liter per honderd kilometer km en een uitstoot van 118 g/km. Het team Ethanol Saab BioPower (85 procent ethanol en vijftien procent ongelode benzine) verbruikte 9,3 liter per honderd kilometer en stootte 149 gram CO2 per kilometer uit.

De Hyundai i30 werd bestuurd door Wayne Eckersley, een voormalige Formule 1-technicus, en zijn Hyundai-teamgenoot John Cadogan. Het duo reed in de Hyundai i30 in zeven dagen van Darwin naar Adelaide, een afstand van drieduizend kilometer, met tussenstops in onder meer Alice Springs.

Afgestemd op wensen Europese automobilisten
De Hyundai i30, ontworpen in het Hyundaiâs Europese ontwikkelingscentrum in het Duitse Rüsselsheim, is speciaal afgestemd op de wensen van de Europese automobilisten. De 1.6-liter dieselmotor in de Hyundai i30 heeft een geavanceerd common-rail injectiesysteem. Deze CRDi-motor is bovendien voorzien van een turbo met variabele geometrie, die er steeds voor zorgt dat de optimale hoeveelheid zuurstof bij elke gewenste snelheid in de motor wordt opgenomen.

Hyundai investeert jaarlijks zes miljard euro aan onderzoek en ontwikkeling. Een substantieel deel van het totale budget wordt door Hyundai geïnvesteerd in milieuvriendelijker technologieën, zoals schone diesels, hybride- en brandstof-celmotoren.

De nieuwe Hyundai i30 is in september als vijfdeurs hatchback met groot succes in Nederland geïntroduceerd om de concurrentie met de Europese gevestigde orde aan te gaan. In januari wordt ook de Hyundai i30 CW, de stationvariant, gelanceerd.

De succesvolle Hyundai i30 is beschikbaar in verschillende uitvoeringen met diverse zuinige en sterke diesel- en benzinekrachtbronnen leverbaar. De prijzen beginnen bij ⬠16.995,-.