Hyundai i30 wint van hybrides in World Solar Challenge
(11/9/2007)
Complexe en dure hybride aandrijfsystemen hebben hun meerdere moeten
erkennen in Hyundaiâs dieseltechnologie. Dat bleek afgelopen week bij
de World Solar Challenge in Australië. Tijdens deze ultralange
zuinigheidstest met productieautoâs versloeg de nieuwe Hyundai i30 1.6
CRDi VGT LP zijn diesel- en hybridenrivalen ruimschoots met zijn
lagere brandstofverbruik en geringere CO2-uitstoot.
De Hyundai i30 1.6 CRDi VGT LP, deelnemer in de Greenfleet Technology
Class, noteerde een spectaculair goed verbruik van slechts 3,2 liter
diesel op honderd kilometer (één liter op 31,3 km!) en een
CO2-uitstoot van maar 97 g/km tijdens de drieduizend kilometer langer
monsterrit van Darwin naar Adelaide in Australië. Daarmee bereikte de
nieuwe Hyundai i30 niet alleen een aanzienlijk beter resultaat dan de
veelgeprezen hybride Toyota Prius, de Hyundai i30 versloeg bovendien
de diesels van Audi en Peugeot.
Praktisch en vriendelijk geprijsd alternatief
âHiermee is eens te meer duidelijk aangetoond dat de Hyundai i30 1.6
CRDi een praktisch en vriendelijk geprijsd alternatief is vergeleken
met de dure en complexe hybride autoâs. De Hyundai i30 1.6 CRDi heeft
een efficiënter brandstofverbruik gerealiseerd tijdens de test en
stoot bovendien aanzienlijk minder CO2 uit. De uitkomst illustreert
dat de diesels van Hyundai in het dagelijkse gebruik en op langere
afstanden erg goed en zeer schoon zijnâ, stelt dr. Hyun-Soon Lee,
President Research and Development van Hyundai.
Ter vergelijking, de Toyota Prius verbruikte 5,6 liter brandstof per
honderd kilometer, terwijl de CO2-uitstoot met 146 g/km ook
aanzienlijk hoger lag dan de emissie van de Hyundai i30 1.6 CRDi VGT
LP. De Peugeot 207 HDi noteerde een verbruik van 3,9 liter per honderd
kilometer km en een uitstoot van 118 g/km. Het team Ethanol Saab
BioPower (85 procent ethanol en vijftien procent ongelode benzine)
verbruikte 9,3 liter per honderd kilometer en stootte 149 gram CO2 per
kilometer uit.
De Hyundai i30 werd bestuurd door Wayne Eckersley, een voormalige
Formule 1-technicus, en zijn Hyundai-teamgenoot John Cadogan. Het duo
reed in de Hyundai i30 in zeven dagen van Darwin naar Adelaide, een
afstand van drieduizend kilometer, met tussenstops in onder meer Alice
Springs.
Afgestemd op wensen Europese automobilisten
De Hyundai i30, ontworpen in het Hyundaiâs Europese
ontwikkelingscentrum in het Duitse Rüsselsheim, is speciaal afgestemd
op de wensen van de Europese automobilisten. De 1.6-liter dieselmotor
in de Hyundai i30 heeft een geavanceerd common-rail injectiesysteem.
Deze CRDi-motor is bovendien voorzien van een turbo met variabele
geometrie, die er steeds voor zorgt dat de optimale hoeveelheid
zuurstof bij elke gewenste snelheid in de motor wordt opgenomen.
Hyundai investeert jaarlijks zes miljard euro aan onderzoek en
ontwikkeling. Een substantieel deel van het totale budget wordt door
Hyundai geïnvesteerd in milieuvriendelijker technologieën, zoals
schone diesels, hybride- en brandstof-celmotoren.
De nieuwe Hyundai i30 is in september als vijfdeurs hatchback met
groot succes in Nederland geïntroduceerd om de concurrentie met de
Europese gevestigde orde aan te gaan. In januari wordt ook de Hyundai
i30 CW, de stationvariant, gelanceerd.
De succesvolle Hyundai i30 is beschikbaar in verschillende
uitvoeringen met diverse zuinige en sterke diesel- en
benzinekrachtbronnen leverbaar. De prijzen beginnen bij ⬠16.995,-.
AutoRai