ChristenUnie
Overleg over de opdrachtomschrijving van de commissies
Elverding en Ruding
Overleg over de opdrachtomschrijving van de commissies Elverding en Ruding
donderdag 08 november 2007 13:30
De heer Cramer (ChristenUnie) meent dat de aanleg van infrastructuur
sneller kan verlopen. De commissie-Elverding zou de verschillende
aanbestedingsvormen die bij een besluitvormingsproces aan de orde
zijn, nader moeten bezien. Door deelprojecten ontstaan vaak problemen.
Over de voorgestelde splitsing van het besluit tot aanleg en het
besluit tot ingebruikneming is de heer Cramer niet enthousiast, maar
hierover wacht hij de conclusie van de commissie af.
Bij sommige projecten is het beter om meer alternatieven te
onderzoeken. Adviseert de commissie specifiek over projecten die een
onderdeel van een netwerk uitmaken, zoals bij de A4 Midden-Delfland,
waar de verschillende oeververbindingen meer in verband met elkaar
bekeken hadden moeten worden? Door deze projecten als losse projecten
te beschouwen, ontstaat het risico van een salamitactiek. De huidige
MIT-systematiek ontbreekt in de opdracht aan de commissie-Elverding.
In hoeverre houdt de commissie hiermee rekening en wat is de relatie
met de mogelijke aanpassingen voor het MIRT (meerjarenprogramma
infrastructuur, ruimte en transport)? Bestuurlijke drukte kan wellicht
worden verminderd door transparantere afwegingsmechanismen bij de
prioritering van projecten.
De minister heeft toegezegd dat bij de PPS-constructies expliciet
wordt gekeken naar het spoor. Deze taak ontbreekt in de opdracht aan
de commissie-Ruding. Welke invloed heeft de interesse van de markt
voor specifieke projecten op de verdeling van de rijksmiddelen over
andere projecten? Als de markt meer interesse heeft voor wegen, zou
het Rijk meer spoor moeten aanleggen.
De heer Cramer uit zijn twijfels over het huidige kasstelsel. Hij
refereert aan de uitspraak van de redacteur van Het Financieele
Dagblad dat een project zoals de Afsluitdijk of de Deltawerken heden
ten dage ondenkbaar is omdat ambitieuze plannen die de MKBA
(maatschappelijke kosten-batenanalyse) al overleven, wel sneuvelen bij
de milieurapportages of de bestuursrechter. Deze uitspraak bevat de
kern van het probleem.