Persberichten
Verkennend onderzoek van de N280/A52-variant van de IJzeren Rijn
afgerond
De Provincie Limburg heeft, samen met het Samenwerkingsverband IJzeren
Rijn Midden-Limburg *, een verkennend onderzoek (quick scan) laten
uitvoeren naar de eventuele meerwaarde van de N280/A52-variant van de
IJzeren Rijn. Dit in vergelijking met de overeengekomen A3-variant
waarin een spoorboog rond Roermond, een tunnel in de Meinweg en
uitgebreide geluidwerende maatregelen (o.a. in de regio Weert) zijn
voorzien.
De aanleiding voor deze quick scan is de onlangs verschenen studie
naar alternatieve traceringen in Nordrhein-Westfalen in opdracht van
verkeersminister Wittke. De volgende verkenningen hebben centraal
gestaan in de quick scan:
* welke meerwaarde op het gebied van economie en logistiek is er;
* wat zijn de te verwachten inpassingproblemen;
* welke strategie dient men te bewandelen.
De conclusie van het onderzoek is dat de N280/A52-variant voor de
regio niet significant beter scoort. Dit geldt zowel op ecologisch
gebied als op economisch gebied. Voor de regio Roermond is de
ruimtelijke inpassing minder ingrijpend dan de A3-variant. Naast
voordelen zoals het niet hoeven ondertunnelen van het Meinweg gebied
kent de N280/A52 variant echter ook diverse knelpunten.>
De N280/A52 variant biedt in de toekomst meer groeimogelijkheden. Zo
is er in principe grensoverschrijdend personenvervoer in de toekomst
mogelijk. Ook is de capaciteit voor goederenvervoer gemakkelijk uit te
breiden.>
Dit alles leidt naar verwachting in de toekomst tot problemen op het
baanvak aan de noordkant van Roermond en de westzijde van de Maas.
Onder andere wordt de binnenstad van Weert geconfronteerd met
intensief goederentreinverkeer. Ook in de gemeenten Cranendonck,
Leudal en diverse Belgische gemeenten zal de leefbaarheid verder onder
druk komen te staan. Het Samenwerkingsverband en de Provincie Limburg
zetten derhalve in op een robuuste oplossing voor alle in het rapport
genoemde knelpunten. Een andere belangrijke voorwaarde is een goede
aanhaking van het logistiek knooppunt Venlo door middel van een
spoorboog ten noorden van Roermond in combinatie met verdubbeling van
het spoor Roermond Venlo.>
De quick scan is op woensdag 7 november 2007 door gedeputeerde Bert
Kersten, mede namens het Samenwerkingsverband, aangeboden aan minister
Eurlings.>
*) Aan het Samenwerkingsverband nemen deel de Provincie Limburg,
gemeenten Cranendonck, Weert, Leudal, Roermond en Roerdalen, de Kamer
van Koophandel Limburg-Noord, de stichting Milieufederatie Limburg en
Staatsbosbeheer.
9-11-2007 10:09
Provincie Limburg