Milieu Centraal



Consumenten doen graag zelf iets voor het milieu

Utrecht, 8 november 2007. Nederlanders hebben grote behoefte aan informatie op het gebied van energie en milieu. Zes op de tien mensen willen meer weten over klimaatverandering, milieubewust leven of over milieurisico's. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Milieu Centraal. Nederlanders hechten aan één centrale en betrouwbare plaats om informatie te vinden.

Uit het onderzoek blijkt dat de zorg om het milieu in alle segmenten van de bevolking aanwezig is. Er is een breed draagvlak voor milieubehoud. TNS NIPO stelde vast dat 92% van de Nederlanders zich ten minste een beetje (54%), tamelijk of zelfs veel zorgen (38%) maakt over het milieu. Er zijn wel verschillen in de mate van betrokkenheid gevonden.

Betrokkenheid

Ruim een op de vier Nederlanders heeft een hoge betrokkenheid bij het milieu (27%). Zij zijn meer dan gemiddeld op zoek naar praktische informatie om in hun dagelijks leven rekening te houden met het milieu. Een tweede grote groep (31%) voelt zich behoorlijk betrokken bij milieuproblemen en heeft een gemiddelde interesse in milieu-informatie. Een derde groep (43%) voelt zich in verhouding laag betrokken. Deze groep is vooral geïnteresseerd in informatie die direct raakt aan hun eigen situatie: het besparen van geld op de energierekening (60%) en de risico's van milieuverontreiniging voor hun gezondheid.

De vragen van consumenten aan Milieu Centraal de afgelopen jaren gaan steeds vaker over energiebesparing. Pagina's van de website over isoleren of zuinige apparaten staan steevast in de top tien van best bezochte onderdelen. De meeste mensen vinden informatie van Milieu Centraal door een zoekopdracht op Internet. Ze willen bijvoorbeeld meer weten over een zuinige CV-ketel of zolderisolatie en komen op deze manier bij Milieu Centraal terecht. Uit het onderzoek van TNS NIPO blijkt dat 5% van de Nederlanders Milieu Centraal direct bij naam kent. 'Dat is te laag', aldus directeur Chris Bruijnes.


- einde persbericht-


-------------