AutoRai

De nieuwe Ford Focus gepresenteerd

(11/9/2007)
De Ford Focus viert zijn tiende verjaardag in 2008 met een dynamisch nieuw model. Een fris, nieuw uiterlijk op basis van kinetic design, verbeterd interieur, nieuwe voorzieningen en technologieën worden gecombineerd met uitstekende milieuaspecten en de veelgeprezen rijdynamiek om de Focus aan de top van de markt voor middenklassers te houden.

Sinds de originele Focus in 1998 werd geïntroduceerd, zijn er rond de vijf miljoen exemplaren geproduceerd in Europa. De invloed van de Focus op de autowereld is groot geweest. Het was de eerste en tot nu toe enige auto ter wereld die zowel in Europa als Noord-Amerika werd uitgeroepen tot "Auto van het jaar" en heeft alleen al in Europa meer dan 80 prijzen gewonnen. De Ford Focus is zelfs een bekend model geworden in Azië en wordt daar nu in verschillende markten geproduceerd, waaronder China.

De nieuwe Ford Focus begint vanaf eind 2007 van de productielijnen te rollen en wordt aangeboden als driedeurs- en vijfdeurs hatchback en Wagon. Het Focus-assortiment wordt vervolgens later in 2008 nog verder uitgebreid met de nieuwe vierdeurs sedan, de Focus Coupé-Cabriolet en het sportieve paradepaardje Focus ST.

Kinetic Design bij Ford
De opvallendste verandering aan de Ford Focus is het frisse nieuwe ontwerp. Sommige fabrikanten veranderen bij een facelift alleen een bumper of grille, maar het designteam van Ford Europa heeft kinetic design toegepast op de hele buitenkant van de auto, zodat een bijna geheel nieuwe carrosserie is ontstaan.

"We wilden dat het nieuwe model nog steeds herkenbaar was als een Focus, maar ook kon worden gezien als Ford van een hele nieuwe generatie", aldus Martin Smith, Executive Design Director van Ford Europa. "Ik ben erg blij met de resultaten, omdat de auto een grotere indruk maakt en een sterkere belijning heeft die de rijdynamiek benadrukken. Net als de nieuwe Mondeo is deze auto een voorbeeld van onze filosofie omtrent 'energie in beweging', weergegeven in onze kinetic designtaal."

Een kwaliteitservaring
In het interieur van de nieuwe Focus lag de nadruk op het verbeteren van de kwaliteit van de materialen en het verhogen van het comfort.

Het resultaat is makkelijk te zien en voelen, dankzij een zacht aanvoelende toplaag op de portieren, een nieuwe instrumentenbehuizing, vernieuwde middenconsole en nieuwe raam- en spiegelschakelaars. Nieuw is de kwalitatief hoogwaardige lederen bekleding die verkrijgbaar is in specifieke modellen, en het topmodel Titanium met X-pack is standaard uitgerust met blauw getint glas. Tot de standaarduitrusting van de drie- en vijfdeurs Ghia- en Titanium-modellen (zonder zonnedak) behoort een geweven dakhemel.

Er is een nieuwe 'Premium'-middenconsole ontworpen met de nadruk op verbetering van het design en de functionaliteit. Deze behoort tot de standaarduitrusting voor de modellen uit de Ghia-, Titanium- en ST-reeks, en is beschikbaar als optie voor Trend-modellen en maakt deel uit van het beschikbare Sport pack.

De Premium-console bestaat onder andere uit een verstelbare armleuning die 80 mm kan worden versteld, een opbergvak met een capaciteit van 4 liter, en twee open bekerhouders met rubbermat en twee houders: één voor muntgeld en één voor kaartjes.

De achterkant van de console biedt extra opbergruimte voor passagiers op de achterbank. De klant kan ook kiezen voor een 230-volt stopcontact waarop een laptop, printer, stofzuiger en andere elektrische apparaten (met een vermogen tot 150 watt) kunnen worden aangesloten.

De console bevat ook de leverbare Ford Power-knop (leverbaar vanaf begin 2008), die naast de versnellingspook is geplaatst. Ook kan een nieuwe connectiviteitsmodule worden gekozen, die een USB-poort, extra aansluiting en 'iPod'-verbindingen bevat.

De nieuwe Focus is leverbaar in vier uitvoeringen: de rijk uitgeruste Trend, en daarboven komen de klassieke luxe van de Ghia en de "techno-uitstraling" van de Titanium-varianten naast de sportieve variant, de ST. Klanten kunnen hun auto verder uitbreiden en persoonlijker maken met optionele X-packs voor de Ghia- en Titanium-modellen, en diverse thematische optiepakketten die tegemoetkomen aan specifieke behoeften van de klant: Sport, Comfort, Style en Business (de leverbaarheid hangt af van de markt).

Fascinerende nieuwe technologieën
De nieuwe reeks Ford Focus-modellen bevat een groot aantal nieuwe technologische functies, die de rijervaring nog beter moeten maken.

De nieuwe Focus profiteert duidelijk van de ontwikkelingen die zijn uitgevoerd voor de nieuwe reeks grote en luxe auto's van Ford, aangezien veel kerntechnologieën uit de nieuwe Mondeo, S-MAX en Galaxy zijn doorgevoerd in de Focus-reeks.

Enkele voorbeelden zijn de introductie van het doploze Ford Easyfuel-tanksysteem, dat standaard is uitgevoerd op de nieuwe Focus en helpt voorkomen dat de verkeerde brandstof wordt getankt (een veelvoorkomend en duur probleem).

Wanneer de Premium-middenconsole is gespecificeerd, is ook de 'Ford Power'-startknop leverbaar voor het eenvoudig zonder sleutel starten van de auto.

De nieuwe Focus biedt ook hogere niveaus van technologie voor connectiviteit en in-carsystemen. Elk draagbaar audioapparaat kan worden aangesloten op de audiosystemen van de auto, via een conventionele 3,5 mm aansluiting of, nu ook, via een nieuwe USB-poort met connectiviteitsmodule. De laatste optie is met name belangrijk voor gebruikers van de nieuwste Apple iPod-spelers, omdat via deze verbinding de functies van de iPod volledig bedienbaar worden via het hoofd-audiosysteem.

De nieuwe Focus is ook het eerste model van Ford Europa waarin een optie wordt aangeboden voor een DAB-radio (Digital Audio Broadcasting) met Sony-audiosystemen van hoge kwaliteit. Dit biedt radioliefhebbers verbeterde signaalsterkte en een zeer helder geluid op cd-niveau.

Bluetooth(TM)-connectiviteit en spraaksturing zijn ook leverbaar, samen met een betaalbaar nieuw navigatiesysteem met een 5" kleurendisplay en (voor het eerst) een SD-kaartsleuf voor MP3-bestanden. Een andere doordachte optie is de verkrijgbaarheid van een 230-volt stopcontact voor de Premium-middenconsole.

Verbeterde veiligheid: Ford IPK (Intelligent Protection System) Een van de sterke punten van de Ford Focus is altijd geweest dat er op het gebied van veiligheid geen compromissen worden gesloten. Hierdoor is de Focus uitgerust met het IPK-systeem en niet minder dan zes airbags.

Het algemene veiligheidspakket van de Focus is in het nieuwe model verbeterd met het standaard ESP (Electronic Stability Programme) met Traction Control.

Wanneer koplampen met AFS (Adaptive Front lighting System) of HID bi-xenon-koplampen zijn gespecificeerd, is de nieuwe Focus uitgerust met LED-achterlichten op alle drie- en vijfdeurs hatchbacks, evenals op de Wagon. Verder is voor de nieuwe Focus DDS (Deflation Detection System) leverbaar en hebben alle nieuwe Focus-modellen een automatisch activeringssysteem voor de noodknipperlichten om achteropkomend verkeer te waarschuwen wanneer een noodstop moet worden gemaakt.

De nieuwe Focus behoudt de sterke standaardlijst van actieve en passieve veiligheidsfuncties die de auto een score van vijf sterren van EuroNCAP hebben opgeleverd, waaronder standaard ABS, Emergency Brake Assist en de rigide, versterkte kooi. Het brede aanbod aan optionele functies die verder bijdragen aan het standaard veiligheidspakket omvat verder ASF voor de halogene koplampen, de Ford verwarmde Quickclear-voorruit, en xenon HID-koplampen (High Intensity Discharge) die tweemaal de lichtintensiteit van normale koplampen leveren.

Rijden in de Focus
De Ford Focus is altijd geprezen om zijn rijkwaliteiten, in het bijzonder de dynamiek. De nieuwe focus houdt deze traditie in ere.

Er zijn gedetailleerde wijzigingen aangebracht om de Focus stiller te maken, met name de dieselmodellen. De modellen met een handgeschakelde versnellingsbak profiteren van verminderde wrijving doordat een nieuwe transmissieolie met lage viscositeit wordt gebruikt die niet alleen bijdraagt tot een lager brandstofverbruik, maar ook helpt om de krachten bij het schakelen met maximaal 14 procent te verminderen.

De nieuwe Focus is het eerste model van Ford Europa waarin een gloednieuw optioneel transmissiesysteem wordt geïntroduceerd dat de efficiëntie en dynamiek van een handgeschakelde versnellingsbak combineert met het gemak van een kwaliteitsautomaat.

De nieuwe Ford PowerShift-transmissie, die begin 2008 in de Focus wordt geïntroduceerd, is een innovatieve automatische transmissie met zes versnellingen en dubbele koppeling. Deze zal leverbaar zijn voor de 136 PK (100 kW) en 110 PK (81 kW) 2.0-liter Duratorq TDCi common-rail dieselmotoren. De Ford PowerShift-transmissie laat ook zien dat een hoog rijcomfort niet hoeft te resulteren in een hoge CO2-uitstoot.

Een laag uitstootniveau is de prioriteit van een belangrijke nieuwe aanvulling in de nieuwe reeks Focus-modellen: de nieuwe Ford Focus ECOnetic.

Met deze nieuwe reeks ECOnetic-modellen laat Ford Europa zien dat het gebruik van conventionele technologie en een slimme combinatie van brandstofbesparende individuele details, een zeer gunstig brandstofverbruik en (daaruit volgend) een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot kan opleveren. Aangedreven door de veelgeprezen 109 pk (80 kW) 1.6-liter Duratorq TDCi met een standaard dieselpartikelfilter (DPF) is het gemiddelde verbruik van deze auto gehomologeerd voor 4.3 liter/100 km. Dit komt overeen met een gemiddelde CO -uitstoot van maar 115 g/km, warmee deze auto de beste in zijn klasse is voor een conventionele auto in dit segment. Bij de 90 PK (66 kW) versie van deze motor wordt de CO2-uitstoot nog verder verlaagd naar 114 g/km.