Verdere groei van de EBITDA-marge in uitdagend kwartaal
InBev (Euronext: INB), 's werelds leidinggevende brouwer, heeft vandaag de resultaten bekendgemaakt voor het derde kwartaal van 2007 (3Q07) en de eerste 9 maanden van 2007 (9M07):
. Volumegroei: de biervolumes kenden in het derde kwartaal van 2007 jaar op jaar een interne stijging met 3,6%, met volumegroei in alle Zones, met uitzondering van West-Europa. Tijdens de eerste negen maanden zijn de biervolumes algemeen met 4,8% gestegen.
. Opbrengstengroei: de opbrengsten stegen in het derde kwartaal met 4,8% dankzij hogere volumes en een stijging met 1,3% van de opbrengsten per hl, of met 2,9% indien geen rekening wordt gehouden met de impact van de verandering qua geografische mix. In de eerste negen maanden van 2007 zijn de opbrengsten met 7,0% gegroeid als gevolg van een stijging met 1,8% van de opbrengsten per hl en een toename van de volumes. Als geen rekening wordt gehouden met de impact van de verandering qua geografische mix, zouden de opbrengsten per hl met 3,2% zijn gestegen.
. Kostencontrole houdt aan: tijdens het derde kwartaal van 2007 ondervond de kostprijs verkochte goederen (KVG) de impact van de prijsdruk voor sommige grondstoffen, wat leidde tot een stijging van de KVG per hl met 3,7%, jaar op jaar. In de eerste negen maanden is de KVG per hl met 2,6% gestegen. Ondanks de druk op de grondstoffen, heeft de onderneming er alle vertrouwen in dat de KVG per hl voor het volledige jaar onder de inflatie zal blijven. Er was aanhoudend strenge controle op de bedrijfskosten, meer bepaald op de niet-verkoopgerelateerde kosten, wat leidde tot een interne daling met 1,1% in het derde kwartaal van 2007 en een status quo voor de eerste negen maanden van 2007 jaar op jaar, ondanks hogere commerciële en distributiekosten.
. EBITDA-groei en verdere margeverbetering: de genormaliseerde EBITDA kende een toename met 8,5%, wat resulteerde in een EBITDA-marge van 35,2% in 3Q07, een interne toename met 119 basispunten. Voor 9M07 bedroeg de genormaliseerde EBITDA-groei 13,7%, goed voor een EBITDA-marge van 33,4% en een interne margeverbetering met 197 basispunten.
. Verdere stijging van het nettoresultaat: de genormaliseerde winst toe te kennen aan houders van InBev eigenvermogensinstrumenten is in 3Q07 op absolute basis gestegen met 5% tot 522 miljoen euro en is voor 9M07 met meer dan 17% gestegen tot 1 282 miljoen euro.
. Uitkering aan aandeelhouders: in het kader van onze aandelenterugkoopplannen heeft InBev tijdens het derde kwartaal voor 121 miljoen euro aan InBev-aandelen gekocht. In de eerste 9 maanden van 2007 heeft InBev al 356 miljoen euro eigen aandelen verworven in uitvoering van het plan dat liep van februari tot augustus, en het nieuwe plan dat werd aangekondigd in augustus, elk van maximaal 300 miljoen euro.
De cijfers van InBev voor het derde kwartaal (3Q07) en de eerste negen maanden (3M07) van 2007 zijn gebaseerd op de niet-geauditeerde geconsolideerde financiële staten, opgesteld in overeenstemming met IFRS. Tenzij anders vermeld, zijn de cijfers gepresenteerd in miljoen euro. Teneinde het inzicht in de onderliggende prestaties van InBev te vergemakkelijken, steunen de groeianalyses, inclusief alle toelichtingen in dit persbericht en behoudens andersluidende vermelding, op interne groeicijfers. Met andere woorden, in de analyse van de cijfers wordt geen rekening gehouden met de impact van wijzigingen in de wisselkoersen op de omrekening van buitenlandse activiteiten, noch met scopes. Scopes vertegenwoordigen de impact van acquisities en desinvesteringen, de opstart of beëindiging van activiteiten, of de transfer van activiteiten tussen segmenten. Telkens wanneer de term 'genormaliseerd' in dit document wordt gebruikt, verwijst hij naar de prestatie-indicatoren (EBITDA, EBIT, winst, winst per aandeel) vóór eenmalige elementen. Eenmalige elementen zijn opbrengsten of kosten die zich niet regelmatig voordoen als onderdeel van de normale activiteiten van de onderneming. Ze worden afzonderlijk voorgesteld, aangezien ze belangrijk zijn voor een goed begrip van de onderliggende duurzame prestaties van de onderneming door hun omvang of hun aard. Genormaliseerde cijfers zijn aanvullende cijfers die het management gebruikt en mogen niet dienen ter vervanging van de cijfers bepaald in overeenstemming met IFRS als indicator van de prestatie van de onderneming. De optelling van cijfers in de tabellen en bijlagen kan soms leiden tot afrondingsverschillen. De winst per aandeel (EPS) is gebaseerd op een gewogen gemiddelde van 611 (3Q07 en 9M07) en 608 (3Q06 en 9M06) miljoen gewone uitstaande aandelen.
|COMMENTAAR VAN HET MANAGEMENT |Tijdens het derde kwartaal heeft de combinatie van volume- en opbrengstengroei en de aanhoudende focus op een sterke controle van de kosten en uitgaven opnieuw geresulteerd in EBITDA-groei en margeverbetering. Een sterke kostencontrole in Noord-Amerika leidde tot hogere marges in een uitdagende omgeving. Zowel in Latijns-Amerika Noord als in Latijns-Amerika Zuid was er dit kwartaal opnieuw margeverbetering, met volumegroei en hogere opbrengsten per hl. In West-Europa daalden de marges ondanks aanhoudende besparingen op de niet-verkoopgerelateerde vaste uitgaven, als gevolg van lagere volumes en een hogere kostprijs verkochte goederen in vergelijking met vorig jaar. De opbrengsten bleven groeien in heel Centraal- & Oost-Europa op basis van een sterke volumestijging en een toename van de opbrengsten per hl, wat resulteerde in een hogere EBITDA dan in 3Q06.. De daling van de gerapporteerde EBITDA-marge in Centraal- & Oost-Europa kan opnieuw volledig worden verklaard door wijzigingen in de doorrekening van groepskosten, die neutraal zijn op geconsolideerd niveau. Indien geen rekening zou worden gehouden met deze aanpassing, zouden de EBITDA-marges ongewijzigd zijn gebleven in vergelijking met één jaar geleden. In Azië bleef de EBITDA op interne basis ongewijzigd ten opzichte van 3Q06, aangezien de hogere volumes en opbrengsten niet opwogen tegen een toename van de investeringen, wat leidde tot een lagere marge voor het kwartaal. Op geconsolideerd niveau bedroeg de interne EBITDA-groei 8,5% bovenop de margeverbetering van 19% in het derde kwartaal van vorig jaar. Anderzijds was er in het vierde kwartaal van vorig jaar een negatieve impact van beduidend hogere administratieve uitgaven en andere bedrijfskosten die er naar verwachting niet zullen zijn in het volgende kwartaal; wat zich zal vertalen in een gunstigere vergelijkingsbasis voor 4Q07.
"Algemeen bleven onze prestaties in het derde kwartaal onder onze verwachtingen. In 3Q07 waren onze kostenbeheersingsprogramma's (ZBB en VPO) cruciaal om de zwakkere volumeresultaten, vooral in het Verenigd Koninkrijk en China, en de prijsdruk op de grondstoffen te compenseren. Dit heeft ons toegelaten om onze geconsolideerde EBITDA-marge met 119 basispunten te laten groeien tot 35,2% in dit kwartaal, en met 197 punten tot 33,4% tijdens de eerste negen maanden van 2007. We geloven dat we over de juiste commerciële programma's beschikken om een sterker Q4 te realiseren", verklaarde Carlos Brito, InBev's CEO (Algemeen Directeur).
"Voor 2008, geeft InBev geen specifieke vooruitzichten met betrekking tot de impact van wijzigingen van de grondstofkosten maar benadrukt alleen dat de prijsontwikkelingen van de voorbije maanden, meer bepaald voor gerst en mout, in 2008 een weerslag zullen hebben op de kostprijs verkochte goederen in alle bedrijfsentiteiten. Niettemin wordt verwacht dat deze impact gedeeltelijk gecompenseerd zal worden door gunstige resultaten uit intiatieven inzake risicobeheer en de verdere uitvoering van efficiëntieprogramma's in de hele onderneming. Bijgevolg verwacht InBev dat de stijging van de geconsolideerde kostprijs verkochte goederen per hectoliter niet hoger zal zijn dan het gemiddelde inflatieniveau van 2008", zegt Felipe Dutra, CFO van InBev.
|VOLUMES DERDE KWARTAAL BEVESTIGEN TOEGANG TOT GROEIMARKTEN |Het totale geconsolideerde volume groeide in 3Q07 met 3,5%, met bier +3,6% en niet-bier +2,9%. De lagere volumes in West-Europa werden meer dan goedgemaakt door de groei in alle andere Zones.
In Noord-Amerika stegen de volumes in 3Q07 met 1,3%. De volumes daalden op interne basis met 1,7% in Canada, waar we tegelijk blijven focussen op het versterken van de waarde van onze merken en op het beschermen van de rentabiliteit in een uitdagende marktomgeving. Rekening houdend met de groei van de Lakeport-merken, die we in april van dit jaar aan ons portfolio hebben toegevoegd, behielden we ons marktaandeel jaar op jaar. Dit bewijst dat deze merken ons nu al helpen om efficiënter de concurrentie aan te gaan in Ontario. De volumes voor de hele Zone werden ondersteund door een gestegen verkoop van onze Canadese merken in de VS.
Ondanks een daling van de leveringen van onze Europese importmerken in de VS aan Anheuser-Busch ("A-B") tijdens het derde kwartaal, deed de verkoop aan de consumenten, die jaar op jaar nog een licht negatief resultaat toont, het beter in vergelijking met de vorige twee kwartalen, onder leiding van Stella Artois® .
Latijns-Amerika Noord behaalde in 3Q07 een volumegroei van 3,2% (bier +4,6%; niet-bier -0,2%). In Brazilië groeiden de biervolumes met 5,1% tegenover vorig jaar en klom het marktaandeel tot 67,7%. Ondanks een kleiner marktaandeel in vergelijking met vorig jaar, boekten we 6 maanden na elkaar winst. De daling van de biervolumes buiten Brazilië met 4,9% valt volledig te verklaren door veel lagere sectorvolumes in Venezuela, waar de onderneming haar marktaandeel behoudt.
In Latijns-Amerika Zuid stegen de volumes met 7,3% (bier +3,3%; niet-bier +13,3%), vooral dankzij de aanhoudende expansie in Argentinië en Bolivia. Bovendien deden onze luxemerken het opnieuw goed in alle markten.
In West-Europa daalden de volumes in het derde kwartaal met 7,8% terwijl ook de sector het minder goed deed in vergelijking met 2006. In het VK was er een volumedaling met 5,2%, wat resulteerde in een verlies van marktaandeel in een markt die minder goed presteerde dan vorig jaar. In Duitsland was de sector veel zwakker dan één jaar geleden en was er bovendien meer prijsconcurrentie. In deze context daalden de totale volumes, die nog steeds de impact ondergingen van veel lagere volumes van producten met een kleinere marge, met 11%. Onze merkbieren kenden een kleinere volumedaling, en ons marktaandeel bleef jaar op jaar zo goed als ongewijzigd. Ook de Belgische markt deed het minder goed dan vorig jaar, met een daling van 9,6% voor onze totale volumes. De volumedaling van onze merkbieren was echter kleiner en we hebben ons marktaandeel behouden.
In Centraal- & Oost-Europa stegen de volumes met 10,7% in vergelijking met vorig jaar. In Rusland was er een volumegroei van 14% en was er opnieuw een stijging van het marktaandeel in de segmenten van de core- en luxemerken, ten koste van groei in het goedkopere segment. In Oekraïne stegen de volumes met 14,9% hoger. De Centraal-Europese volumes zorgden opnieuw voor een kwartaal met goede groei in de hele Zone.
In Azië stegen de volumes in het derde kwartaal met 5,1%. China boekte een interne volumegroei van 5,3%, met aanhoudende goede prestaties van Sedrin. In Zuid-Korea stegen de volumes met 4,3%, gesteund door de goede groei van de luxemerken.
|ONTWIKKELING VAN DE WERELDWIJDE MERKEN |De volumes van InBev's wereldwijde merken groeiden in het derde kwartaal met 1,8%. Brahma® had een volumegroei van 5,4%, voornamelijk onder invloed van Brazilië. De volumes van Stella Artois daalden met 1,1%, aangezien de negatieve prestaties in het VK niet volledig konden worden goedgemaakt door stijgingen in de VS, Latijns-Amerika Zuid en Oost-Europa. Bij Beck's® daalden de volumes met 5,5%, voornamelijk als gevolg van de negatieve prestaties in Duitsland die gedeeltelijk werden goedgemaakt door hogere volumes in het VK en Centraal- en Oost-Europa. Leffe® boekte een volumegroei van 6,6%, vooral dankzij West-Europa en Noord-Amerika.
|RESULTATENREKENING - 3Q07 |Noot: De genormaliseerde EBIT en EBITDA is EBIT en EBITDA vóór eenmalige elementen. De impact van eenmalige elementen in 3Q07 bedroeg +12 miljoen euro op EBIT en -9 miljoen euro op EBITDA, tegenover -48 miljoen euro op EBIT en op EBITDA in 3Q06.
Opbrengsten - De geconsolideerde opbrengsten bedroegen 3 778 miljoen euro voor het derde kwartaal, goed voor een interne stijging met 4,8% (+170 miljoen euro), jaar op jaar. De onderneming bleef in bijna alle Zones hogere opbrengsten per hl realiseren als een direct gevolg van de focus op de verkoop van meer core- en luxemerken. Dit beantwoordt volledig aan onze doelstelling om de opbrengsten sneller te laten groeien dan de volumes op duurzame basis.
De geconsolideerde opbrengsten per hl kenden een stijging met 1,3%, jaar op jaar. Bij een constante geografische basis, d.i. exclusief de impact van de sterkere groei in landen met lagere opbrengsten per hl in euro, zou de interne opbrengstengroei per hl met 2,9% zijn gestegen.
Kostprijs verkochte goederen (KVG) - De geconsolideerde KVG bedroeg 1 553 miljoen euro in 3Q07, of een toename met 7,3% (+104 miljoen euro), jaar op jaar. De KVG per hl steeg met 3,7% jaar op jaar. Bij een constante geografische basis zou de kostprijs verkochte goederen per hl intern naar schatting zijn gestegen met 4,8%.
Bedrijfskosten - De bedrijfskosten - zijnde de distributiekosten, verkoop- en marketingkosten, administratieve uitgaven en andere bedrijfsopbrengsten/-kosten - bedroegen 1 169 miljoen euro in 3Q07, of een interne daling met 1,1% (-12 miljoen euro) tegenover 3Q06, voornamelijk als gevolg van onze aanhoudende inspanningen om de niet-verkoopgerelateerde uitgaven te beperken.
De distributiekosten stegen met 19 miljoen euro (4,5%), vooral als gevolg van een toename van de geleverde volumes en ook van hogere transportkosten in sommige onderdelen van onze activiteiten. De verkoop- en marketingkosten kenden een toename met 5 miljoen euro (0,9%), doordat we selectief bleven investeren in programma's die goede resultaten op het vlak van volume en opbrengsten opleveren. Er werden ook verdere besparingen gerealiseerd in de administratieve uitgaven, die een interne daling met 15 miljoen euro (5,7%) kenden. Dit bevestigt dat de inspanningen van de onderneming om de overheadkosten te controleren, in de hele groep ingang hebben gevonden.
De andere bedrijfsopbrengsten/-kosten verbeterden in 3Q07 met 21 miljoen euro in vergelijking met vorig jaar. Dit resultaat is opnieuw voornamelijk het gevolg van een stijging van inkomsten uit royalty's van derden en een in 3Q06 opgelopen verlies in verband met indirecte belastingschulden, dat zich dit jaar niet heeft herhaald. EBITDA - De genormaliseerde EBITDA bedroeg in het derde kwartaal 1 330 miljoen, goed voor een interne stijging met 8,5% (+ 102 miljoen euro), met een hogere EBITDA in de meeste Zones. . In Noord-Amerika bedroeg de EBITDA 195 miljoen euro (+7,3% / +13 miljoen euro), vooral dankzij aanhoudende sterke prestaties met betrekking tot de kosten. . In Latijns-Amerika Noord steeg de EBITDA tot 499 miljoen euro (+18,7% / +74 miljoen euro), dankzij opnieuw goede volume- en opbrengstenprestaties en een aanhoudende kostenbeheersing. . Latijns-Amerika Zuid realiseerde een EBITDA van 80 miljoen euro (+32,6% / +19 miljoen euro) dankzij de goede volumegroei en een efficiënt kostenbeheer. . In West-Europa bedroeg de EBITDA 226 miljoen euro (-13,2% / -34 miljoen euro), gezien de aanhoudende controle van de uitgaven niet opwoog tegen de volumedaling en de hogere kostprijs verkochte goederen. . De Zone Centraal- & Oost-Europa realiseerde een EBITDA van 207 miljoen euro (+12,9% / +24 miljoen euro), dankzij een aanhoudende volume- en opbrengstengroei die gedeeltelijk werd tenietgedaan door een stijging van de uitgaven verbonden aan directe distributie en uitvoering in de markt. Bovendien had een wijziging in de doorrekening van groepskosten, die ingang vond in het vierde kwartaal van 2006, een negatieve impact op de EBITDA van deze Zone in 3Q07. Dit bedrag wordt betaald aan holdingmaatschappijen en is neutraal op geconsolideerd EBITDA-niveau. Zonder rekening te houden met deze impact zouden de EBITDA-marges jaar op jaar stabiel zijn gebleven. . Azië realiseerde een EBITDA van 93 miljoen euro (+0,4% / +0,4 miljoen euro), voornamelijk als gevolg van volume- en opbrengstengroei. . De EBITDA van holdingmaatschappijen en globale export bedroeg 30 miljoen euro (+6 miljoen euro), vooral onder de invloed van wijzigingen in de doorrekening van groepskosten, zoals hierboven reeds vermeld, en van voordelen gerelateerd aan het nieuwe bedrijfsmodel voor onze Europese invoer in de VS. Op geconsolideerd niveau bedroeg de EBITDA-marge 35,2% in 3Q07 tegenover 34,1% in 3Q06. Dit vertaalt zich in een marge-expansie met 108 basispunten, waarvan 119 basispunten intern. De positieve impact van de wisselkoersen bedroeg 16 miljoen euro voor 3Q07 (positieve impact van de wisselkoersen in 3Q06 ten bedrage van 18 miljoen euro). Winst - De genormaliseerde winst toe te kennen aan houders van InBev eigenvermogensinstrumenten steeg tot 522 miljoen euro (genormaliseerde winst per aandeel 0,85 euro) in het derde kwartaal van 2007, een toename van 5% jaar op jaar. De gerapporteerde winst toe te kennen aan houders van InBev eigenvermogensinstrumenten voor het derde kwartaal bedroeg 519 miljoen euro en omvatte het volgende:
. Netto financiële kosten: 157 miljoen euro; 37 miljoen meer dan in 3Q06; deze stijging wordt vooral verklaard door hogere rentekosten als gevolg van de hogere mix van rentedragende schulden in Braziliaanse real in InBev's 3Q07 gemiddelde netto schuldpositie in vergelijking met de mix in 3Q06. . Belastingen: 197 miljoen euro met een effectieve aanslagvoet van 21,6% (tegenover 20,4% voor 2006). Op AmBev-niveau blijft de onderneming profiteren van de impact van de notionele interestaftrek en de aftrekbaarheid van goodwill als gevolg van de fusie tussen InBev Holding Brazil en AmBev in juli 2005, en ook van de acquisitie van Quinsa in augustus 2006. Voor het volledige jaar 2007 wordt de effectieve aanslagvoet geraamd tussen 20% en 22%. . Winst toerekenbaar aan minderheidsbelangen: 195 miljoen euro (153 miljoen euro in 3Q06).
|OVERZICHT RESULTATEN VOOR DE EERSTE NEGEN MAANDEN VAN HET JAAR |
|VOLUMES VOOR DE EERSTE NEGEN MAANDEN VAN HET JAAR |Het totale geconsolideerde volume groeide in de eerste negen maanden met 5,1%, met bier +4,8% en niet-bier +6,7%. De sterke volumegroei in heel Latijns-Amerika en in Centraal- & Oost-Europa maakte de dalingen in West-Europa en, in mindere mate, in Noord-Amerika meer dan goed.
In Noord-Amerika daalden de volumes in 9M07 met 1,1% tegenover vorig jaar. In Canada daalden de volumes intern met 1,9%, terwijl we ons blijven concentreren op de ontwikkeling van de merken in een uitdagende prijsomgeving en de snelle integratie van de Lakeport-merken in ons portfolio.
De volumes in Latijns-Amerika Noord stegen in de eerste negen maanden van het jaar met 4,1% (bier +3,8%; niet-bier +4,9%). In Brazilië stegen de biervolumes met 4,5% in vergelijking met 9M06, terwijl de biervolumes in dezelfde periode met 9,3% daalden in de markten buiten Brazilië, voornamelijk te wijten aan een veel zwakkere markt in Venezuela.
In Latijns-Amerika Zuid waren de volumes +9,4% hoger voor 9M07 (bier +6,3%; niet-bier +14,2%), getuige van de goede prestaties tot nu toe, vooral in Argentinië en Bolivia.
In West-Europa werd een daling van 4,6% genoteerd. In het VK was er een volumedaling van 8,3%, wat resulteerde in een verlies van marktaandeel in een sector die het zwakker doet in vergelijking met vorig jaar. De gerapporteerde totale volumes in Duitsland daalden met 5,7%. Dit resultaat is voornamelijk te wijten aan sterke dalingen van niet-merkbieren met lagere marges enerzijds en aan de daling van de merkbieren tijdens het derde kwartaal anderzijds. In België is de volumedaling met 3,2% tegenover vorig jaar volledig het gevolg van het zwakkere derde kwartaal waarin we, ondanks lage volumes, toch ons marktaandeel hebben behouden. Behalve in het VK, handhaafde of vergrootte de onderneming haar marktaandeel in de belangrijkste West-Europese markten.
In Centraal- & Oost-Europa steeg het volume met 14,9%: Rusland en Oekraïne boekten een volumegroei van respectievelijk 16,4% en 21,3% en er was ook sterke groei in al onze Centraal-Europese activiteiten.
De volumes in Azië stegen tijdens de eerste negen maanden met 4,8%. China behaalde een volumegroei van 4,3% tegenover vorig jaar. We blijven voortbouwen op goede resultaten in Sedrin, terwijl we in onze andere activiteiten wijzigingen hebben doorgevoerd die onze onderneming sterker moeten maken en tot betere prestaties moeten leiden. In Zuid-Korea bedroeg de volumegroei 6,7% en blijven we profiteren van de wijzigingen die vorig jaar werden aangebracht.
|ONTWIKKELING VAN DE WERELDWIJDE MERKEN |De volumes van de wereldwijde merken groeiden met 2,0% in de eerste negen maanden van 2007. De volumegroei voor Brahma en Beck's werd gedeeltelijk tenietgedaan door lagere volumes voor Stella Artois in het VK. De volumes van Brahma groeiden met 2,6% met positieve resultaten in Brazilië, Latijns-Amerika Zuid en Oost-Europa. De volumes van Stella Artois daalden in West-Europa en stegen in de VS, in Latijns-Amerika Zuid en in Centraal- en Oost-Europa, wat leidde tot een daling met 2,4% in vergelijking met vorig jaar. De volumes van Beck's groeiden met 4,7% en de hogere volumes in Centraal- & Oost-Europa werden gedeeltelijk tenietgedaan door West-Europa. De volumes van Leffe stegen met 8,8%.
|RESULTATENREKENING - 9M07 |Noot: De genormaliseerde EBIT en EBITDA is EBIT en EBITDA vóór eenmalige elementen. De impact van eenmalige elementen in 9M07 bedroeg +35 miljoen euro op EBIT en -9 miljoen euro op EBITDA, tegenover -84 miljoen euro op EBIT en -68 miljoen euro op EBITDA in 9M06. De eenmalige elementen voor 9M06 omvatten een herkwalificatie om conform te zijn met de verwerking van een gelijkaardig element in 4Q06, zoals bekendgemaakt in de publicatie van de jaarresultaten 2006.
Opbrengsten - De geconsolideerde opbrengsten bedroegen 10 549 miljoen euro, goed voor een stijging met 7,0% (+671 miljoen euro), jaar op jaar. In alle Zones groeiden de opbrengsten sneller dan de volumes, wat resulteerde in hogere opbrengsten per hl.
Op geconsolideerd niveau bleven de opbrengsten per hl groeien, met een stijging van 1,8% jaar op jaar. Bij een constante geografische basis, d.i. exclusief de impact van de sterkere groei van landen met lagere opbrengsten per hl, zou de interne opbrengstengroei per hl 3,2% hebben bedragen.
Kostprijs verkochte goederen (KVG) - De geconsolideerde KVG bedroeg 4 363 miljoen euro in 9M07, een toename met 7,8% (+307 miljoen euro) tegenover vorig jaar. De KVG per hl steeg met 2,6% jaar op jaar. Bij een constante geografische basis zou de kostprijs verkochte goederen per hl naar schatting gestegen zijn met 3,7%, wat lager is dan het gemiddelde inflatiecijfer van de onderneming.
Bedrijfskosten - Ondanks hogere uitgaven voor de distributie van onze producten, bedroegen de bedrijfskosten - zijnde de distributiekosten, verkoop- en marketingkosten, administratieve uitgaven en andere bedrijfsopbrengsten/-kosten - 3 458 miljoen euro, wat resulteerde in een interne daling met 5 miljoen euro (0,1%) tegenover de eerste negen maanden van 2006.
De distributiekosten (-92 miljoen euro of 8,0%) waren hoger dan één jaar geleden, voornamelijk als gevolg van volumegroei, een stijging van de via directe distributie verkochte volumes en hogere transportkosten. De verkoop- en marketingkosten stegen met 12 miljoen euro (0,7%), wat getuigt van onze focus om te investeren in InBev's belangrijkste activiteiten, terwijl de administratieve uitgaven op interne basis daalden met 45 miljoen euro (5,9%).
De andere bedrijfsopbrengsten/-kosten verbeterden in 9M07 met 64 miljoen euro. Deze wijziging is voornamelijk het gevolg van de vrijval van voorzieningen, waaronder bonusvoorzieningen en de stijging van inkomsten uit royalty's van derden. EBITDA - De genormaliseerde EBITDA van 3 525 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2007 vertegenwoordigt een interne stijging van 13,7% (+416 miljoen euro). . Noord-Amerika realiseerde een EBITDA van 434 miljoen euro (+5,9% / +25 miljoen euro) dankzij een goede kostenbeheersing. . In Latijns-Amerika Noord weerspiegelt de EBITDA van 1 519 miljoen euro (+16,6% / +215 miljoen euro) de hogere opbrengsten en volumes en een goede kostenbeheersing. . Latijns-Amerika Zuid realiseerde een EBITDA van 263 miljoen euro (+26,2% / +40 miljoen euro) onder invloed van goede volumegroei, hogere opbrengsten per hl en kostenbeheersing. . In West-Europa bedroeg de EBITDA 565 miljoen euro (-5,2% / -31 miljoen euro), ondanks een goed beheer van de vaste kosten. Naast een volumedaling, werden de resultaten in deze Zone ook beïnvloed door een hogere kostprijs verkochte goederen, als gevolg van wijzigingen in de doorrekening van groepskosten, die neutraal zijn op geconsolideerd niveau. . De Zone Centraal- & Oost-Europa realiseerde een EBITDA van 420 miljoen euro (+16,4% / +60 miljoen euro), voornamelijk als gevolg van sterke volumegroei en controle van de overheadkosten. Bovendien had een wijziging in de doorrekening van groepskosten, die ingang vond in het vierde kwartaal van 2006, een negatieve impact op de EBITDA van deze Zone tijdens de eerste negen maanden van 2007. Dit bedrag wordt betaald aan holdingmaatschappijen en is neutraal op geconsolideerd niveau. Zonder rekening te houden met deze impact, zouden de EBITDA-marges jaar op jaar iets hoger zijn geweest. . Azië realiseerde een EBITDA van 213 miljoen euro (+18,6% / +31 miljoen euro) als gevolg van opbrengstengroei die slechts gedeeltelijk werd tenietgedaan door een stijging van de commerciële en distributiekosten. . De EBITDA van holdingmaatschappijen en globale export bedroeg 112 miljoen euro (+76 miljoen euro), met resultaten die gunstig werden beïnvloed door wijzigingen in de doorrekening van groepskosten zoals hierboven reeds toegelicht, en van voordelen gerelateerd aan het nieuwe bedrijfsmodel voor onze Europese invoer in de VS. De geconsolideerde EBITDA-marge voor 9M07 bedroeg 33,4% tegenover 31,5% in 9M06. De marge-expansie bedroeg 187 basispunten, waarvan 197 basispunten intern. De negatieve impact van de wisselkoersen bedroeg 41 miljoen euro voor 9M07 (positieve impact van 257 miljoen euro in 9M06). Winst - De genormaliseerde winst toe te kennen aan houders van InBev eigenvermogensinstrumenten bedroeg 1 282 miljoen euro (genormaliseerde winst per aandeel 2,10 euro) in de eerste negen maanden van 2007, wat een absolute toename van bijna 18% jaar op jaar betekent. De gerapporteerde winst toe te kennen aan houders van InBev eigenvermogensinstrumenten voor dezelfde periode bedroeg 1 298 miljoen euro en omvatte het volgende:
. Netto financiële kosten: 453 miljoen euro; 115 miljoen meer dan in 9M06; deze stijging wordt vooral verklaard door hogere rentekosten als gevolg van de hogere mix van rentedragende schulden in Braziliaanse real in InBev's gemiddelde netto schuldpositie voor 2007 in vergelijking met de mix in 2006. . Belastingen: 464 miljoen euro met een effectieve aanslagvoet van 20,1% (tegenover 20,0% in 2006). Op AmBev-niveau blijft de onderneming profiteren van de impact van de notionele interestaftrek en de aftrekbaarheid van goodwill als gevolg van de fusie tussen InBev Holding Brazil en AmBev in juli 2005 en ook van de acquisitie van Quinsa in augustus 2006. Voor het volledige jaar 2007 wordt de effectieve aanslagvoet geraamd tussen 20% en 22%. . Winst toerekenbaar aan minderheidsbelangen: 547 miljoen euro (485 miljoen euro in 9M06).
|VOORUITZICHTEN |InBev's activiteitenportfolio omvat wereldwijd zowel leidinggevende posities in verschillende snel groeiende markten als opportuniteiten voor het verbeteren van onze activiteiten in markten die minder snel groeien. De onderneming blijft ernaar streven om de noodzakelijke programma's te ontwikkelen om in alle geografische Zones gezonde en rendabele activiteiten uit te bouwen, wat zou moeten leiden tot verdere margeverbetering en waardecreatie.
Recente gebeurtenissen
Op 31 oktober heeft InBev de afronding aangekondigd van de transactie met Cofinimmo (Euronext/COFB). Hierbij heeft Cofinimmo een belang van 90% verworven in Immobrew S.A./N.V., een dochteronderneming van InBev België die de directe eigenaar is van 823 cafés in België en de indirecte eigenaar van 245 cafés in Nederland, voor een totaal bedrag van 419 miljoen euro op schuld- en kasvrije basis. Tegelijk hebben InBev België en InBev Nederland voor de bewuste cafés hoofdhuurovereenkomsten gesloten met Immobrew en haar Nederlandse dochterondernemingen.
In het kader van de Koop- en Verkoopovereenkomst afgesloten tussen Mr. Cintra en AmBev op 26 maart 2007, had Mr. Cintra de optie om het merk Cintra te verkopen aan een derde partij tot 29 oktober 2007, nadien verlengd tot 5 november 2007. Gezien de deadline verlopen is zonder dat het merk verkocht werd, zijn AmBev en Mr. Cintra momenteel de nodige schikkingen aan het treffen om het merk over te dragen naar AmBev voor een contant bedrag van ongeveer 10 miljoen USD. Het merkt blijft eigendom van Mr. Cintra tot de overeenkomst finaal is afgerond. AmBev deelt mee dat het geen plannen heeft om het Cintra-merk stop te zetten en dat het zijn investeringen in lijn zal houden met vorige kwartalen.
Bijlagen
InBev website: http://www.inbev.com/media/3__2__0__pressreleases.cfm . Segmentinformatie derde kwartaal 2007 (3Q07) . Segmentinformatie voor de eerste negen maanden van 2007 (9M07) . Vergelijking tussen Braziliaanse GAAP en IFRS-cijfers voor Latijns-Amerika (9M07)
Agenda derde kwartaal 2007
8 november 2007
Conference call resultaten 3Q07 voor beleggers
14.00 uur CET / 13.00 uur BST / 08.00 uur EST - voor alle details betreffende de inschrijving, zie www.InBev.com.
Financiële kalender 2008 - meer informatie beschikbaar op http://www.inbev.com/investors/4__5__0__financialcalendar.cfm
28 februari Jaarresultaten 2007
29 april Algemene Aandeelhoudersvergadering
8 mei Resultaten eerste kwartaal 2008
14 augustus Resultaten tweede kwartaal en halfjaar 2008 6 november Resultaten derde kwartaal en 9M08
Over InBev
InBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: INB) met hoofdzetel in Leuven, België. Het bedrijf, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1366, is vandaag wereldwijd de leidinggevende brouwer. De strategie van InBev bestaat erin haar lokale platformen te versterken door belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale efficiëntie, gerichte externe groei en door de consument op de eerste plaats te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Stella Artois®, Brahma®, Beck's®, Leffe® en Skol® - het derde beste verkopende bier wereldwijd. InBev stelt ongeveer 88.000 mensen te werk en heeft activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2006 realiseerde InBev opbrengsten van 13,3 miljard euro. Bezoek voor meer informatie onze website www.InBev.com
Contactpersonen
Marianne Amssoms Philip Ludwig
Vice President Global External Communications Vice President Investor Relations Tel.: +32-16-27-67-11 Tel.: +32-16-27-62-43
Fax: +32-16-50-67-11 Fax: +32-16-50-62-43
E-mail: marianne.amssoms@inbev.com E-mail: philip.ludwig@inbev.com
Dit Verslag bevat bepaalde toekomstgerichte verklaringen die de huidige vooruitzichten van het management van InBev weerspiegelen met betrekking tot, onder andere, InBev's strategische doelstellingen, bedrijfsverwachtingen, haar toekomstige financiële toestand, budgetten, geschatte productieniveaus, geschatte kosten en geschatte niveaus van inkomsten en winst. Deze verklaringen houden risico's en onzekerheden in. De mogelijkheid van InBev om deze doelstellingen te bereiken hangt af van vele factoren die buiten de controle van het management liggen. In sommige gevallen wordt gebruik gemaakt van bepaalde woorden zoals "geloven", "bedoelen", "verwachten", "veronderstellen", "plannen", "beogen", "zullen" en gelijkaardige uitdrukkingen om toekomstgerichte verklaringen te identificeren. Alle verklaringen, behalve deze over historische feiten, zijn toekomstgerichte verklaringen. U mag niet overmatig vertrouwen op deze toekomstgerichte verklaringen. Van nature houden toekomstgerichte verklaringen risico's en onzekerheden in, omdat zij onze huidige verwachtingen en veronderstellingen met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en omstandigheden weerspiegelen, die achteraf onjuist kunnen blijken. De daadwerkelijke resultaten kunnen om verscheidene redenen in belangrijke mate verschillen van deze vooropgesteld in de toekomstgerichte verklaringen. InBev kan u niet waarborgen dat de toekomstige resultaten, activiteitenniveaus, prestaties of verwezenlijkingen van InBev, aan de verwachtingen, weergegeven in de toekomstgerichte verklaringen zullen voldoen.
-----------------------
Brussel, 8 november 2007 - 9/14
---- -- Bijlage 1 - Segmentinformatie 3Q07 (miljoen euro)
InBev wereldwijd 3Q06 Scope Wisselkoers- Interne groei 3Q07 Interne groei effect Volumes (duizend Hls) 67 432 1 284 0 2 368 71 084 3,5% Opbrengsten 3 542 37 29 170 3 778 4,8% Kostprijs verkochte goederen -1 424 -19 -7 -104 -1 553 -7,3% Brutowinst 2 118 18 22 66 2 224 3,2% Distributiekosten -415 -11 -3 -19 -447 -4,5% Verkoop- en marketingkosten -517 -7 -3 -5 -532 -0,9% Administratieve kosten -259 -5 -2 15 -251 5,7% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten 36 4 1 21 62 52,5% Genormaliseerde EBIT 962 -1 15 79 1 056 8,2% Genormaliseerde EBITDA 1 209 4 16 102 1 330 8,5% Genormaliseerde EBITDA marge 34,1% 35,2% 119 bp Noord-Amerika 3Q06 Scope Wisselkoers- Interne groei 3Q07 Interne groei effect Volumes (duizend Hls) 3 786 -272 0 43 3 558 1,3% Opbrengsten 489 -35 -6 -1 447 -0,2% Kostprijs verkochte goederen -164 32 3 -6 -136 -4,7% Brutowinst 325 -3 -4 -7 312 -2,2% Distributiekosten -73 -9 0 7 -75 9,9% Verkoop- en marketingkosten -74 18 0 6 -50 10,7% Administratieve kosten -18 0 0 4 -15 20,6% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten 0 1 0 1 2 705,6% Genormaliseerde EBIT 160 6 -4 11 173 7,0% Genormaliseerde EBITDA 179 7 -4 13 195 7,3% Genormaliseerde EBITDA marge 36,6% 43,6% 275 bp Latijns-Amerika Noord 3Q06 Scope Wisselkoers- Interne groei 3Q07 Interne groei effect Volumes (duizend Hls) 21 986 341 0 712 23 038 3,2% Opbrengsten 987 9 52 98 1 145 9,9% Kostprijs verkochte goederen -356 -7 -16 -22 -401 -6,2% Brutowinst 631 2 36 76 745 12,0% Distributiekosten -122 -2 -5 -2 -131 -1,6% Verkoop- en marketingkosten -96 0 -5 -23 -124 -24,1% Administratieve kosten -77 -3 -2 6 -76 7,5% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten 4 0 2 13 19 353,8% Genormaliseerde EBIT 340 -4 25 70 432 20,5% Genormaliseerde EBITDA 399 -1 28 74 499 18,7% Genormaliseerde EBITDA marge 40,4% 43,6% 322 bp Latijns-Amerika Zuid 3Q06 Scope Wisselkoers- Interne groei 3Q07 Interne groei effect Volumes (duizend Hls) 5 498 615 0 391 6 503 7,3% Opbrengsten 181 19 -12 24 213 13,7% Kostprijs verkochte goederen -80 -10 6 -9 -93 -11,4% Brutowinst 102 9 -6 15 119 15,6% Distributiekosten -16 -2 1 -2 -19 -14,8% Verkoop- en marketingkosten -22 -3 2 -5 -28 -24,2% Administratieve kosten -17 -2 1 6 -13 34,3% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten -1 0 0 1 -1 36,1% Genormaliseerde EBIT 45 2 -3 14 59 33,4% Genormaliseerde EBITDA 60 5 -4 19 80 32,6% Genormaliseerde EBITDA marge 33,2% 37,6% 530 bp West-Europa 3Q06 Scope Wisselkoers- Interne groei 3Q07 Interne groei effect Volumes (duizend Hls) 10 381 -280 0 -790 9 311 -7,8% Opbrengsten 966 -16 3 -67 886 -7,0% Kostprijs verkochte goederen -406 6 -2 -11 -412 -2,8% Brutowinst 560 -9 1 -78 474 -14,1% Distributiekosten -114 3 0 6 -106 5,0% Verkoop- en marketingkosten -178 -2 0 19 -161 10,8% Administratieve kosten -58 0 0 6 -52 9,8% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten -21 4 0 10 -8 56,2% Genormaliseerde EBIT 189 -5 0 -37 147 -20,2% Genormaliseerde EBITDA 267 -7 0 -34 226 -13,2% Genormaliseerde EBITDA marge 27,7% 25,5% -177 bp Centraal- en Oost-Europa 3Q06 Scope Wisselkoers- Interne groei 3Q07 Interne groei effect Volumes (duizend Hls) 13 669 0 0 1 464 15 133 10,7% Opbrengsten 588 0 -4 113 697 19,2% Kostprijs verkochte goederen -253 0 3 -47 -298 -18,6% Brutowinst 335 0 -2 66 399 19,7% Distributiekosten -71 0 1 -18 -88 -25,1% Verkoop- en marketingkosten -85 0 0 -16 -102 -19,1% Administratieve kosten -32 0 0 0 -32 1,5% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten -10 0 0 -15 -25 -161,0% Genormaliseerde EBIT 137 0 -1 17 153 12,5% Genormaliseerde EBITDA 185 0 -2 24 207 12,9% Genormaliseerde EBITDA marge 31,4% 29,7% -166 bp Azië 3Q06 Scope Wisselkoers- Interne groei 3Q07 Interne groei effect Volumes (duizend Hls) 11 597 91 0 578 12 266 5,1% Opbrengsten 304 -8 -7 23 312 7,9% Kostprijs verkochte goederen -147 7 3 -14 -151 -10,1% Brutowinst 157 0 -4 9 161 5,8% Distributiekosten -19 0 0 -2 -20 -10,0% Verkoop- en marketingkosten -51 -1 1 -5 -56 -9,2% Administratieve kosten -14 0 0 -2 -16 -13,8% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten 1 -1 0 -3 -2 -459,7% Genormaliseerde EBIT 73 -2 -2 -2 67 -3,4% Genormaliseerde EBITDA 97 -2 -3 0 93 0,4% Genormaliseerde EBITDA marge 32,0% 29,8% -213 bp Holdingmaatschappijen en globale 3Q06 Scope Wisselkoers- Interne groei 3Q07 Interne groei export effect Volumes (duizend Hls) 515 789 0 -29 1 275 -2,2% Opbrengsten 27 68 4 -21 77 -21,7% Kostprijs verkochte goederen -19 -47 -2 5 -63 7,3% Brutowinst 8 21 1 -16 14 -54,8% Distributiekosten 0 -1 0 -8 -8 -794,2% Verkoop- en marketingkosten -12 -18 -1 19 -11 64,7% Administratieve kosten -42 0 0 -5 -47 -10,7% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten 64 0 0 14 77 21,8% Genormaliseerde EBIT 17 2 0 5 24 28,1% Genormaliseerde EBITDA 22 2 0 6 30 23,9%
---- -- Bijlage 2 - Segmentinformatie 9M07 (miljoen euro)
InBev wereldwijd 9M06 Scope Wisselkoers- Interne groei 9M07 Interne groei effect Volumes (duizend Hls) 178 014 11 339 0 8 933 198 286 5,1% Opbrengsten 9 718 274 -114 671 10 549 7,0% Kostprijs verkochte goederen -3 977 -123 44 -307 -4 363 -7,8% Brutowinst 5 741 151 -70 364 6 185 6,4% Distributiekosten -1 167 -31 19 -92 -1 271 -8,0% Verkoop- en marketingkosten -1 574 -50 14 -12 -1 621 -0,7% Administratieve kosten -771 -18 6 45 -739 5,9% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten 101 8 0 64 173 57,7% Genormaliseerde EBIT 2 329 59 -30 369 2 727 16,0% Genormaliseerde EBITDA 3 065 85 -41 416 3 525 13,7% Genormaliseerde EBITDA marge 31,5% 33,4% 197 bp Noord-Amerika 9M06 Scope Wisselkoers- Interne groei 9M07 Interne groei Volumes (duizend Hls) 10 715 -1 200 0 -102 9 413 -1,1% Opbrengsten 1 378 -140 -65 -4 1 169 -0,4% Kostprijs verkochte goederen -507 120 21 -3 -369 -0,8% Brutowinst 871 -20 -43 -7 800 -0,9% Distributiekosten -211 -17 10 11 -207 5,1% Verkoop- en marketingkosten -252 71 10 8 -163 4,6% Administratieve kosten -77 5 3 8 -61 11,7% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten -5 2 0 7 3 175,9% Genormaliseerde EBIT 325 41 -20 26 372 7,3% Genormaliseerde EBITDA 391 41 -23 25 434 5,9% Genormaliseerde EBITDA marge 28,4% 37,1% 191 bp Latijns-Amerika Noord 9M06 Scope Wisselkoers- Interne groei 9M07 Interne groei Volumes (duizend Hls) 66 234 562 0 2 737 69 533 4,1% Opbrengsten 3 009 15 2 329 3 354 10,9% Kostprijs verkochte goederen -1 048 -10 3 -109 -1 164 -10,4% Brutowinst 1 961 5 5 219 2 191 11,2% Distributiekosten -368 -3 2 -22 -392 -6,1% Verkoop- en marketingkosten -313 -3 1 -34 -348 -10,8% Administratieve kosten -208 -5 1 18 -194 8,6% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten 45 0 0 30 76 68,0% Genormaliseerde EBIT 1 117 -6 9 211 1 332 18,9% Genormaliseerde EBITDA 1 297 -1 8 215 1 519 16,6% Genormaliseerde EBITDA marge 43,1% 45,3% 220 bp Latijns-Amerika Zuid 9M06 Scope Wisselkoers- Interne groei 9M07 Interne groei Volumes (duizend Hls) 13 394 6 080 0 1 218 20 692 9,4% Opbrengsten 436 200 -33 77 681 18,3% Kostprijs verkochte goederen -192 -89 15 -30 -297 -16,2% Brutowinst 243 111 -17 47 384 19,9% Distributiekosten -32 -16 3 -11 -56 -35,3% Verkoop- en marketingkosten -60 -27 4 -6 -88 -9,8% Administratieve kosten -29 -10 2 5 -33 17,3% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten -4 -2 1 0 -6 -7,1% Genormaliseerde EBIT 118 56 -8 35 201 31,1% Genormaliseerde EBITDA 158 75 -11 40 263 26,2% Genormaliseerde EBITDA marge 36,3% 38,6% 233 bp West-Europa 9M06 Scope Wisselkoers- Interne groei 9M07 Interne groei Volumes (duizend Hls) 29 269 -792 0 -1 303 27 173 -4,6% Opbrengsten 2 712 -46 12 -73 2 605 -2,7% Kostprijs verkochte goederen -1 185 19 -8 -43 -1 217 -3,7% Brutowinst 1 527 -27 4 -116 1 388 -7,7% Distributiekosten -321 8 -1 2 -312 0,8% Verkoop- en marketingkosten -544 -5 -2 28 -523 5,2% Administratieve kosten -193 1 -1 14 -178 7,2% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten -89 10 -1 31 -49 39,5% Genormaliseerde EBIT 380 -14 -1 -40 326 -11,0% Genormaliseerde EBITDA 615 -19 0 -31 565 -5,2% Genormaliseerde EBITDA marge 22,7% 21,7% -54 bp Centraal- en Oost-Europa 9M06 Scope Wisselkoers- Interne groei 9M07 Interne groei Volumes (duizend Hls) 33 498 0 0 4 994 38 492 14,9% Opbrengsten 1 417 0 -17 320 1 721 22,6% Kostprijs verkochte goederen -645 0 9 -121 -757 -18,8% Brutowinst 772 0 -8 199 963 25,8% Distributiekosten -183 0 3 -45 -225 -24,4% Verkoop- en marketingkosten -230 0 1 -72 -301 -31,3% Administratieve kosten -97 0 0 -2 -99 -2,1% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten -35 0 1 -40 -75 -113,2% Genormaliseerde EBIT 227 0 -3 40 264 17,8% Genormaliseerde EBITDA 365 0 -5 60 420 16,4% Genormaliseerde EBITDA marge 25,7% 24,4% -131 bp Azië 9M06 Scope Wisselkoers- Interne groei 9M07 Interne groei Volumes (duizend Hls) 23 553 4 603 0 1 098 29 253 4,8% Opbrengsten 689 66 -25 56 786 8,6% Kostprijs verkochte goederen -350 -28 11 -21 -388 -6,6% Brutowinst 340 38 -14 35 399 10,5% Distributiekosten -51 0 2 -4 -53 -7,5% Verkoop- en marketingkosten -134 -24 5 -8 -160 -5,8% Administratieve kosten -39 -7 1 -2 -46 -4,8% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten -2 -1 0 1 -2 32,2% Genormaliseerde EBIT 113 6 -5 23 137 21,8% Genormaliseerde EBITDA 177 12 -8 31 213 18,6% Genormaliseerde EBITDA marge 25,7% 27,0% 226 bp Holdingmaatschappijen en globale 9M06 Scope Wisselkoers- Interne groei 9M07 Interne groei export effect Volumes (duizend Hls) 1 352 2 087 0 291 3 730 8,5% Opbrengsten 76 179 12 -34 233 -13,4% Kostprijs verkochte goederen -50 -135 -8 21 -172 11,3% Brutowinst 26 44 3 -13 60 -18,8% Distributiekosten -1 -2 0 -24 -27 -789,8% Verkoop- en marketingkosten -40 -63 -5 71 -36 69,9% Administratieve kosten -128 -3 0 4 -128 3,0% Overige bedrijfsopbrengsten/kosten 192 0 -1 34 226 17,9% Genormaliseerde EBIT 49 -24 -3 73 96 289,4% Genormaliseerde EBITDA 61 -22 -3 76 112 196,4%
---- -- Reconciliatie tussen het bedrijfsresultaat van
de Zone Latijns-Amerika volgens Braziliaanse
boekhoudnormen en volgens IFRS (9M07)
Bedrijfsresultaat van de Zone Latijns-Amerika volgens Braziliaanse boekhoudnormen ("BR-Gaap") (Brazilië + HILA, zoals gepubliceerd in de 9M07 Segmentinformatie in het Q3 persbericht van AmBev) In milljoen BRL .......................................................................................................................................... 3 904
In miljoen euro ....................................................................................................................................... 1 445
Reclassificaties
- Winstdeelname (bonus plan) gepresenteerd in het bedrijfsresultaat in IFRS, niet in BR Gaap ..................... (20)
- Overige bedrijfsopbrengsten/kosten, gepresenteerd in het bedrijfsresultaat in IFRS, niet in BR Gaap .......... (38) 1 387 Aanpassingen
- Afschrijvingen op goodwill in BR Gaap, niet in IFRS............................................................................... 160
- Andere correcties inzake afschrijvingen (reële waarden, InBev %, immateriële activa, ...)......................... 5
- Over te dragen kosten (opstartkosten gekapitaliseerd in BR Gaap, in kosten genomen in IFRS).................. (7)
- Tegemoetkomingen inzake indirecte belastingen (in eigen vermogen in BR Gaap, in resultaten in IFRS)..... 2
- Pensioenkosten en kosten m.b.t. op aandelen gebaseerde betalingen (IFRS 2 en IAS 19).......................... (5)
- Overige ........................................................................................................................................... (9)
Bedrijfsresultaat van de Zone Latijns-Amerika volgens IFRS (zoals gepubliceerd in de 9M07 Segmentinformatie van Latijns-Amerika Noord en Latijns-Amerika Zuid in annex 2 van dit persbericht) .................................................................................................................................... 1 533
---- --