Ondertekening programma VoortVarend Besparen
Toespraak | 08-11-2007 | Rotterdam | Staatssecretaris Tineke
Huizinga-Heringa
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
De slogan van Europort Maritime voor dit jaar is `This is the future,
welcome aboard'. Die leus is ook heel mooi van toepassing op het
programma VoortVarend Besparen, dat we hier vandaag op deze beurs met
elkaar starten. Want zuiniger - en dus duurzamer - varen heeft de
toekomst.
De Nederlandse binnenvaartsector heeft goud in handen. Met 5000
schepen hebben we al de grootste vloot van Europa. Toch is er nog
ruimte voor groei én het is de meest milieuvriendelijke manier van
goederenvervoer: een binnenvaartschip is ongeveer driemaal efficiënter
in het energieverbruik dan een vrachtauto die hetzelfde vervoert.
Dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen. Energiebesparing in
de binnenvaart sluit rechtstreeks aan bij en ondersteunt ook de
klimaatdoelstellingen van dit kabinet. Met vrij eenvoudige maatregelen
kan een schipper al een stuk zuiniger varen. Des te zuiniger, des te
goedkoper, en meer concurrentievoordeel voor het bedrijf. Alle reden
dus om kennis en kunde te bundelen in VoortVarend Besparen, om zo
samen de kansen te pakken die er op het gebied van groei en
duurzaamheid voor de binnenvaartsector liggen.
Ik wil met VoortVarend Besparen bereiken dat de totale sector in 2010
vijf procent minder energie gebruikt. Uit eerder onderzoek is gebleken
dat per schip tien tot vijftien procent energie bespaard kan worden.
Maar niet élk schip zal zo veel kunnen besparen, bijvoorbeeld omdat ze
het al heel zuinig varen. Daarom is gekozen voor een haalbare
besparing van vijf procent. Haalbaar, maar desalniettemin een
behoorlijk ambitieus plan om dat in drie jaar tijd voor elkaar te
krijgen. Iedereen zal daar zijn zeilen voor moeten bijzetten.
Daar is alle ruimte voor: VoortVarend Besparen is een programma voor
én door de binnenvaart. Verkeer en Waterstaat heeft het initiatief
genomen, en besteedt er tot 2010 zo'n 4,3 miljoen aan. Maar voor
welslagen van het programma is een breed draagvlak nodig en daarom
hebben we gekozen voor een opzet waarbij de binnenvaartbranche zelf
invloed uitoefent op inhoud en vorm. Wij gaan dus voor een platform
van gelijkwaardige partners, en ik ben er trots op vandaag de eerste
vijf te mogen verwelkomen.
Ik zei zojuist al dat energiebesparing vooral wordt bereikt door een
aanpassing van het vaargedrag. In het programma gaan we daarom tips en
praktische informatie uit de sector verzamelen, toetsen op
haalbaarheid, bundelen en heel toegankelijk weer aanbieden aan alle
schippers. Zo betrekken we zoveel mogelijk mensen bij ons doel. Ook
gaan we ervoor zorgen dat zuinig varen een onderdeel wordt van
scheepvaartopleidingen. Ook stimuleren we dat er nieuwe technische
hulpmiddelen worden ontwikkeld en kijken we of er een nieuwe
subsidieregeling in het leven kan komen, om deze hulpmiddelen
toegankelijker te maken. We werven en trainen coaches, om mensen bij
te scholen. En wat ik zelf ook wel erg leuk vind, is dat we in het
voorjaar van 2008 een wedstrijd uitschrijven: wie kan het zuinigste
varen? Zo zie je dat zuinig varen geen probleem hoeft te zijn, maar
een uitdaging is.
Voor alle duidelijkheid, het programma zal geen verplichtende
maatregelen opleggen. Dat zal ook niet nodig zijn, zuinig varen is
immers goedkoper varen. De input komt uit de branche zelf, en
bedrijven kunnen zich te allen tijde bij het platform aanmelden.
Schippers, reders, brancheorganisaties, bedrijven en overheden zijn
allemaal van harte welkom. Als partners hun handtekening onder het
programma zetten geven ze aan kennis uit te willen wisselen, de
boodschap van energiezuinig varen verder te verkondigen en het
programma mede vorm te geven. De eerste vijf verwelkomen we vandaag
al. Mag ik alvast een hartelijk applaus voor Danser Container Lines,
ThyssenKrupp Veerhaven, de heer Versloot, Vopak Barging Europe en
Wijgula.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Binnenvaart
* Staatssecretaris
Ministerie van Verkeer en Waterstaat