Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Ondertekening programma VoortVarend Besparen

Toespraak | 08-11-2007 | Rotterdam | Staatssecretaris Tineke Huizinga-Heringa

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

De slogan van Europort Maritime voor dit jaar is `This is the future, welcome aboard'. Die leus is ook heel mooi van toepassing op het programma VoortVarend Besparen, dat we hier vandaag op deze beurs met elkaar starten. Want zuiniger - en dus duurzamer - varen heeft de toekomst.

De Nederlandse binnenvaartsector heeft goud in handen. Met 5000 schepen hebben we al de grootste vloot van Europa. Toch is er nog ruimte voor groei én het is de meest milieuvriendelijke manier van goederenvervoer: een binnenvaartschip is ongeveer driemaal efficiënter in het energieverbruik dan een vrachtauto die hetzelfde vervoert.

Dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen. Energiebesparing in de binnenvaart sluit rechtstreeks aan bij en ondersteunt ook de klimaatdoelstellingen van dit kabinet. Met vrij eenvoudige maatregelen kan een schipper al een stuk zuiniger varen. Des te zuiniger, des te goedkoper, en meer concurrentievoordeel voor het bedrijf. Alle reden dus om kennis en kunde te bundelen in VoortVarend Besparen, om zo samen de kansen te pakken die er op het gebied van groei en duurzaamheid voor de binnenvaartsector liggen.

Ik wil met VoortVarend Besparen bereiken dat de totale sector in 2010 vijf procent minder energie gebruikt. Uit eerder onderzoek is gebleken dat per schip tien tot vijftien procent energie bespaard kan worden. Maar niet élk schip zal zo veel kunnen besparen, bijvoorbeeld omdat ze het al heel zuinig varen. Daarom is gekozen voor een haalbare besparing van vijf procent. Haalbaar, maar desalniettemin een behoorlijk ambitieus plan om dat in drie jaar tijd voor elkaar te krijgen. Iedereen zal daar zijn zeilen voor moeten bijzetten.

Daar is alle ruimte voor: VoortVarend Besparen is een programma voor én door de binnenvaart. Verkeer en Waterstaat heeft het initiatief genomen, en besteedt er tot 2010 zo'n 4,3 miljoen aan. Maar voor welslagen van het programma is een breed draagvlak nodig en daarom hebben we gekozen voor een opzet waarbij de binnenvaartbranche zelf invloed uitoefent op inhoud en vorm. Wij gaan dus voor een platform van gelijkwaardige partners, en ik ben er trots op vandaag de eerste vijf te mogen verwelkomen.

Ik zei zojuist al dat energiebesparing vooral wordt bereikt door een aanpassing van het vaargedrag. In het programma gaan we daarom tips en praktische informatie uit de sector verzamelen, toetsen op haalbaarheid, bundelen en heel toegankelijk weer aanbieden aan alle schippers. Zo betrekken we zoveel mogelijk mensen bij ons doel. Ook gaan we ervoor zorgen dat zuinig varen een onderdeel wordt van scheepvaartopleidingen. Ook stimuleren we dat er nieuwe technische hulpmiddelen worden ontwikkeld en kijken we of er een nieuwe subsidieregeling in het leven kan komen, om deze hulpmiddelen toegankelijker te maken. We werven en trainen coaches, om mensen bij te scholen. En wat ik zelf ook wel erg leuk vind, is dat we in het voorjaar van 2008 een wedstrijd uitschrijven: wie kan het zuinigste varen? Zo zie je dat zuinig varen geen probleem hoeft te zijn, maar een uitdaging is.

Voor alle duidelijkheid, het programma zal geen verplichtende maatregelen opleggen. Dat zal ook niet nodig zijn, zuinig varen is immers goedkoper varen. De input komt uit de branche zelf, en bedrijven kunnen zich te allen tijde bij het platform aanmelden. Schippers, reders, brancheorganisaties, bedrijven en overheden zijn allemaal van harte welkom. Als partners hun handtekening onder het programma zetten geven ze aan kennis uit te willen wisselen, de boodschap van energiezuinig varen verder te verkondigen en het programma mede vorm te geven. De eerste vijf verwelkomen we vandaag al. Mag ik alvast een hartelijk applaus voor Danser Container Lines, ThyssenKrupp Veerhaven, de heer Versloot, Vopak Barging Europe en Wijgula.

Dank u wel.

Verwante onderwerpen


* Binnenvaart

* Staatssecretaris