Persbericht
Brussel/Utrecht, 8 november 2007
Resultaat eerste negen maanden 2007
Vertrouwelijk / onder embargo: 8 november 2007, 7:30 CET
Nettowinst Fortis eerste negen maanden EUR 3,6 miljard, dankzij verdere
krachtige commerciële activiteit in het Bank- en Verzekeringsbedrijf in de
zomermaanden
Sterk derde kwartaal ondanks turbulente marktomstandigheden: nettowinst EUR 797 miljoen
· De nettowinst over de eerste negen maanden van 2007 van EUR 3.580 miljoen is volledig in lijn met de
trading update van 21 september en met het exceptionele winstniveau van de eerste negen maanden van 2006.
Een robuust commercieel resultaat compenseerde ruimschoots het effect van de turbulentie op de wereldwijde
kapitaalmarkten en de extreme weergerelateerde schadeclaims in het Verzekeringsbedrijf.
· Bankbedrijf
- Solide resultaat in het derde kwartaal tilt nettowinst voor de eerste negen maanden naar EUR 2,6 miljard
- Robuuste commerciële groei komt tot uiting in gestage toename van de nettorentebaten en commissie-
inkomsten: Treasury & Financial Markets boven het uitzonderlijk hoge niveau van vorig jaar
- Vermogen onder beheer met 8% omhoog naar EUR 206 miljard, EUR 8,6 miljard netto-instroom in 2007
- Onderliggende kredietgroei van 17% in vergelijking met het derde kwartaal van 2006
- Krediet-, liquiditeits- en marktrisico's goed onder controle, dankzij stringent risicobeheer;
kredietschadeverhouding 11 basispunten, in lijn met eerdere prognose
· Verzekeringsbedrijf
- Nettowinst over de eerste negen maanden bedraagt EUR 1.058 miljoen, dankzij hoger volume en hogere
meerwaarden en ondanks het effect van de storm Kyrill, de overstromingen in het VK en de turbulentie op
de wereldwijde kapitaalmarkten
- Bruto-instroom in Leven scherp omhoog naar EUR 9,9 miljard, een stijging van 26%, dankzij succesvolle
campagnes
- Brutoverzekeringspremies in Niet-leven stijgen met 9% naar EUR 4,3 miljard onder meer dankzij
productinnovatie
· Nettowinst over het derde kwartaal komt uit op EUR 797 miljoen, een daling van 51% tegenover het record
van EUR 1.616 miljoen voor het tweede kwartaal van 2007, waarin traditioneel wordt geprofiteerd van de hoge
seizoensgerelateerde baten in het Bank- en Verzekeringsbedrijf
- Nettowinst Bankbedrijf van EUR 587 miljoen in het derde kwartaal profiteert van commerciële kracht,
meerwaarden en uitstekende resultaten bij Treasury & Financial Markets, toch zijn er hogere bijzondere
waardeverminderingen
- Nettowinst Verzekeringsbedrijf in het derde kwartaal EUR 294 miljoen, beïnvloed door een bedrag van
EUR 59 miljoen na belastingen gerelateerd aan de schadeclaims als gevolg van de ernstige overstromingen
in het VK
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 1
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 2
Fortis CEO Jean-Paul Votron:
"Dit resultaat bewijst de veerkracht van de winst van Fortis ook onder uitzonderlijke omstandigheden. Ondanks de
volgehouden goede commerciële activiteit bleef onze nettowinst van de eerste negen maanden vrijwel onveranderd
ten opzichte van de vergelijkbare periode van vorig jaar, aangezien het resultaat in het derde kwartaal werd
beïnvloed door schadeclaims als gevolg van extreme weersomstandigheden en de turbulentie op de wereldwijde
kapitaalmarkten.
Maar zelfs tijdens deze turbulente periode hebben onze sterke balansverhoudingen, de robuuste terugkerende winst
en de voortgaande goede klantenactiviteit bewezen een effectieve mix te zijn, zoals reeds vermeld in de trading
update die wij voor de start van onze claimemissie publiceerden. Het verkoopresultaat bij onze
verzekeringsactiviteiten blijft uitstekend, met een stijging van 21% in de netto-instroom naar EUR 14,2 miljard in de
eerste negen maanden van dit jaar. De onderliggende kredietgroei in ons Bankbedrijf nam met 17% toe en deposito's
stegen met 7% ten opzichte van de vergelijkbare periode van vorig jaar, aangezien de groei in het derde kwartaal op
peil bleef. Belangrijk is dat de helft van de totale batengroei nu wordt gegenereerd door de activiteiten die zijn
aangemerkt als groeipijlers, waarbij Asset Management, Energy, Commodities & Trading en Clearing, Funds &
Custody een zeer goede prestatie neerzetten.
Fortis heeft geprofiteerd van een sterke financieringsbasis cruciaal voor een gezonde liquiditeitspositie en van
stringent en autonoom risicobeheer. Dit heeft ons in staat gesteld om de turbulentie het hoofd te bieden zonder dat
onze resultaten daar merkbaar onder lijden.
Fortis is recent verkozen tot beste werkgever in België en Nederland in twee onafhankelijke onderzoeken. Als bedrijf
besteden wij veel aandacht aan het belang van medewerkertevredenheid als leidend element in klanttevredenheid.
Deze belangrijke prijs bewijst dat onze inspanningen om een dynamische en internationale financiële dienstverlener
te creëren die zowel onze klanten als onze medewerkers aanspreekt, vruchten afwerpen. Ook in de toekomst blijven
wij intensief in onze mensen investeren om onze prestatiegerichte bedrijfscultuur verder kracht bij te zetten.
Een van de belangrijkste gebeurtenissen van de afgelopen weken was uiteraard de afronding van de overname van
ABN AMRO door het consortium, inclusief de succesvolle afronding van de Fortis-claimemissie, een kernelement in
onze kapitaalverhogingsinitiatieven. Met meer dan 98% van de gewone aandelen aangemeld, gaat het consortium nu
de noodzakelijke stappen ondernemen om een zogenaamde squeeze-out procedure te starten om de resterende
aandelen in bezit te krijgen. In de tussentijd is de prioriteit van het consortium om te zorgen voor een soepele en
zorgvuldige transitie en de daarop volgende integratie van de activiteiten van ABN AMRO. Dit stelt Fortis in staat
om het marktleiderschap in de thuismarkt, de Benelux, te verstevigen en tegelijkertijd om de groeipijlers in
commercial en private banking en asset management wereldwijd een impuls te geven. De overname van ABN AMRO
door het consortium betekent daarom een belangrijke strategische stap voor Fortis.
Volgens de financiële informatie die wij hebben ontvangen, hebben de activiteiten van ABN AMRO die Fortis
overneemt in overeenstemming met de trading update van ABN AMRO van september gepresteerd, wat de stabiliteit
en de terugkerende aard van deze winststromen bewijst. Het natuurlijk verloop van klanten en medewerkers is in lijn
met de gebruikelijke ervaring. Samen met onze nieuwe collega's en onze consortiumpartners zijn wij zeer positief en
met de volledige medewerking en een sterk commitment van de gehele Raad van Bestuur en de Raad van
Commissarissen van ABN AMRO begonnen aan de eerste fase van het transitie- en integratieproces. Op alle fronten
wordt goede vooruitgang geboekt en wij blijven vol vertrouwen dat wij de voordelen kunnen waarmaken die wij aan
onze stakeholders hebben beloofd na de afsplitsing en integratie van de activiteiten. De volgende mijlpaal is het
inleveren van een gedetailleerd transitieplan bij DNB medio december. Wij verheugen ons op het voortzetten van
onze constructieve en professionele relatie met alle toezichthoudende instanties om deze transitie en de
daaropvolgende integratie binnen de kortst mogelijke tijd tot een succes te maken. Natuurlijk houden wij de
financiële markten op de hoogte van de vorderingen die wij maken.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 3
De recent bekendgemaakte nieuwe Fortis-organisatie en de samenstelling van de transitie- en integratieteams
creëren het passende kader om de tweeledige focus op onze dagelijkse commerciële ontwikkelingen en de
transformatie en integratie van de activiteiten die wij hebben overgenomen te verzekeren. Tot slot willen wij al onze
aandeelhouders nogmaals bedanken voor hun vertrouwen en het feit dat zij onze claimemissie tot een ongekend
succes hebben gemaakt. Wij blijven ons volledig toeleggen op onze langetermijndoelen en op voortgaande
commerciële groei in al onze activiteiten."
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 4
1. Fortis
1.1. Resultaat
Nettowinst Fortis
De aan de aandeelhouders toe te rekenen nettowinst EUR 3.580 miljoen bleef nagenoeg stabiel in de eerste
negen maanden van 2007 vergeleken met dezelfde periode in 2006. De resultaten in het Bankbedrijf, het
Verzekeringsbedrijf en Algemeen waren allen vergelijkbaar met die van dezelfde periode vorig jaar.
De nettowinst van EUR 797 miljoen in het derde kwartaal daalde in vergelijking met hetzelfde kwartaal van vorig
jaar en werd gedrukt door de schadeclaims in verband met de overstromingen in het VK en de turbulentie op de
wereldwijde kapitaalmarkten. De nettowinst halveerde in vergelijking met de recordhoogte van EUR 1.616
miljoen in het tweede kwartaal, waarin traditioneel wordt geprofiteerd van seizoensgebonden hoge baten in het
Bank- en het Verzekeringsbedrijf.
Nettowinst Bankbedrijf
De nettowinst in het Bankbedrijf over de eerste negen maanden kwam uit op EUR 2.649 miljoen, hoger dan het
zeer solide resultaat dat werd bereikt in dezelfde periode vorig jaar. Dit bewijst de bestendigheid van de goed
gespreide winstbronnen van Fortis tegen marktturbulentie en de voortgaande commerciële ontwikkeling van het
bedrijf.
Tegenover groei van de totale baten stonden echter groeiende kosten, aangezien de investeringen in
groeiprogramma's werden voortgezet. In lijn met eerdere prognoses bedroegen de bijzondere
waardeverminderingen voor de eerste negen maanden EUR 200 miljoen. De lagere belastingdruk was het
resultaat van een structureel lager belastingtarief en een gunstigere samenstelling van de baten.
Ondanks de turbulentie op de wereldwijde financiële markten in het derde kwartaal bleef de nettowinst in deze
periode met EUR 587 miljoen vrijwel stabiel in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Nettowinst Verzekeringsbedrijf
Fortis Insurance bleef het goed doen in de eerste negen maanden van 2007 met een nettowinst van EUR 1.058
miljoen, een lichte daling ten opzichte van de vergelijkbare periode van vorig jaar. Dit solide resultaat werd
bereikt ondanks het negatieve effect van de storm Kyrill in het eerste kwartaal (EUR 59 miljoen na belastingen)
en de overstromingen in het VK in juni en juli (EUR 92 miljoen na belastingen). Dit effect werd bijna volledig
gecompenseerd door een stijging van 18% in het Leven resultaat naar EUR 799 miljoen.
De nettowinst voor het derde kwartaal voor het totale Verzekeringsbedrijf kwam uit op EUR 294 miljoen, een
daling van 29% ten opzichte van het voorafgaande kwartaal, vanwege de traditioneel lagere dividendinstroom,
het effect van de turbulentie op de wereldwijde kapitaalmarkten op Leven en de schadeclaims als gevolg van de
bovenvermelde overstromingen in het VK op Niet-leven.
Nettowinst Algemeen
Het netto negatieve resultaat voor de eerste negen maanden van 2007 bedroeg EUR 127 miljoen, ongeveer
hetzelfde als vorig jaar. Dit omdat negatieve en positieve factoren elkaar tenietdeden.
De positieve bijdragen waren de meerwaarde van EUR 128 miljoen op de verkoop van een kapitaaldeelneming,
lagere negatieve eliminaties van treasuryaandelen, gunstige veranderingen in de reële waarde van overige
derivaten en hogere belastingtegoeden.
Negatieve bijdragen kwamen van ongunstige reële waardeveranderingen gerelateerd aan de Assurant Mandatory
Exchangeable Bond (MEB), de afwezigheid van de eenmalige afkoopkorting van EUR 77 miljoen die het
resultaat over 2006 een impuls gaf, hogere financieringslasten en hogere kosten.
Het nettoresultaat over het derde kwartaal eindigde ongeveer EUR 128 miljoen lager dan dat van het tweede
kwartaal en weerspiegelde per salodde meerwaarde die werd gerealiseerd op de verkochte kapitaaldeelneming in
het tweede kwartaal.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 5
1.2. Update over de risicopositie van Fortis en het winstvooruitzicht
De resultaten van Fortis over het derde kwartaal zijn geheel in lijn met de trading update die wij voorafgaand aan de
start van de claimemissie publiceerden. De onrust op de kapitaalmarkten heeft geen materieel effect gehad op onze
overall resultaten.
Het klimaat is sinds medio oktober verslechterd, getuige het downgraden van meer dan 2000 CDO's door de rating
agencies en de val van de ABXIndex.
Fortis heeft een goed gediversifieerde beleggingsportefeuille met gestructureerde kredieten van hoge kwaliteit. Meer
dan van de EUR 53 miljard aan activa hebben een AAA-, AA- of A-rating. Dit is inclusief de EUR 18,2
miljard aan activa van de Scaldis conduit.
Scaldis presteert goed. Er zijn geen assets naar beneden bijgesteld of op `negative watch' gezetScaldis wordt volledig
extern gefinancierd . terwijl de spreads bijna terug zijn op het niveau van vóór de crisis.
Als de huidige marktomstandigheden doorzetten, zal de netto exposure van de subprime CDO-portefeuille naar
verwachting minder zijn dan 10% van de portefeuille met gestructureerde kredieten en slechts bestaan uit Super
Senior tranches in high grade en mezzanine financiering. Verwacht wordt dat de netto exposure in mezzanine-
tranches eind dit jaar circa EUR 0,3 miljard zal bedragen met een dekkingspercentage van rond de 40%.
Hiermee rekening houdend en behoudens onvoorziene omstandigheden, in het bijzonder geen verdere verslechtering
van de vermogenswaarden, wordt nog altijd verwacht een nettowinst van EUR 4,2 miljard vóór desinvesteringen ter
realiseren.
1.3. Solvabiliteit
Inleiding
Fortis hanteert een op doelstellingen gebaseerd model aan de hand waarvan de solvabiliteit wordt beheerd en de
berichtgeving erover wordt samengesteld.
Het model bestaat uit drie componenten:
· Een solvabiliteitsvereiste voor Fortis Bank gelijk aan een verhouding van Tier 1-vermogen tot
risicogewogen verplichtingen van 7%, waarvan 1% hybride kapitaal. De doelstelling van het
kernvermogen in verhouding tot de risicogewogen verplichtingen ligt daarmee op 6%.
· Een solvabiliteitsvereiste voor Fortis Insurance van 225% van het wettelijk vereiste minimum, waarvan
50% hybride kapitaal. De doelstelling voor het kernvermogen ligt daarmee op 175% van het wettelijk
vereiste minimum.
· Een leverage-doelstelling van de groep (Algemeen) van 15% van het totale kernvermogen van het
Bankbedrijf plus het kernvermogen van het Verzekeringsbedrijf. Dit houdt in dat 15% van de
gezamenlijke solvabiliteitsvereiste van het Bank- en Verzekeringsbedrijf door de groep gefinancierd zou
kunnen worden.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 6
Fortis
Het kernvermogen van Fortis steeg met EUR 1,9 miljard naar EUR 21,4 miljard. De voornaamste redenen voor
de toename waren de ingehouden nettowinst in de eerste negen maanden (EUR 2,7 miljard na de uitkering van
EUR 0,9 miljard aan interimdividend) met aftrek van het negatieve effect van de voor Dominet en Pacific
Century Insurance Holdings (PCI) betaalde goodwill (EUR 0,5 miljard) en de eenmalige nadelige invloed van de
herziene regels van de Commissie van het Bank-, Financie-, en Assurantiewezen (CBFA) (EUR 0,3 miljard). Het
vereiste kernvermogen ging met EUR 2,3 miljard omhoog naar EUR 20,0 miljard vanwege een toename van 14%
van de risicogewogen verplichtingen van het Bankbedrijf en een 10% hoger vereist minimum in het
Verzekeringsbedrijf.
Hierdoor lag het kernvermogen van Fortis voor de eerste negen maanden van 2007 EUR 1,4 miljard boven de
doelstelling, in vergelijking met EUR 1,8 miljard aan het einde van het vierde kwartaal van 2006.
Het kernvermogen steeg met EUR 0,4 miljard in het derde kwartaal dankzij ingehouden winst in het derde
kwartaal, gedeeltelijk tenietgedaan door negatieve herwaarderingen van de aandelenportefeuille; de doelstelling
voor het kernvermogen steeg met slechts EUR 0,1 miljard door gecontroleerde groei van de risicogewogen
verplichtingen.
Op groepsniveau daalde de leverage tot 14,2% door een stabiele schuldpositie in combinatie met een toenemend
kernvermogen.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 7
Fortis Bank
De Tier 1-ratio van Fortis Bank daalde van 7,1% naar 6,8%. De daling werd veroorzaakt door de 14% hogere
risicogewogen verplichtingen, waar de nettowinst over de eerste negen maanden tegenover stond. Het verruimde
kernvermogen bedraagt EUR 18,8 miljard na opname van de nettowinst sinds het begin van dit jaar (EUR 2,6
miljard), de voor Dominet betaalde goodwill (EUR 0,2 miljard) en het eenmalige negatieve effect van de
herziene BIFIC-regels (EUR 0,3 miljard op het kernvermogen).
De toename van de risicogewogen verplichtingen met 14% EUR 34,4 miljard naar EUR 274,5 miljard kwam
voornamelijk voor rekening van de sterke groei van de kredietactiviteiten en toegezegde kredietlijnen in de eerste
helft van 2007 .
De totale solvabiliteitsverhouding bleef sterk, met 10,8%, en werd gesteund door Lower Tier 2-uitgiftes van in
totaal EUR 1,5 miljard in de eerste negen maanden van 2007, gedeeltelijk gecompenseerd door de uitloop van
achtergestelde leningen.
Fortis Insurance
De totale solvabiliteitsratio van de activiteiten van Fortis Insurance daalde van 269,3% naar 242,3%. De daling
van het totale vermogen was het netto-effect van de nettowinst (EUR 1,1 miljard), het interimdividend (EUR 0,9
miljard) en goodwill (EUR 0,3 miljard) die werd betaald voor de overname van PCI. De solvabiliteitsratio werd
eveneens beïnvloed door de stijging van 10% in het vereiste minimum, waarvan 1 procentpunt is gerelateerd aan
de overname van PCI.
1.4. FTE-ontwikkelingen
In de eerste negen maanden van 2007 groeide Fortis verder met 4.884 FTE's van 56.886 naar 61.770 FTE's.
Overnames waren verantwoordelijk voor 2.229 FTE's (46% van de groei), waarvan de belangrijkste in het
Bankbedrijf waren: Dominet in Polen (916 FTE's) en Fortis Energy Marketing and Trading GP in de VS (237
FTE's). In het Verzekeringsbedrijf steeg het aantal FTE's met 896 als gevolg van overnames, waaronder Pacific
Century Insurance Holding Ltd in Azië (290 FTE's) en Etalon Life in de Oekraïne (183 FTE's).
Eind september 2007 was 36% van het personeelsbestand werkzaam buiten de Benelux.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 8
2. Bankbedrijf
· Zeer sterke nettowinst van EUR 2.649 miljoen over de eerste drie kwartalen, iets hoger dan vorig jaar
· Nettowinst toont veerkracht ondanks marktturbulentie, in lijn met de trading update
· Totale baten stijgen met 7% naar EUR 8,4 miljard dankzij groei bij alle belangrijke activiteiten
· Kredietschadepercentage van 11 basispunten, conform eerdere prognoses.
· Toename vermogen onder beheer 8% naar EUR 206 miljard
In het Bankbedrijf bedroeg de nettowinst over de eerste negen maanden van dit jaar EUR 2.649 miljoen, hoger
dan de zeer goede resultaten in dezelfde periode vorig jaar. Hieruit blijkt de grote veerkracht van de
gediversifieerde inkomstenbronnen van Fortis ondanks de marktturbulentie en de voortgaande commerciële groei.
Vergeleken met vorig jaar, stegen de totale baten in de eerste negen maanden van dit jaar met 7% naar
EUR 8,4 miljard. Deze groei werd enerzijds gegenereerd door de nettorentebaten en commissie-inkomsten en
anderzijds, in min of meer gelijke mate, door de marktgedreven meerwaarden en de resultaten bij Treasury &
Financial Markets.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 9
De commerciële activiteit is tot dusverre dit jaar aanhoudend sterk, getuige een onderliggende kredietgroei van
14%, een toename van 6% in deposito's en een toename van het vermogen onder beheer van 8%. De hogere
meerwaarden hielden grotendeels verband met de financiering van de overname van ABN AMRO.
Tegenover de groei van de totale baten stonden echter hogere kosten die samenhingen met de voortzetting van
een aantal ambitieuze investeringsprogramma's. Geheel conform de eerdere prognoses bedroegen de bijzondere
waardeverminderingen aan het einde van het derde kwartaal EUR 200 miljoen. Dit weerspiegelt de hogere
investeringen bij Merchant & Private Banking die verband hielden met de onrust op de mondiale kapitaalmarkten
alsmede een eenmalige post bij Retail Banking in het derde kwartaal.
De lagere belastingdruk was het resultaat van een structurele vermindering van de vennootschapsbelasting in
Nederland, de oprichting van een Treasury Centre in België, de samenstelling van de resultaten bij Treasury &
Financial Markets en de samenstelling van de meerwaarden.
Ondanks de marktturbulentie tijdens het derde kwartaal bleef de nettowinst robuust en, vergeleken met dezelfde
periode vorig jaar, nagenoeg stabiel, op EUR 587 miljoen. De baten zijn weliswaar op jaarbasis met maar liefst
18% toegenomen, maar deze groei is volledig tenietgedaan door een toename van de lasten van 14%, de fors
hogere bijzondere waardeverminderingen en het hogere effectieve belastingtarief waardoor de nettowinst vrijwel
onveranderd bleef. Ten opzichte van het uitstekende tweede kwartaal van dit jaar is de nettowinst met de helft
gedaald als gevolg van het effect van de seizoensgebonden lagere baten, de hogere bijzondere
waardeverminderingen en de geplande kostengroei van 2,6%.
De totale baten stegen in de eerste negen maanden naar EUR 8.370 miljoen en lagen daarmee 7% hoger dan in
dezelfde periode vorig jaar. De onderliggende groei bedroeg echter 9%. Dit percentage laat de boekhoudkundige,
timing- en buitengewone factoren buiten beschouwing die de vergelijking op jaarbasis vertekenen. Verder wordt
daarin wel rekening gehouden met het bruteringseffect op het handelsresultaat. De baten profiteerden vorig jaar
van een non-qualifying hedge van EUR 146 miljoen plus EUR 66 miljoen meer aan vervroegde
hypotheekaflossingen. De baten werden dit jaar gedrukt door een timingsverschil van EUR 14 miljoen in
opbrengsten bij Global Securities een boete van EUR 77 miljoen voor de vervroegde aflossing van een interne
financiering en een eenmalige correctie van EUR 38 miljoen bij Fortis Hypotheek Bank in het tweede kwartaal.
Aangezien de onderliggende groei gelijk verdeeld was over alle belangrijke activiteiten, was ongeveer driekwart
van de totale baten nog altijd afkomstig van de nettorentebaten en commissie-inkomsten. De opbrengstbasis is
daarmee zeer stabiel en terugkerend. De onderliggende groei van de nettorentebaten en commissie-inkomsten is
voor tweederde afkomstig van activiteiten die als groeimotoren zijn aangemerkt.
De nettorentebaten uit rentemargeproducten bedroegen in de eerste drie kwartalen EUR 3.937 miljoen, een
toename van 3% ten opzichte van vorig jaar. De onderliggende groei stond op 6%, exclusief de genoemde lagere
boeterentes voor vervroegde aflossing en de eenmalige correctie bij Fortis Hypotheek Bank. Deze gezonde
stijging is toe te schrijven aan de sterke volumegroei, die de lagere gemiddelde duration van het eigen vermogen
en de lagere marges als gevolg van de sterke concurrentie en de vorm van de rentecurve meer dan goedmaakte.
De tweecijferige groei in nettorentebaten bij die activiteiten die voornamelijk kredietgerelateerd zijn zoals
Turkije, Consumer Finance, Commercial Banking, Corporate, Institutional & Public Banking, Energy,
Commodities & Transportation en Specialised Financial Services heeft de lichte daling bij het depositobedrijf
(Retail Banking Belgium en Private Banking) meer dan goedgemaakt. Als gevolg hiervan heeft de groei van 21%
bij Merchant & Private Banking en de lichte stijging bij Retail Banking (beide gecorrigeerd voor de overdracht
van Fortis Bank France) de daling van de ALM-resultaten bij Overig Bankbedrijf eveneens ruim gecompenseerd.
De nettorentebaten uit rentemargeproducten stegen in het derde kwartaal met 1% ten opzichte van het tweede
kwartaal, naar EUR 1,319 miljoen, voornamelijk dankzij de hogere marges op deposito's bij Retail Banking
Belgium.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 10
De durationvan het eigen vermogen daalde van 6,0 jaar aan het einde van het tweede kwartaal naar 5,0 jaar aan
het einde van het derde kwartaal omdat de vlakke rentecurve geen belangrijke kansen biedt voor opbrengsten uit
renteposities (mismatch).
De voortgaande activiteitengroei werd gevoed door een gestage stijging van zowel de onderliggende
kredietvolumes als de deposito's. Exclusief effectenuitleen en omgekeerde repos groeide het kredietvolume in
de eerste negen maanden van 2007 met 14%. De zakelijke kredietverlening lag 22% hoger, de
consumentenkredieten lagen 13% hoger en woonhuishypotheken stegen met 4%. Klantdeposito's namen in totaal
met 6% toe ten opzichte van eind 2006. Wel was er onder retailklanten nog steeds sprake van een verschuiving
van spaardeposito's naar termijndeposito's, waardoor de totale marge werd beïnvloed.
De kredietrisicogewogen verplichtingen klommen naar EUR 255,1 miljard, een stijging van 15% in
vergelijking met ultimo 2006 en stabiel ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Deze toename viel toe te
schrijven aan een sterke volumegroei, in het bijzonder bij Merchant & Private Banking. De marktrisicogewogen
verplichtingen kwamen uit op EUR 19,4 miljard en lagen daarmee 5% hoger dan ultimo 2006, maar daalde 5% in
het derde kwartaal van 2007. De totale risicogewogen verplichtingen bedroegen EUR 274,5 miljard, een toename
van 14% vergeleken met eind 2006 en stabiel ten opzichte van het voorgaande kwartaal.
Het vermogen onder beheer bedroeg EUR 206 miljard, een stijging van 8% ten opzichte van ultimo 2006. Deze
groei kan voor de helft worden toegeschreven aan de sterke instroom en voor de andere helft aan de positieve
invloed van de kapitaalmarkten. Het vermogen onder beheer daalde met 1,6% vergeleken met het voorgaande
kwartaal als gevolg van een negatief markteffect van EUR 0,9 miljard en een netto-uitstroom van EUR 1,7
miljard. Dit laatste werd veroorzaakt door het uittreden van een trustklant, van wie de tijdelijke positie werd
ingetrokken. Wanneer deze factor buiten beschouwing wordt gelaten, kwam de netto-instroom in het derde
kwartaal nog altijd uit op EUR 1 miljard, een goede prestatie gezien de ongunstige marktomstandigheden. Met
EUR 8,6 miljard was de netto-instroom in de eerste negen maanden van dit jaar aanhoudend sterk. Hiervan kan
driekwart worden toegeschreven aan Asset Management en een kwart aan Private Banking.
De netto-inkomsten uit commissies en vergoedingen groeiden tot dusverre dit jaar met 8% naar EUR 2.231
miljoen. Tweederde van deze groei kwam voort uit vermogensbeheervergoedingen dankzij een substantieel
hogere vergoedingsbasis door de positieve netto-instroom bij Asset Management en Private Banking. De rest van
de stijging kwam in ongeveer gelijke mate voor rekening van transactiekosten voor dagelijkse bankzaken,
verzekeringsgerelateerde vergoedingen en effectenvergoedingen.
De netto-inkomsten uit commissies en vergoedingen kwamen 3% lager uit dan de recordinkomsten die in het
tweede kwartaal werden behaald. Dit kan vrijwel geheel op het conto worden geschreven van de lagere
vergoedingen op nieuwe instroom.
De meerwaarden op de beleggingsportefeuille bedroegen in de eerste negen maanden van dit jaar
EUR 602 miljoen, 66% hoger dan in dezelfde periode van 2006. Deze forse toename kan worden verklaard door
de verkoop van een aantal niet-strategische belangen (waaronder Banco Comercial Português en Kasbank) in
verband met de financiering van de overname van ABN AMRO. Deze desinvesteringen werden in het tweede en
derde kwartaal van 2007 in de boeken opgenomen.
De gerealiseerde meerwaarden bedroegen in het derde kwartaal EUR 187 miljoen, 17% lager dan in het tweede
kwartaal daar de meeste aandelenbelangen in het tweede kwartaal werden verkocht.
Bij Treasury & Financial Markets namen de inkomsten in de eerste negen maanden van dit jaar met 7% toe tot
EUR 1,277 miljoen. Deze baten bestaan uit handels- en niet-handelsinkomsten. De niet-handelsinkomsten waren
grotendeels verantwoordelijk voor de resultaatgroei tot dusverre dit jaar, waardoor het zwakkere zij het nog
altijd positieve handelsresultaat door de moeilijke marktomstandigheden in het derde kwartaal goed werden
gemaakt. Het resultaat in het derde kwartaal werd bovendien beïnvloed door de hogere financieringskosten.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 11
De activiteiten van Treasury & Financial Markets hebben hiermee aangetoond dat ze dankzij de grote
diversificatie van de portefeuille in staat zijn om sterke en veerkrachtige resultaten te genereren onder moeilijke
marktomstandigheden.
De inkomsten van Treasury & Financial Markets kwamen in het derde kwartaal van 2007 uit op
EUR 269 miljoen, meer dan vier keer zo veel als in dezelfde periode vorig jaar. Dit kan voor een groot deel
worden toegeschreven aan het sterke resultaat bij Private Equity en de positieve bijdrage van de credit hedge, die
baat had bij de toename van de credit spread. Dit heeft ertoe bijgedragen dat de onrust op de CDO-markt kon
worden verminderd. De daling van het resultaat van kwartaal op kwartaal kan volledig worden verklaard door de
seizoensgebonden piek bij de Global Securities & Financing Group in het tweede kwartaal.
De niet-handelsinkomsten (met name Private Equity, de Global Securities & Financing Group, Credit Hedging
en het reële waarde-deel van de ALM-portefeuille schoten in de eerste negen maanden van 2007 omhoog, vooral
dankzij de sterke prestatie van Private Equity.
- Private Equity (onder Investment Banking verantwoord) had baat bij de herwaarderingen van funds of funds in
combinatie met de uitstap uit aandelenbeleggingen, waardoor EUR 226 miljoen aan baten werden gegenereerd,
een toename van 37%.
- De Global Securities & Financing Group (GSFG) droeg EUR 299 miljoen bij, iets hoger dan in dezelfde periode
vorig jaar. Driekwart van deze baten werden in het tweede kwartaal gerealiseerd.
- Credit Portfolio Management, dat verantwoordelijk is voor het kredietrisicobeheer van Merchant & Private
Banking, noteerde een negatieve herwaardering van EUR 14 miljoen voor de eerste negen maanden van 2007. De
hogere creditspreads in het derde kwartaal leidden tot een positieve herwaardering van EUR 24 miljoen,
waardoor het verlies van EUR 37 miljoen in de eerste helft voor een deel werd tenietgedaan.
- De onder Overig Bankbedrijf verantwoorde resultaten van Treasury & Financial Markets weerspiegelen de
fors gestegen resultaten uit open derivatenposities en boetes voor vervroegd opnemen van deposito's.
Het handelsresultaat (gecorrigeerd voor brutering) bedroeg in de eerste negen maanden van 2007 EUR 552
miljoen, een daling van 21% jaar-op-jaar. Deze daling kan grotendeels worden verklaard door de onrust op de
mondiale kapitaalmarkten en de daaruitvoortvloeiende liquiditeitscrisis. De goede prestaties bij Forex & Rates
hielden aan, ondersteund door de marktvolatiliteit, ondanks de hogere financieringskosten op de geldmarkten. De
Capital & Markets Groep kampte met ongunstige marktomstandigheden. Dit leidde tot negatieve
herwaarderingen in gestructureerde kredieten. De Global Equity Groep bleef inspelen op de marktvolatiliteit,
ondanks de afgenomen activiteit en een daling op de aandelenmarkten in het derde kwartaal, wat een negatieve
brutering van het resultaat tot gevolg had (belastingeffect). De EUR 552 miljoen aan handelsinkomsten die in de
eerste negen maanden van 2007 werden gerealiseerd, lagen al ruim boven de EUR 500 miljoen die voor deze
activiteit wordt gehanteerd als het voor de conjunctuur gecorrigeerd jaarlijks minimum. De veerkracht van het
handelsresultaat van Global Markets dient ook gezien te worden in het licht van een gemiddelde dagelijkse Value
at Risk (VaR) die in het derde kwartaal op slechts EUR 27,5 miljoen stond, vergeleken met EUR 32,5 miljoen in
de eerste helft van het jaar.
De wijzigingen in de bijzondere waardeverminderingen bedroegen na negen maanden EUR 200 miljoen en
weerspiegelden daarmee de totale groei van onze kredietportefeuille, de hogere investeringen bij Merchant &
Private Banking die verband hielden met de onrust op de kapitaalmarkten en een eenmalige post bij Retail
Banking.
De daling van EUR 155 miljoen op kwartaalbasis werd veroorzaakt door de fors lagere vrijval bij Merchant &
Private Banking en bij Retail Banking, de eenmalige post van EUR 20 miljoen bij Retail Banking en
investeringen bij Merchant Banking in verband met de markt voor gestructureerde kredieten.
Het totale kredietschadepercentage over de eerste negen maanden (berekend als percentage van de gemiddelde
kredietrisicogewogen verplichtingen) steeg naar 11 basispunten, conform eerdere prognoses.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 12
De totale kosten beliepen in de eerste drie kwartalen van dit jaar EUR 5,062 miljoen, 13% hoger dan in dezelfde
periode vorig jaar. Tweederde van deze groei kan worden toegeschreven aan de snelgroeiende activiteiten van
Merchant & Private Banking; een derde werd gegenereerd door Retail Banking en Asset Management. De
onderliggende groei bedroeg 11%, exclusief wijzigingen in de scope en een aantal eenmalige posten. De
verschillende investeringen in groei verklaren 8% van deze toename en de resterende onderliggende autonome
groei bedroeg 3%. Vergeleken met het tweede kwartaal namen de kosten in het derde kwartaal met slechts 2,6%
toe.
De kosten-batenverhouding voor de eerste drie kwartalen van 2007 bedroeg 60,5%.
De stijging van de totale kosten met 13% was vrijwel gelijk verdeeld over personeelskosten en overige kosten.
De Personeelskosten bedroegen in de eerste negen maanden van dit jaar EUR 2,950 miljoen, een stijging van
EUR 281 miljoen, of 11%, ten opzichte van dezelfde periode in 2006. Meer dan de helft van deze toename in
personeelskosten kan worden toegeschreven aan incidentele loonstijgingen en grotere medewerkersaantallen, en
3% was het gevolg van werving van nieuwe medewerkers in verband met investeringen in groei. Ten slotte kan
1% van de toename worden verklaard door de consolidatie van acquisities en de eenmalige vrijval uit de
pensioenvoorzieningen vorig jaar.
Het totale aantal FTE's in het bankbedrijf bedroeg aan het einde van het derde kwartaal 46.913, een toename van
3.898 FTE's, ofwel 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ongeveer een derde van deze groei hangt
samen met verschillende acquisities, waaronder die van Dominet en Cinergy. Exclusief wijzigingen in scope,
vond de werving van nieuwe medewerkers voornamelijk plaats ten behoeve van activiteiten die als groeipijlers
worden beschouwd. De FTE-groei was gelijk verdeeld over Merchant & Private Banking en Retail Banking.
Nieuwe medewerkers werden hoofdzakelijk geworven ter ondersteuning van de forse groei bij Consumer
Finance, Fortis Turkey, Global Markets, Specialised Financial Services, Clearing Funds & Custody en Services to
Hedge Funds.
De personeelskosten namen in het derde kwartaal met 2% toe, hoofdzakelijk als gevolg van verdergaande
werving bij Retail Banking en Asset Management in Turkije, Polen en Duitsland.
De overige kosten stegen met 17% naar EUR 2.112 miljoen van EUR 1.799 miljoen in de eerste drie kwartalen
van 2006. Meer dan de helft van deze toename kan worden toegeschreven aan strategische investeringen, zoals
het updaten van de IT-infrastructuur in het Bankbedrijf, uitbreiding van de distributienetwerken in Duitsland,
Turkije en Polen en verdere uitbreiding van de activiteiten van Merchant & Private Banking in de VS, het VK en
Azië. De toename van de kosten was verder voor 4% het gevolg van autonome groei, consolidatie van de
acquisities (2%) en eenmalige posten (2%). De overige kosten groeiden in het derde kwartaal met 3% ten
opzichte van het tweede kwartaal van 2007. Dit weerspiegelt het voortgaande, gecontroleerde groeibeleid.
De belastingdruk was in de eerste negen maanden van 2007 slechts 14%, vergeleken met 18% in dezelfde
periode vorig jaar. Deze verlaging was grotendeels het gevolg van de opbouw van de resultaten bij Treasury &
Financial Markets, de samenstelling van de meerwaarden (hoofdzakelijk belastingvrije aandelentransacties), de
verlaging van de Nederlandse vennootschapsbelasting en de oprichting van een Treasury Centre in België.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 13
2.1. Ontwikkelingen Bankbedrijf per Business (zie voor meer informatie het Financial & Operational
Review)
2.1.1. Retail Banking
· Nettowinst Retail Banking EUR 864 miljoen in de eerste negen maanden van 2007
· Totale baten stijgen naar EUR 3,6 miljard: hogere netto-inkomsten uit commissies en vergoedingen in zowel
het Retail Banking netwerk (12% hoger) als bij Fortis Investments (27% hoger)
· Klantendeposito's bij het Retail Banking netwerk nemen op jaarbasis met 7% toe, naar EUR 95 miljard;
vorderingen op klanten stijgen met 10% naar EUR 83 miljard
· Fortis Investments boekt nettowinst van EUR 80 miljoen over de eerste negen maanden, een toename van
25%, aangedreven door de voortgaande groei van de netto-instroom en onderliggende positieve markten
De nettowinst bij Retail Banking beliep EUR 864 miljoen. De totale baten over de eerste negen maanden van 2007
bedroegen EUR 3,6 miljard, 1% hoger dan in dezelfde periode in 2006. De totale kosten kwamen 6% hoger uit als
gevolg van de voortgaande investeringen in de distributienetwerken in Duitsland, Turkije, Polen en bij Fortis
Investments.
De nettowinst van het Retail Banking netwerk stond in de eerste negen maanden van 2007 op EUR 785 miljoen,
EUR 20 miljoen (3%) lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Tegenover de voortgaande batengroei van 3% stond
een toename van voorzieningen voor kredieten en een kostengroei van 9%. Meer dan de helft van deze groei kan
worden toegeschreven aan investeringen in de groeipijlers. De invloed van deze twee factoren werd verzwakt door
het lagere effectieve belastingtarief omdat een groot percentage van de toegerekende ALM-resultaten (in Overige
Baten) samenhing met niet-belastbare meerwaarden gerealiseerd op aandelenbelangen.
Er werd in het derde kwartaal een nettowinst van EUR 202 miljoen geboekt, 5% hoger dan in dezelfde periode vorig
jaar omdat de batengroei op jaarbasis de groei van de kosten met 240 basispunten overtrof. Vergeleken met de winst
van EUR 323 miljoen die in het tweede kwartaal werd geboekt, was er in het derde kwartaal echter sprake van een
forse daling als gevolg van de uitzonderlijk hoge bijzondere waardeverminderingen (EUR 53 miljoen hoger) en het
lagere ALM-resultaat (een daling van EUR 118 miljoen).
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 14
Fortis Investments heeft sterk gepresteerd, met in de eerste negen maanden een nettowinst van EUR 80 miljoen,
25% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst bedroeg in het derde kwartaal EUR 27 miljoen en was
daarmee min of meer gelijk aan die in het voorgaande kwartaal. De netto-instroom bleef in het derde kwartaal
nagenoeg stabiel, waardoor de netto-instroom over de eerste negen maanden op EUR 6,6 miljard kwam te staan,
vergeleken met EUR 9,9 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Het vermogen onder beheer kwam uit op
EUR 131 miljard per eind september 2007, ongeveer gelijk aan het tweede kwartaal en 9% hoger dan ultimo 2006.
Dit wederom sterke resultaat was te danken aan de indrukwekkende verkoopcijfers eerder dit jaar en het goed
gediversifieerde distributieplatform en de productoplossingen van Fortis Investments.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 15
2.1.2. Merchant & Private Banking
· Nettowinst stabiel in de eerste negen maanden van 2007, ondanks moeilijke marktomstandigheden
· Nettorentebaten stijgen met 26%, in lijn met de toegenomen vorderingen op klanten
· Resultaat Treasury & Financial Markets stabiel op jaarbasis, dankzij de sterke prestatie van Private
Equity en de kracht van de handelsactiviteiten
· Verslechtering van de kredietomstandigheden in het derde kwartaal door de wereldwijde turbulentie
op de kapitaalmarkten, maar de kredietportefeuille blijft solide
De nettowinst in de eerste negen maanden bleef stabiel met EUR 1.824 miljoen, vergeleken met de hoge
winstbasis van 2006. Dit bewijst de voortgaande commerciële kracht bij alle activiteiten en het vermogen om het
hoofd te bieden aan de moeilijke marktomstandigheden van het derde kwartaal. De nettowinst daalde in het derde
kwartaal met 53% vanaf de zeer hoge basis van het tweede kwartaal, dat profiteerde van de sterke
seizoensgebonden bijdrage van effectenuitleen- en arbitrageactiviteiten.
De totale baten klommen op jaarbasis met 12% naar EUR 4.646 miljoen, dankzij een stijging van 26% van de
nettorentebaten. De groei van de nettorentebaten was voornamelijk autonoom en werd versterkt door hogere
volumes en rentegerelateerde vergoedingen op grote bedrijfstransacties. De hogere volumes maakten de
margedruk met name bij Private Banking, Commercial Banking en Specialised Financial Services meer dan goed.
Overige bijdragen aan de stijging van de totale baten kwamen van de netto-inkomsten uit commissies en
vergoedingen, die met 6% stegen, en gerealiseerde meerwaarden. Het resultaat van Treasury & Financial Markets
bleef stabiel op jaarbasis omdat het uitstekende resultaat van Private Equity en GSFG het lagere handelsresultaat
compenseerde. Het handelsresultaat voor de eerste negen maanden van 2007 kwam uit op EUR 552 miljoen en
was daarmee ruim boven de EUR 500 miljoen die wordt gehanteerd als het voor de conjunctuur gecorrigeerde
jaarlijkse minimum voor deze activiteit.
De totale kosten stegen op jaarbasis met 24% naar EUR 2.556 miljoen of 20% indien gecorrigeerd voor de
integratie van Fortis Bank France. De personeelskosten stegen met 23% of 20% indien gecorrigeerd voor FBF
met 17% autonome groei. De stijging van de personeelskosten was toe te schrijven aan nieuwe werving
(voornamelijk bij groeipijlers en buiten de Benelux), hogere bonussen en enige incidentele loonstijging. De niet-
personeelsgerelateerde kosten klommen met 27% op jaarbasis, waarvan 3% was toe te schrijven aan
veranderingen in de scope en het overige aan investeringen in groei in de VS, Azië en het VK. Gecorrigeerd voor
de integratie van Fortis Bank France stegen de totale kosten met 3% in vergelijking met het tweede kwartaal door
de stijging van 2% in het aantal FTE's.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 16
3. Verzekeringsbedrijf
· Ondanks het effect van de storm Kyrill, de overstromingen in het Verenigd Koninkrijk en de crisis op de
internationale kapitaalmarkten komt de nettowinst dankzij hogere volumes en meerwaarden uit op EUR
1.058 miljoen
· Bruto-instroom Leven schiet met 26% omhoog naar EUR 9,9 miljard en ligt daarmee in alle landen hoger
door succesvolle campagnes bij zowel individuele als collectieve levenactiviteiten
· Brutoverzekeringspremies Niet-leven groeien met 9% naar EUR 4,3 miljard, mede dankzij diverse
productinnovaties
· Pacific Century Insurance Holdings Ltd (Hong Kong) uit de notering gehaald en omgedoopt tot Fortis
Insurance Company (Asia) Limited.
Fortis Insurance zette ook in het derde kwartaal de goede operationele prestaties voort. De nettowinst kwam uit
op EUR 1.058 miljoen. Vooral bij Leven was sprake van een sterke verbetering: in totaal 18% hoger naar
EUR 799 miljoen. Tegenover die toename stond een lager resultaat bij Niet-leven, waar het eindresultaat van
EUR 259 miljoen werd gedrukt door de combinatie van de storm Kyrill in het eerste kwartaal en de
overstromingen in het Verenigd Koninkrijk in juni en juli (totaaleffect: EUR 151 miljoen na belastingen). Zonder
deze bijzondere factoren tekende Fortis Insurance voor solide en houdbare resultaten op basis van een
winstgevende volumegroei.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 17
De nettowinst pakte het derde kwartaal met EUR 294 miljoen lager uit dan in het tweede. Redenen waren de voor
deze periode gebruikelijke lagere dividendinstroom, de nadelige invloed van de crisis op de internationale
kapitaalmarkten op Leven en het sterkere effect van de overstromingen op Niet-leven (effect na belastingen EUR
59 miljoen tegen EUR 33 miljoen in het tweede kwartaal).
Fortis Insurance tekende ook het derde kwartaal weer voor een uitstekende commerciële prestatie. De totale
instroom bereikte een niveau van EUR 14,2 miljard over de eerste negen maanden van het jaar en lag daarmee
21% hoger dan in diezelfde periode in 2006. Leven groeide door een forse verkoopinspanning in alle landen
aanmerkelijk: met 26% naar EUR 9,9 miljard. Inbegrepen in deze goede cijfers is een bruto-instroom van
EUR 118 miljoen uit het onlangs verworven levenbedrijf in Hong Kong, dat sinds mei 2007 is geconsolideerd.
Het volume van de nieuwe levenproductie uitgedrukt in premie-equivalenten (APE) op jaarbasis steeg in de
eerste negen maanden van 2007 met 32% naar EUR 1.026 miljoen (2006: EUR 779 miljoen).
Brutoverzekeringspremies Niet-leven, waar de nadruk ligt op winstgevende groei, gingen met 9% omhoog naar
EUR 4,3 miljard. In alle Fortis-landen was sprake van een toename.
De instroom in zowel Leven als Niet-leven lag wat lager dan in het tweede kwartaal als gevolg van de altijd wat
lagere instroom in de vakantieperiode.
Bij Leven bleef de operationele marge voor de eerste negen maanden op EUR 584 miljoen steken. Dit was iets
lager (-1%) dan in de vergelijkbare periode van 2006. De hogere volumes en sterkere beleggingsresultaten
werden meer dan tenietgedaan door het effect van de crisis op de internationale kapitaalmarkten. De nettowinst
steeg met 18% naar EUR 799 miljoen, dankzij een verbeterd onderliggend resultaat met hogere meerwaarden en
een lagere belastingdruk. De sterkere meerwaarden waren het gevolg van portefeuillebeschermingsconstructies
(CPPI) en marktkansen.
Bij Niet-leven was door de storm Kyrill en de overstromingen in het Verenigd Koninkrijk (totaal
EUR 214 miljoen voor belastingen) sprake van bijna een halvering van het technisch resultaat tot EUR 264
miljoen. De nettowinst ging hierdoor ook met 37% naar beneden, naar EUR 259 miljoen.
De kosten van Fortis Insurance stegen met 7% bij een totale instroomstijging van 22%. De toename van de kosten
hield enerzijds verband met de algehele groei van de activiteiten en anderzijds met de opname van de onlangs
verworven activiteiten in Hongkong en diverse groei-initiatieven (aanloopkosten voor nieuwe product-
marktcombinaties in Europa bijvoorbeeld).
De Fortify-strategie
De implementatie van de zogenoemde `Fortify-strategie' ligt goed op schema en de eerste resultaten worden
zichtbaar. De strategie is gebaseerd op vijf speerpunten: multi-channeldistributie, product-marktinnovatie,
`operational excellence', internationale expansie en een versterkte organisatie.
Multi-channeldistributie wordt door alle Fortis-businesses ingevoerd. Zo heeft Fortis Insurance Netherlands
verdere voortgang geboekt met de implementatie van een direct verzekeringskanaal onder de naam `Ditzo'. Ditzo
is in het vierde kwartaal van 2007 van start gegaan. Fortis Insurance International is in het Verenigd Koninkrijk
een nieuwe affinity-relatie aangegaan met Marks & Spencer, die al goed op weg is om aanzienlijk aan de totale
verkoop van autoverzekeringen bij te dragen. Ook het bankverzekeringskanaal is verder versterkt. Zo is een
senior manager van Insurance Belgium aan het hoofd van het bankverzekeringskanaal in Nederland gesteld voor
de overdracht van de in België opgedane bankverzekeringsvaardigheden. Verder zijn de banden tussen Fortis
Assurances France en Fortis Bank France aangehaald: eerstgenoemde verkoopt haar producten nu ook aan de
private banking-cliënten van Fortis Bank France.
Product/marktinnovatie ligt goed op schema. Diverse nieuwe initiatieven zijn ontplooid: zo is voor het
intermediair in België een nieuw, gespecialiseerd verzekeringspakket voor de bakkerijsector op de markt
gebracht.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 18
In het Verenigd Koninkrijk heeft Fortis Insurance deals afgesloten met diverse bekende merken, onder andere
voor auto- en inboedelverzekeringen voor een gelieerde onderneming van de verzekeringspoot van Kwik-Fit. Ook
in Portugal wordt succes geoogst met de strategie van innovatieve productontwikkeling: hogere marktpenetratie
bij klanten van onze bankpartner en een hogere instroom. In Thailand zijn in samenwerking met Mayban Fortis
nieuwe Takaful-producten ontwikkeld.
Operational excellence wordt eveneens bereikt. Fortis Insurance werd in het derde kwartaal diverse malen
erkend voor haar diensten of producten voor klanten of het intermediair. Zo werd in een uitgebreid onderzoek
onder tussenpersonen de positie van Fortis Insurance Belgium als de favoriete partner van het intermediair weer
bevestigd, dankzij de uitstekende dienstverlening (bij Niet-leven) en het veelomvattende productarsenaal (bij
Individueel Leven). In Nederland ging Fortis ASR in het jaarlijkse onderzoek van IG&H flink omhoog in Niet-
leven (een derde plaats). Het gespecialiseerde Fortis-merk De Amersfoortse behield de eerste plaats in
Ongevallen & Ziekte. Het Nederlandse intermediair toonde zich vooral tevreden over het veelomvattende
productarsenaal en de ondersteuning via internet (`Cockpit' en `Dubbelklik').
Aan de internationale expansie is verder gewerkt via de noteringsbeëindiging van Pacific Century Insurance
(Hong Kong) en de rebranding als Fortis Insurance Company (Asia) Limited. (FICA). FICA is nu volledig
geïntegreerd in de Fortis-organisatie. Het nieuwe managementteam is begonnen aan een totale strategische
analyse van de activiteiten van FICA. Diverse strategische initiatieven worden geïmplementeerd, waaronder de
overdracht van het vermogensbeheer aan Fortis Investment Management en wijzigingen in de beleggingsmix.
De versterkte organisatie vergemakkelijkt de groei van de activiteiten op basis van het principe `lokale
optimalisatie door internationale uitwisseling'. Wij hebben zogenoemde kennisgemeenschappen in het leven
geroepen voor (i) de uitbreiding van grensoverschrijdende kennisuitwisseling en (ii) een gezamenlijke
verzekeringsaanpak voor de afzonderlijke werkterreinen. Deze kennisgemeenschappen houden zich onder andere
bezig met multi-channeldistributie, product-marktinnovatie en `operational excellence'. Ook aan andere terreinen
wordt nader invulling gegeven. Zo is er een IST Architecture Board ingesteld die zorg draagt voor de
optimalisering en stroomlijning van met IST samenhangende investeringsbeslissingen. Daarnaast is een
wereldwijde risico-organisatie opgezet die de best practices van de werkmaatschappijen en de ondersteunende
functies optimaal moet gaan benutten.
Leven
De bruto-instroom steeg de eerste negen maanden van 2007 met 26% naar EUR 9.919 miljoen door groei-
initiatieven in alle Fortis-landen. In België zorgden sterke verkoopcampagnes voor individueel leven-producten
voor een aanhoudende nieuwe productie via het bankkanaal en het intermediair. Dat werkte een opvallende groei
van 31% in de hand in vergelijking met de eerste negen maanden van 2006. In Nederland werd met zowel
individueel als collectief leven een uitstekende groei van 21% opgetekend op basis van stevige marges in een
lastige markt. Alle onder Insurance International vallende landen droegen bij aan de stijging van 24%, die het
resultaat was van diverse groei-initiatieven en verder werd gedragen door productinnovatie in Portugal en de
opname van het onlangs verworven FICA in Hongkong (bruto-instroom EUR 118 miljoen).
Resultaten zijn het derde kwartaal vanwege de vakantieperiode altijd wat lager. De instroom bij Leven daalde dan
ook met 8% ten opzichte van het tweede kwartaal.
Het technische resultaat Leven leverde 7% in tot EUR 434 miljoen. De hogere volumes en sterkere
beleggingsresultaten werden tenietgedaan door het effect van de crisis op de internationale kapitaalmarkten, die
de resultaten in zowel België als Nederland nadelig beïnvloedde. Insurance International noteerde daarentegen
vrijwel een verdubbeling van het technisch resultaat dankzij volumegroei en de aanhoudende nadruk op
winstgevendheid, met name in Portugal en Luxemburg.
De nettowinst steeg met 18% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar EUR 799 miljoen, door hogere
volumes, een verbeterd beleggingsresultaat (inclusief meerwaarden als gevolg van beschermingstechnieken en
marktkansen) en een lagere effectieve belastingdruk.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 19
Dat het technisch resultaat en de nettowinst het derde kwartaal lager uitpakten dan in het tweede kwartaal kan
grotendeels worden verklaard door de crisis op de internationale kapitaalmarkten.
In juli is bekendgemaakt dat Fortis en "la Caixa" in overleg hadden besloten na 15 succesvolle jaren
samenwerking hun joint venture CaiFor te beëindigen. De transactie wordt naar verwachting in het vierde
kwartaal afgerond.
Niet-leven
De brutoverzekeringspremies stegen met 9% naar EUR 4.317 miljoen in de eerste negen maanden van 2007. Alle
businesses droegen bij aan deze groei, die werd gedragen door alle productsegmenten en het resultaat is van een
strategische focus op de behoeften van de klant zonder dat daarbij concessies worden gedaan aan de technische
vereisten. België realiseerde een solide stijging met 7% dankzij voortdurende productinnovatie. In Nederland
kwam het groeicijfer van 7% op het conto van de uitstekende prestaties bij Ongevallen & Ziekte. De toch al
solide marktpositie werd verder versterkt door de betreding van de geprivatiseerde markt voor langdurige
arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Insurance International tekende voor een groei van 13%, met name dankzij
het Verenigd Koninkrijk waar op de markt voor motorrijtuigenverzekeringen werd geprofiteerd van
kostenvoordelen. Eveneens gunstig was de krachtige groei van 12% die FCI dankzij solide marges in een
concurrerende markt wist neer te zetten.
Ondanks de van oudsher wat lagere afzet in de vakantieperiode bleef het premie-inkomen het derde kwartaal min
of meer stabiel ten opzichte van het tweede kwartaal (-2%). Als gevolg van de hernieuwde en sterkere invloed
van de overstromingen in het Verenigd Koninkrijk kwam de nettowinst de afgelopen verslagperiode echter lager
uit dan in het tweede kwartaal.
Door de storm Kyrill en de overstromingen in het Verenigd Koninkrijk (totaal EUR 214 miljoen voor belastingen)
was sprake van bijna een halvering van het technisch resultaat: EUR 264 miljoen in de eerste negen maanden van
2007, bij een combined ratio van 99,7%. Exclusief deze natuurrampen bleef de combined ratio uitstekend op
93,8%. De voortgaande nadruk op winstgevende groei en efficiënte activiteiten werd weerspiegeld in een betere
kostenratio voor de eerste negen maanden.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 20
3.1. Resultaten Verzekeringsbedrijf per business (zie voor meer informatie het Financial & Operational
Review)
3.1.1. Insurance Belgium
· De nettowinst voor de eerste negen maanden komt uit op EUR 403 miljoen; effect van de storm Kyrill
en de crisis op de internationale kapitaalmarkten verzacht door een betere operationele ontwikkeling
· Bij Leven bedraagt de totale bruto-instroom EUR 4,8 miljard. Met deze stijging van 31% ten opzichte
van vorig jaar wordt het marktleiderschap van FIB in Individueel en Collectief Leven verder
geconsolideerd
· Brutoverzekeringspremies Niet-leven goed omhoog met 7%, dankzij een innovatief productaanbod
· Onafhankelijk onderzoek onder intermediair bevestigt positie FIB als voorkeurspartner
Dat de nettowinst van Fortis Insurance Belgium de eerste negen maanden van 2007 uitkwam op EUR 403 miljoen
in vergelijking met EUR 419 miljoen in dezelfde periode van 2006 kwam door een combinatie van factoren: de
storm Kyrill en de crisis op de internationale kapitaalmarkten die ten dele werden goedgemaakt door hogere
meerwaarden en een lagere belastingdruk in verband met de samenstelling van de meerwaarden. Worden beide
factoren buiten beschouwing gelaten, dan was er sprake van een verbetering van de operationele ontwikkeling
door winstgevende volumegroei bij zowel Leven als Niet-leven.
De nettowinst lag het derde kwartaal EUR 29 miljoen lager dan in het tweede kwartaal als gevolg van de crisis op
de internationale kapitaalmarkten en het seizoenseffect van de dividendopbrengsten. Dat laatste had in het tweede
kwartaal juist een positieve invloed op het resultaat.
Fortis Insurance Belgium heeft de uitstekende commerciële ontwikkeling van het eerste halfjaar ook in de
zomermaanden voortgezet. De totale instroom bereikte EUR 5.824 miljoen in de eerste negen maanden van 2007
en lag daarmee 26% boven het niveau van vorig jaar. Dankzij de succesvolle campagnes aan het begin van het
jaar was de instroom bij Leven 31% hoger dan in 2006. Bij Niet-leven klommen de brutoverzekeringspremies tot
EUR 1.046 miljoen (+7%).
Door het succes van de Summer Heat-campagne lag de instroom in het derde kwartaal maar EUR 136 miljoen
lager dan in het tweede kwartaal, terwijl er ook nog steeds werd geprofiteerd van de uitermate effectieve Leven-
campagnes van het eerste kwartaal.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 21
De kosten bleven de eerste negen maanden strak onder controle en stegen slechts met 2% ten opzichte van
dezelfde periode in 2006. Personeelskosten gingen met 3% omhoog door het hogere aantal FTE's dat de
ambitieuze groeiplannen van de business moet ondersteunen. Door de winstgevende volumegroei ging de
kostenratio van het levenbedrijf verder omlaag (kosten als percentage van de technische reserve; van 0,44% naar
0,42% op jaarbasis). Ook bij Niet-leven daalde de kostenratio, van 38,2% naar 37,0% op jaarbasis. Dat er niet
aflatend wordt gewerkt aan de verbetering van de operationele ontwikkeling blijkt duidelijk uit deze cijfers.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 22
3.1.2. Insurance Netherlands
· Negenmaands-nettowinst stijgt met 10% naar EUR 525 miljoen, ondanks de storm Kyrill en de crisis op
de internationale kapitaalmarkten
· Sterke commerciële ontwikkeling Leven en Niet-leven: bruto-instroom 15% hoger op EUR 4.170 miljoen
· De verbeterde operationele ontwikkeling, die ook in onafhankelijk marktonderzoek naar voren komt, leidt
tot een sterke groei van de activiteiten
· Initiatieven in multi-channeldistributie en productinnovatie geïmplementeerd; concurrentiepositie
verbeterd
De nettowinst van Fortis Insurance Netherlands steeg de eerste negen maanden van 2007 met 10% naar
EUR 525 miljoen. De operationele marge kwam voor diezelfde periode uit op EUR 416 miljoen in vergelijking
met EUR 459 miljoen voor de eerste negen maanden van 2006. De crisis op de internationale kapitaalmarkten en
de storm Kyrill zorgden voor druk op de marge. De hogere volumes en het verbeterde beleggingsresultaat
(inclusief hogere meerwaarden door portefeuillebeschermingsconstructies (CPPI) en kansen op de markt) waren
daarentegen positief.
De nettowinst lag het derde kwartaal 31% lager dan in het tweede kwartaal als gevolg van de crisis op de
internationale kapitaalmarkten en het seizoenseffect in de beleggingsinkomsten in het tweede kwartaal. Beide
factoren werden ten dele goedgemaakt door hogere meerwaarden.
De totale bruto-instroom steeg de eerste negen maanden met 15% naar EUR 4.170 miljoen. De toename werd
gevoed door pensioenen bij Leven (+21%) en door Ongevallen & Ziekte bij Niet-leven (+7%).
De kosten stegen tot EUR 417 miljoen. De incidentele loonstijging en investeringen in groei-initiatieven zoals de
introductie van een direct verzekeringskanaal werden ten dele gecompenseerd door de aanhoudende nadruk op
kostenbeheersing als onderdeel van de groeistrategie van Fortis Insurance Netherlands.
Fortis Insurance Netherlands heeft als onderdeel van deze groeistrategie voortgang geboekt met de implementatie
van diverse nieuwe strategische initiatieven. Het aanscherpen van de distributie en innovatie vormt daarin een
belangrijk element. Fortis ASR kwam met een nieuwe website (FortisASR.nl) die web-based
verkoopondersteuning biedt aan het intermediair. Met dit initiatief krijgen tussenpersonen tegen een lagere
provisie toegang tot de internetmarkt. In het vierde kwartaal is onder de naam Ditzo een nieuw direct kanaal van
start gegaan dat niet-levenproducten op de markt brengt (om te beginnen motorrijtuigenverzekeringen). Het
gespecialiseerde Fortis-merk Ardanta, dat alle nieuwe verkopen van uitvaartverzekeringen voor zijn rekening
neemt, heeft zijn bereik binnen de versterkte organisatie uitgebreid door de eerste schreden op de Belgische markt
te zetten. Hierbij wordt geprofiteerd van de distributie-ervaring van Fortis Bank Belgium.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 23
3.1.3. Insurance International
· Nettowinst Leven schiet met 65% omhoog naar EUR 104 miljoen in de eerste negen maanden; nettowinst
Niet-leven omlaag naar EUR 26 miljoen door de storm Kyrill en overstromingen in het Verenigd
Koninkrijk (EUR 107 miljoen na belastingen)
· Sterke ontwikkeling Leven voor rekening van Luxemburg en Portugal; instroom 24% omhoog naar EUR
2.659 miljoen
· Brutoverzekeringspremies Niet-leven stijgen met 13% naar EUR 1.583 miljoen dankzij sterke prestaties
FCI en in het Verenigd Koninkrijk
· Acquisitie van PCI in Hongkong afgerond; PCI uit de notering gehaald en omgedoopt tot Fortis Insurance
Company (Asia) Limited (FICA)
Door de totale groei van het beheerd vermogen tot EUR 19,5 miljard, de hogere winstbijdragen van de joint
ventures in Azië en de consolidatie van het onlangs verworven Fortis Insurance Company Asia werd bij Leven in
de eerste negen maanden een toename van de nettowinst van 65% geboekt naar EUR 104 miljoen. Deze toename
werd echter ondergraven door het gecombineerde effect van de storm Kyrill en de overstromingen in het
Verenigd Koninkrijk (EUR 107 miljoen). De goede onderliggende nettowinst in Niet-leven stond hierdoor ernstig
onder druk en daalde van EUR 130 miljoen naar EUR 26 miljoen. Voor de eerste negen maanden van 2007 kwam
de totale nettowinst daarmee uit op EUR 130 miljoen.
De bruto-instroom bij de geconsolideerde bedrijven groeide de eerste negen maanden van het jaar met 20% van
EUR 3.547 miljoen naar EUR 4.242 miljoen. Deze stijging werd gedragen door diverse groei-initiatieven zoals de
voortgaande succesvolle productontwikkeling onder de Luxemburgse vrijheid van dienstverlening, de verdere
toename van het marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk en de overname van FICA, voorheen Pacific Century
Insurance Holdings, in Hong Kong, dat per mei 2007 in de jaarrekeningen van Fortis is geconsolideerd. De bruto-
instroom bij niet-geconsolideerde bedrijven (exclusief CaiFor) ging met 17% omhoog naar EUR 2.001 miljoen
dankzij groei in China en Thailand.
De kosten lagen met EUR 329 miljoen 10% hoger dan vorig jaar. De helft van deze stijging valt toe te rekenen
aan de opname van de kosten van FICA; het resterende deel hangt samen met sterke groei, investeringen in de
bedrijfsontwikkeling en aanloopkosten in nieuwe markten.
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 24
Voor meer informatie over het resultaat voor de eerste negen maanden van 2007
verwijzen wij u naar het `Financial and Operational Review', onze `Analyst
Presentation' en het `Consolidated Quarterly Financial Report'.
Deze documenten vindt u op onze website: www.fortis.com
Persconferentie
8 november, 10.30 uur CET
Noem 8166421 bij deelname aan conferentie
Webcast: www.fortis.com
Inbelnummers:
+ 44 207 806 1953 (Verenigd Koninkrijk)
+32 2 789 8726 (België)
+31 20 707 5512 (Nederland)
Presentatie analisten en beleggers
8 november, 14.00 uur CET
Noem 8954686 bij deelname aan conferentie
Webcast: www.fortis.com
Inbelnummers:
+44 20 7138 0813 (Verenigd Koninkrijk)
+32 2 400 3463 (België)
+1 718 354 1157 (VS)
Opnieuw afspelen is mogelijk tot 29 november (wachtwoord: 8954686#)
+44 207 806 1970 (VK)
+32 2 400 3465 (België)
+1 718 354 1112 (VS)
Fortis is een internationale financiële dienstverlener op het gebied van bankieren en verzekeren. Wij bieden onze particuliere, zakelijke en
institutionele klanten een breed pakket van producten en diensten via de eigen kanalen, in samenwerking met het intermediair en via andere
distributiepartners. Met een marktkapitalisatie van EUR 48,5 miljard (31/10/2007) behoort Fortis tot de vijftien grootste financiële instellingen
van Europa. Onze sterke solvabiliteit, onze aanwezigheid in meer dan 50 landen en de toewijding en het professionalisme van onze 60.000
medewerkers stellen ons in staat om mondiale kracht te combineren met lokale flexibiliteit, een combinatie die garant staat voor optimale
dienstverlening. Meer informatie is beschikbaar op www.fortis.com
Perscontacten:
Brussel: +32 (0)2 565 35 84 Utrecht: +31 (0)30 226 32 19
Investor Relations:
Brussel: +32 (0)2 565 53 78 Utrecht: +31 (0)30 226 65 66
Resultaat eerste negen maanden 2007 | 8 november 2007 | 25
---- --
Fortis Bank