abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
8 november 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGW-2007/1539 -
Onderwerp
Evaluatie Derde Kustnota
Geachte voorzitter,
Hierbij informeer ik u over de evaluatie van de Derde Kustnota. Deze nota uit 2000
beschrijft het beleid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor de veiligheid
van de Nederlandse kust en de relaties met het gebruik van het kustgebied. De
evaluatie is aangekondigd in de Rijksbegroting VenW 2007.
De ministeries van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
Economische Zaken en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, en ook provincies,
gemeenten en waterschappen zoals vertegenwoordigd in het Landelijk Bestuurlijk
Overleg Hoogwaterbescherming zijn betrokken geweest bij de evaluatie.
Uit de evaluatie blijkt dat het beleid van de derde Kustnota grotendeels succesvol is
geweest. Het eerste hoofddoel van de nota, de Duurzame bescherming van laag
Nederland, is in de beschouwde periode gerealiseerd. Dit is toe te schrijven aan het
gevoerde beleid van het dynamisch handhaven van de basiskustlijn (BKL). Het
evaluatierapport meldt vervolgens dat het tweede hoofddoel van de nota,
Ruimtegebruik van de kust in harmonie met duurzame bescherming van laag
Nederland, vanuit ruimtelijke ordening onvoldoende concreet is ingevuld en
onvoldoende beleidsinstrumenten heeft om adequate doorwerking mogelijk te maken.
De evaluatie concludeert dat de nota een goede en belangrijke aanzet vormt voor het
kustbeleid maar ook dat adequate vervolgstappen noodzakelijk zijn.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGW-2007/1539
Ik zie de evaluatie als een ondersteuning voor inmiddels in gang gezet beleid en als
een nuttige bouwsteen voor vervolgacties. Daarbij wil ik ingaan op de volgende drie
onderwerpen.
Verheldering van rollen en verantwoordelijkheden en het huidige rijksbeleid
De evaluatie constateert voor het ruimtegebruik van de kust onduidelijkheden over het
huidige rijksbeleid en over de verdeling van rollen en verantwoordelijkheden tussen de
verschillende overheden. Mede daarom wordt het tweede hoofddoel van de derde
kustnota niet gehaald. Met de Beleidslijn kust die u onlangs heeft ontvangen
(ref. DGW/WG2007/1160) heeft het kabinet reeds invulling gegeven aan verbeter-
punten voor de korte termijn uit deze evaluatie: de verheldering van bestuurlijke
rolverdeling van het huidige rijksbeleid voor de kust en een vereenvoudiging van het
rijksbeleid voor jaarrond strandpaviljoens. De beleidslijn bevestigt het huidige beleid
voor de beheersing van risico's in buitendijks gebied. Voor het bepalen van het
beschermingsniveau van bestaand bebouwd buitendijkse gebied in 13 kustplaatsen
loopt een specifieke uitwerkingsactie.
Integrale visie op de ontwikkeling van de kustzone
De evaluatie constateert een behoefte aan een integrale visie van het rijk op integraal
beleid en beheer van de kustzone, in de vorm van een robuuste visie op de duurzame
ontwikkeling van de kustzone. Ik onderschrijf de noodzaak voor integraal kustzone-
beleid. Daarbij verwijs ik ook naar de brief aan u van de toenmalige staatssecretaris
van Verkeer en Waterstaat, mede namens de ministers van LNV en VROM en de
staatssecretaris van EZ, met de rapportage aan de Europese Commissie over de
implementatie van de Europese Aanbeveling voor Integraal Kustzonebeheer in
Nederland d.d. 7 februari 2006 (Tweede Kamerstuk 27 625, nr. 61).
Het kabinet heeft in haar beleidsprogramma aangekondigd dat er een integrale
langetermijnvisie komt voor een klimaatbestendige ontwikkeling van de kustzone.
Op 7 september 2007 heeft het kabinet ingestemd met de instelling van de
Deltacommissie, die mij in 2008 gaat adviseren over de toekomst van de kust op de
lange termijn met het oog op verwachte klimaatverandering. De uitkomst van dat
traject zal in de vorm van nationaal beleid voor de kust zijn beslag krijgen in het eerste
nationale Waterplan.
Beleid voor beheer en onderhoud van de kust
Het huidige beleid is gericht op het voorkomen van ongewenste afslag van de kust
door middel van het dynamisch handhaven van de basiskustlijn (BKL) en op het mee
laten groeien van het kustfundament met de zeespiegelstijging door de zandvoorraad
in de kust op peil te houden. Zo wordt een bijdrage geleverd aan de veiligheid van het
achterland. VenW gebruikt hiervoor het jaarlijkse suppletieprogramma dat onder
andere in overleg met de mede-overheden in de kust tot stand komt. Naast het succes
van de BKL blijkt uit de evaluatie dat de afwegingen die ten grondslag liggen aan het
jaarlijkse suppletieprogramma beter uitlegbaar moeten worden. In het huidige
uitvoeringskader liften reeds andere belangen mee op het belang van de veiligheid.
---
VENW/DGW-2007/1539
Uit de evaluatie komt naar voren dat provincies, gemeenten en private partijen graag
zien dat er expliciet voor andere functies gesuppleerd gaat worden, zoals voor
strandrecreatie.
Naar aanleiding van de evaluatie zal VenW het uitvoeringskader, in overleg met
betrokken partijen, herzien. Bij een herziening van de grondslag voor het onderhoud
van de kust zullen ook mogelijkheden voor (mede)financiering door andere partijen
dan het ministerie van Verkeer en Waterstaat aan de orde komen. Bestaande
toezeggingen over het handhaven van buitendijkse beschermingsniveau voor 13
kustplaatsen en over de zwakke schakels zullen blijven bestaan.
De herziening van het beleid voor beheer en onderhoud van de kust zal opgenomen
worden in het eerste nationale Waterplan. VenW zal hierbij in een vroeg stadium
andere belanghebbenden betrekken, zoals bijvoorbeeld de deelnemende organisaties
in de Provinciale Overleggen voor de Kust (POK's).
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat