Consumenten doen graag zelf iets voor het milieu
Utrecht, 8 november 2007. Nederlanders hebben grote behoefte aan
informatie op het gebied van energie en milieu. Zes op de tien mensen
willen meer weten over klimaatverandering, milieubewust leven of over
milieurisico's. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van
Milieu Centraal. Nederlanders hechten aan één centrale en betrouwbare
plaats om informatie te vinden.
Uit het onderzoek blijkt dat de zorg om het milieu in alle segmenten
van de bevolking aanwezig is. Er is een breed draagvlak voor
milieubehoud. TNS NIPO stelde vast dat 92% van de Nederlanders zich
ten minste een beetje (54%), tamelijk of zelfs veel zorgen (38%) maakt
over het milieu. Er zijn wel verschillen in de mate van betrokkenheid
gevonden.
Betrokkenheid
Ruim een op de vier Nederlanders heeft een hoge betrokkenheid bij het
milieu (27%). Zij zijn meer dan gemiddeld op zoek naar praktische
informatie om in hun dagelijks leven rekening te houden met het
milieu. Een tweede grote groep (31%) voelt zich behoorlijk betrokken
bij milieuproblemen en heeft een gemiddelde interesse in
milieu-informatie. Een derde groep (43%) voelt zich in verhouding laag
betrokken. Deze groep is vooral geïnteresseerd in informatie die
direct raakt aan hun eigen situatie: het besparen van geld op de
energierekening (60%) en de risico's van milieuverontreiniging voor
hun gezondheid.
De vragen van consumenten aan Milieu Centraal de afgelopen jaren gaan
steeds vaker over energiebesparing. Pagina's van de website over
isoleren of zuinige apparaten staan steevast in de top tien van best
bezochte onderdelen. De meeste mensen vinden informatie van Milieu
Centraal door een zoekopdracht op Internet. Ze willen bijvoorbeeld
meer weten over een zuinige CV-ketel of zolderisolatie en komen op
deze manier bij Milieu Centraal terecht. Uit het onderzoek van TNS
NIPO blijkt dat 5% van de Nederlanders Milieu Centraal direct bij naam
kent. 'Dat is te laag', aldus directeur Chris Bruijnes.
- einde persbericht-
-------------
Milieu Centraal