Gemeente Den Haag

De gemeente Den Haag geeft bewoners die hun vervuilende auto van ouder dan 12 jaar laten slopen een subsidie van 1.000,-. Voor vrachtverkeer wordt een milieuzone ingesteld. Roetfilters worden gratis voor autobezitters. Dit zijn drie van 38 maatregelen die de gemeente de komende jaren neemt om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.

De maatregelen zijn vastgelegd in het Actieplan Luchtkwaliteit, dat het college deze week heeft vastgesteld. Milieuwethouder Peter Smit: "Door de ingrijpende maatregelen die de gemeente met dit Actieplan neemt, worden vrijwel alle knelpunten in 2015 opgelost."

Milieuzone en stadsdistributie
Het instellen van een milieuzone voor vrachtverkeer in Den Haag komt voort uit de nota Zwaar Verkeer (januari 2007). Vanaf voorjaar 2008 mogen alleen nog vrachtwagens met een schone motor de binnenstad inrijden. Later gaat dit mogelijk ook gelden voor bestelverkeer. Met het instellen van de milieuzone sluit Den Haag aan bij het landelijk convenant hierover. Tegelijkertijd wordt ook gewerkt aan het verbeteren en efficiënter maken van de stadsdistributie. Zo onderzoekt de gemeente de mogelijkheden voor een nieuw stadsdistributiecentrum aan de rand van de stad. Vanuit daar worden de goederen dan met schonere voertuigen de stad in gebracht.

Slooppremie
Ook personenauto's zijn een grote bron van luchtvervuiling. Oude auto's zijn de grootste vervuilers: zij stoten aanzienlijk meer schadelijke stoffen uit dan nieuwe. Om mensen te stimuleren niet langer in hun oude, vervuilende auto te blijven rijden komt er een gemeentelijke slooppremie voor personenauto's ouder dan 12 jaar. In Den Haag zijn dit ca 11.000 van de 160.000 particuliere auto's. De regeling houdt in dat eigenaars van oude auto's onder bepaalde voorwaarden een premie van 1.000,- kunnen krijgen voor het laten slopen van hun auto. Deze slooppremie wordt momenteel verder uitgewerkt.

Alternatief vervoer
Behalve het stimuleren van 'schone' vrachtwagens en personenauto's is het ook belangrijk om te zorgen voor goede alternatieven. Den Haag gaat daarom het netwerk aan fietsroutes in de stad verbeteren door de aanleg van ontbrekende schakels te versnellen. De fiets wordt zo een nog aantrekkelijker alternatief voor de relatief erg vervuilende korte ritten.
Daarnaast wordt het openbaar vervoer op diverse manieren verbeterd. Zo bekijkt de gemeente momenteel wat de mogelijkheden zijn voor transferia: grootschalige parkeervoorzieningen in combinatie met een goede OV-verbinding naar de binnenstad.

Luchtkwaliteit
De gemeente Den Haag werkt hard aan de luchtkwaliteit in de stad. De luchtkwaliteit is nu beter dan 20 jaar geleden en deze verbetering zet zich voort. Dat neemt niet weg dat we de plicht hebben om de lucht nog schoner te maken; het gaat immers om de gezondheid van mensen.

De luchtkwaliteit wordt bepaald aan de hand van de concentraties stikstofdioxide (NO2), fijn stof en andere vervuilende stoffen. De oorzaak van de vervuiling ligt maar voor eenderde deel op lokaal niveau; in Den Haag is dit met name het verkeer. Door uitvoering van Actieplan Luchtkwaliteit worden volgens de berekeningen bijna alle knelpunten voor fijn stof en NO2 in Den Haag in 2015 weggenomen.

Kosten
Het Actipelan Luchtkwaliteit loopt tot 2015. Met de uitvoering van alle maatregelen is een bedrag van 61 miljoen gemoeid. De gemeente rekent daarbij op een bijdrage van 31 miljoen euro van het rijk.

Meer informatie over luchtkwaliteit