Eerste lichting Young Colfielders groot succes
08/11/2007 08:32
Colfield B.V.
Trainees in dienst bij Deloitte en Jumbo Supermarkten
Het Talent Program van Young Colfield blijkt een effectieve manier te zijn om jonge professionals met een passie voor service succesvol aan de slag te laten gaan bij grote opdrachtgevers. De eerste lichting trainees heeft dit nieuwe programma tot een goed einde gebracht.
Het Talent Program van Young Colfield is een intensief ontwikkelingsprogramma waarin jonge professionals zich in achttien maanden door intensieve begeleiding en een uitgebreid opleidingsprogramma ontwikkelen tot toekomstig managementpotentieel voor grote serviceorganisaties. Op 1 november 2007 hebben de eerste acht jonge professionals op het gebied van service hun Talent Program bij Young Colfield afgerond. Deze talenten hebben zich voluit kunnen bewijzen. Het grootste gedeelte is inmiddels in dienst getreden bij de betrokken opdrachtgevers. Het Talent Program leidt jonge talenten op tot professionals op het gebied van dienstverlening door middel van intensieve coaching, inhoudelijke begeleiding, training en intervisie.
Zware selectieprocedure
Deelname aan het programma vindt plaats na een strenge selectieprocedure waarbij ook de betrokken opdrachtgevers een zware stem in het selectietraject hebben. Voordeel van dit nieuwe programma is dat het jonge professionals ondersteuning biedt bij hun eerste ervaringen. Bovendien neemt het bij opdrachtgevers de zorg voor werving & selectie en training & opleiding uit handen. Accountants-adviesorganisatie Deloitte en supermarktketen Jumbo zijn een van de eerste opdrachtgevers die op deze manier jonge talenten binnen halen.
De trainees die het programma volgen doen werkervaring op door middel van drie opdrachten die zij in verschillende werkgebieden uitvoeren bij meerdere opdrachtgevers. Zij krijgen daarbij begeleiding van een senior consultant van Colfield en een coach voor hun persoonlijke en vakinhoudelijke ondersteuning. De opdrachten duren gemiddeld zes maanden. Daarna stromen zij door naar een nieuwe opdracht bij een andere opdrachtgever. De rollen die zij innemen zijn onder meer procesmanager, junior verandermanager, adviseur, teamleider, implementatiemanager en service manager.
Spiegel voorhouden
Bij de meeste opdrachten draait het om het verbeteren en optimaliseren van processen, communicatie en klantgerichtheid. Zo ook bij Deloitte. Cassandra Vugts, manager Service Organisatie bij Deloitte ervaart het Talent Program als welkome aanvulling op het eigen werving en selectiebeleid. "In de voorselectie voor dit talentenprogramma was al gelet op onze corebusiness en onze behoeften. De deelnemers zijn gedreven en gaan door dit programma duidelijk op een andere manier de arbeidsmarkt op. Als opdrachtgever krijg je daardoor de kans om in een vroeg stadium te kijken of het klikt met iemand en of je hem of haar in een vast dienstverband zou willen hebben." Trainee Thessa de Block, die nu als Business Analist in dienst is getreden bij Deloitte, vindt het Talent Program een inspirerende ervaring: "Dit programma houdt je telkens een spiegel voor. Daardoor krijg je pijlsnel in de gaten waar je echt goed in bent. Dat brengt je in een stroomversnelling die maakt dat je een flinke voorsprong krijgt op de arbeidsmarkt."
Innovatieve impulsen
Jan Verspaget, IT-manager bij supermarktketen Jumbo, onlangs uitgeroepen tot klantvriendelijkste bedrijf van Nederland, ziet concrete kansen voor vernieuwing. "Het binnenhalen van een trainee uit dit programma draagt bij aan de frisse wind die wij regelmatig door ons concern willen laten waaien. Wij hebben met twee trainees aan twee projecten van het programma deelgenomen en wij zijn tot een verdere verbetering gekomen op het vlak van service en klantvriendelijkheid." Volgens Heidi Geenen, trainee bij Jumbo en daar nu aangesteld als Service Manager, voelt het Talent Program als een stevige steun in de rug. "Normaal gesproken sta je er grotendeels alleen voor, als je in een bedrijf van start gaat", zegt zij. "maar in deze setting krijg je de kans om je ervaringen met andere trainees te delen onder begeleiding van een doorgewinterde professional die alle kneepjes van het vak kent. Eigenlijk onmisbaar om zelfbewust verder te gaan in je ontwikkeling."
Masja Schmitz, Manager Young Colfield kijkt met trots naar de eerste resultaten van het Young Colfield Talent Program: "Ten eerste hebben we onze opdrachtgevers kunnen voorzien van toptalenten, die hen helpen hun dienstverlening te verbeteren", zegt zij. "Daarnaast is het goed om te zien dat het programma werkt en dat de Young Colfielders zich binnen achttien maanden ontwikkelen tot hét managementpotentieel op het gebied van het verbeteren van de dienstverlening."
http://www.youngcolfield.nl