De nieuwe Ford Focus gepresenteerd
(11/9/2007)
De Ford Focus viert zijn tiende verjaardag in 2008 met een dynamisch
nieuw model. Een fris, nieuw uiterlijk op basis van kinetic design,
verbeterd interieur, nieuwe voorzieningen en technologieën worden
gecombineerd met uitstekende milieuaspecten en de veelgeprezen
rijdynamiek om de Focus aan de top van de markt voor middenklassers te
houden.
Sinds de originele Focus in 1998 werd geïntroduceerd, zijn er rond de
vijf miljoen exemplaren geproduceerd in Europa. De invloed van de
Focus op de autowereld is groot geweest. Het was de eerste en tot nu
toe enige auto ter wereld die zowel in Europa als Noord-Amerika werd
uitgeroepen tot "Auto van het jaar" en heeft alleen al in Europa meer
dan 80 prijzen gewonnen. De Ford Focus is zelfs een bekend model
geworden in Azië en wordt daar nu in verschillende markten
geproduceerd, waaronder China.
De nieuwe Ford Focus begint vanaf eind 2007 van de productielijnen te
rollen en wordt aangeboden als driedeurs- en vijfdeurs hatchback en
Wagon. Het Focus-assortiment wordt vervolgens later in 2008 nog
verder uitgebreid met de nieuwe vierdeurs sedan, de Focus
Coupé-Cabriolet en het sportieve paradepaardje Focus ST.
Kinetic Design bij Ford
De opvallendste verandering aan de Ford Focus is het frisse nieuwe
ontwerp. Sommige fabrikanten veranderen bij een facelift alleen een
bumper of grille, maar het designteam van Ford Europa heeft kinetic
design toegepast op de hele buitenkant van de auto, zodat een bijna
geheel nieuwe carrosserie is ontstaan.
"We wilden dat het nieuwe model nog steeds herkenbaar was als een
Focus, maar ook kon worden gezien als Ford van een hele nieuwe
generatie", aldus Martin Smith, Executive Design Director van Ford
Europa. "Ik ben erg blij met de resultaten, omdat de auto een grotere
indruk maakt en een sterkere belijning heeft die de rijdynamiek
benadrukken. Net als de nieuwe Mondeo is deze auto een voorbeeld van
onze filosofie omtrent 'energie in beweging', weergegeven in onze
kinetic designtaal."
Een kwaliteitservaring
In het interieur van de nieuwe Focus lag de nadruk op het verbeteren
van de kwaliteit van de materialen en het verhogen van het comfort.
Het resultaat is makkelijk te zien en voelen, dankzij een zacht
aanvoelende toplaag op de portieren, een nieuwe instrumentenbehuizing,
vernieuwde middenconsole en nieuwe raam- en spiegelschakelaars. Nieuw
is de kwalitatief hoogwaardige lederen bekleding die verkrijgbaar is
in specifieke modellen, en het topmodel Titanium met X-pack is
standaard uitgerust met blauw getint glas. Tot de standaarduitrusting
van de drie- en vijfdeurs Ghia- en Titanium-modellen (zonder zonnedak)
behoort een geweven dakhemel.
Er is een nieuwe 'Premium'-middenconsole ontworpen met de nadruk op
verbetering van het design en de functionaliteit. Deze behoort tot de
standaarduitrusting voor de modellen uit de Ghia-, Titanium- en
ST-reeks, en is beschikbaar als optie voor Trend-modellen en maakt
deel uit van het beschikbare Sport pack.
De Premium-console bestaat onder andere uit een verstelbare armleuning
die 80 mm kan worden versteld, een opbergvak met een capaciteit van 4
liter, en twee open bekerhouders met rubbermat en twee houders: één
voor muntgeld en één voor kaartjes.
De achterkant van de console biedt extra opbergruimte voor passagiers
op de achterbank. De klant kan ook kiezen voor een 230-volt
stopcontact waarop een laptop, printer, stofzuiger en andere
elektrische apparaten (met een vermogen tot 150 watt) kunnen worden
aangesloten.
De console bevat ook de leverbare Ford Power-knop (leverbaar vanaf
begin 2008), die naast de versnellingspook is geplaatst. Ook kan een
nieuwe connectiviteitsmodule worden gekozen, die een USB-poort, extra
aansluiting en 'iPod'-verbindingen bevat.
De nieuwe Focus is leverbaar in vier uitvoeringen: de rijk uitgeruste
Trend, en daarboven komen de klassieke luxe van de Ghia en de
"techno-uitstraling" van de Titanium-varianten naast de sportieve
variant, de ST. Klanten kunnen hun auto verder uitbreiden en
persoonlijker maken met optionele X-packs voor de Ghia- en
Titanium-modellen, en diverse thematische optiepakketten die
tegemoetkomen aan specifieke behoeften van de klant: Sport, Comfort,
Style en Business (de leverbaarheid hangt af van de markt).
Fascinerende nieuwe technologieën
De nieuwe reeks Ford Focus-modellen bevat een groot aantal nieuwe
technologische functies, die de rijervaring nog beter moeten maken.
De nieuwe Focus profiteert duidelijk van de ontwikkelingen die zijn
uitgevoerd voor de nieuwe reeks grote en luxe auto's van Ford,
aangezien veel kerntechnologieën uit de nieuwe Mondeo, S-MAX en
Galaxy zijn doorgevoerd in de Focus-reeks.
Enkele voorbeelden zijn de introductie van het doploze Ford
Easyfuel-tanksysteem, dat standaard is uitgevoerd op de nieuwe Focus
en helpt voorkomen dat de verkeerde brandstof wordt getankt (een
veelvoorkomend en duur probleem).
Wanneer de Premium-middenconsole is gespecificeerd, is ook de 'Ford
Power'-startknop leverbaar voor het eenvoudig zonder sleutel starten
van de auto.
De nieuwe Focus biedt ook hogere niveaus van technologie voor
connectiviteit en in-carsystemen. Elk draagbaar audioapparaat kan
worden aangesloten op de audiosystemen van de auto, via een
conventionele 3,5 mm aansluiting of, nu ook, via een nieuwe USB-poort
met connectiviteitsmodule. De laatste optie is met name belangrijk
voor gebruikers van de nieuwste Apple iPod-spelers, omdat via deze
verbinding de functies van de iPod volledig bedienbaar worden via het
hoofd-audiosysteem.
De nieuwe Focus is ook het eerste model van Ford Europa waarin een
optie wordt aangeboden voor een DAB-radio (Digital Audio Broadcasting)
met Sony-audiosystemen van hoge kwaliteit. Dit biedt radioliefhebbers
verbeterde signaalsterkte en een zeer helder geluid op cd-niveau.
Bluetooth(TM)-connectiviteit en spraaksturing zijn ook leverbaar, samen
met een betaalbaar nieuw navigatiesysteem met een 5" kleurendisplay en
(voor het eerst) een SD-kaartsleuf voor MP3-bestanden. Een andere
doordachte optie is de verkrijgbaarheid van een 230-volt stopcontact
voor de Premium-middenconsole.
Verbeterde veiligheid: Ford IPK (Intelligent Protection System)
Een van de sterke punten van de Ford Focus is altijd geweest dat er op
het gebied van veiligheid geen compromissen worden gesloten. Hierdoor
is de Focus uitgerust met het IPK-systeem en niet minder dan zes
airbags.
Het algemene veiligheidspakket van de Focus is in het nieuwe model
verbeterd met het standaard ESP (Electronic Stability Programme) met
Traction Control.
Wanneer koplampen met AFS (Adaptive Front lighting System) of HID
bi-xenon-koplampen zijn gespecificeerd, is de nieuwe Focus uitgerust
met LED-achterlichten op alle drie- en vijfdeurs hatchbacks, evenals
op de Wagon. Verder is voor de nieuwe Focus DDS (Deflation Detection
System) leverbaar en hebben alle nieuwe Focus-modellen een automatisch
activeringssysteem voor de noodknipperlichten om achteropkomend
verkeer te waarschuwen wanneer een noodstop moet worden gemaakt.
De nieuwe Focus behoudt de sterke standaardlijst van actieve en
passieve veiligheidsfuncties die de auto een score van vijf sterren
van EuroNCAP hebben opgeleverd, waaronder standaard ABS, Emergency
Brake Assist en de rigide, versterkte kooi. Het brede aanbod aan
optionele functies die verder bijdragen aan het standaard
veiligheidspakket omvat verder ASF voor de halogene koplampen, de Ford
verwarmde Quickclear-voorruit, en xenon HID-koplampen (High Intensity
Discharge) die tweemaal de lichtintensiteit van normale koplampen
leveren.
Rijden in de Focus
De Ford Focus is altijd geprezen om zijn rijkwaliteiten, in het
bijzonder de dynamiek. De nieuwe focus houdt deze traditie in ere.
Er zijn gedetailleerde wijzigingen aangebracht om de Focus stiller te
maken, met name de dieselmodellen. De modellen met een handgeschakelde
versnellingsbak profiteren van verminderde wrijving doordat een nieuwe
transmissieolie met lage viscositeit wordt gebruikt die niet alleen
bijdraagt tot een lager brandstofverbruik, maar ook helpt om de
krachten bij het schakelen met maximaal 14 procent te verminderen.
De nieuwe Focus is het eerste model van Ford Europa waarin een
gloednieuw optioneel transmissiesysteem wordt geïntroduceerd dat de
efficiëntie en dynamiek van een handgeschakelde versnellingsbak
combineert met het gemak van een kwaliteitsautomaat.
De nieuwe Ford PowerShift-transmissie, die begin 2008 in de Focus
wordt geïntroduceerd, is een innovatieve automatische transmissie met
zes versnellingen en dubbele koppeling. Deze zal leverbaar zijn voor
de 136 PK (100 kW) en 110 PK (81 kW) 2.0-liter Duratorq TDCi
common-rail dieselmotoren. De Ford PowerShift-transmissie laat ook
zien dat een hoog rijcomfort niet hoeft te resulteren in een hoge
CO2-uitstoot.
Een laag uitstootniveau is de prioriteit van een belangrijke nieuwe
aanvulling in de nieuwe reeks Focus-modellen: de nieuwe Ford Focus
ECOnetic.
Met deze nieuwe reeks ECOnetic-modellen laat Ford Europa zien dat het
gebruik van conventionele technologie en een slimme combinatie van
brandstofbesparende individuele details, een zeer gunstig
brandstofverbruik en (daaruit volgend) een aanzienlijk lagere
CO2-uitstoot kan opleveren. Aangedreven door de veelgeprezen 109 pk
(80 kW) 1.6-liter Duratorq TDCi met een standaard dieselpartikelfilter
(DPF) is het gemiddelde verbruik van deze auto gehomologeerd voor 4.3
liter/100 km. Dit komt overeen met een gemiddelde CO -uitstoot van
maar 115 g/km, warmee deze auto de beste in zijn klasse is voor een
conventionele auto in dit segment. Bij de 90 PK (66 kW) versie van
deze motor wordt de CO2-uitstoot nog verder verlaagd naar 114 g/km.
AutoRai