Enquête onder leidinggevenden in de marketing toont aan dat 68% van de
webcampagnes niet op tijd wordt uitgevoerd, met mogelijk omzetverlies tot gevolg
Bedrijven strijden wereldwijd om internetklanten, maar interne krachten werken tegen
Amsterdam, 8 november 2007 - Uit een nieuwe enquête gehouden onder senior marketingpersoneel in de VS blijkt dat bijna 70% van de via internet gehouden marketingcampagnes niet op tijd wordt gestart, wat mogelijk leidt tot verlies van nieuwe klanten en dalende tevredenheid bij bestaande klanten. Volgens de enquête, die namens SDL Tridion werd uitgevoerd, geeft 59% van de marketeers toe dat het web 'van kritiek belang' is voor hun wereldwijde merk en marketingstrategie, maar dat een combinatie van langdurige interne goedkeuringsprocessen, achterstand van de IT-afdeling en het gebruikte systeem voor Web Content Management ervoor zorgt dat hun webcontent maar 'tergend langzaam' of op z'n best 'moeizaam' tot stand komt.
Het wekt geen verbazing dat de grote meerderheid van de marketeers, 76%, de inhoud van hun website minstens eenmaal per week of zelfs dagelijks actualiseert. Toch worden de deadlines voor webpublicatie maar zelden gehaald: in minder dan 30% van de gevallen. Uit de vraag welke afdelingen het meest betrokken zijn bij het beheer van de website, blijkt dat de verantwoordelijkheid vrijwel gelijk is verdeeld over marketing, communicatie en IT. Veel te gecompliceerde interne goedkeuringsprocessen en ontevredenheid over het systeem voor Web Content Management worden door 52% van de respondenten genoemd als redenen voor de vertraging. Bijna de helft van de respondenten is het ermee eens dat overbelasting van de IT-afdeling een factor is in de vertraging. Dit onderschrijft de mening van deskundigen dat de IT mensen overbelast worden met verzoeken voor webcontent, terwijl deze verzoeken gemakkelijker kunnen worden afgehandeld door de marketingâ¤' en communicatieafdeling.
"Internet wordt iedere dag sneller, maar er zijn interne krachten aan het werk die alles weer omlaag trekken", aldus Erik Aeyelts Averink, president voor de Products & Solutions van SDL Tridion. "Dit kan enorme gevolgen hebben voor bedrijven die wereldwijd moeten concurreren en hun doelstellingen moeten halen. Een klant die niet kan vinden wat hij of zij zoekt of die een frustrerende ervaring heeft op je website, bent je zomaar kwijt. Sommige bedrijven beseffen dat het tijd wordt om hun webimplementaties te bekijken en om de content-owners de controle over hun content terug te geven."
Nieuwe softwaretechnologie voor Web Content Management, zoals R5 van SDL Tridion, is nu zo intuïtief dat zelfs een niet technisch onderlegd persoon er gemakkelijk mee kan werken. Marketeers kunnen zo meerdere campagnes opzetten in verschillende talen, terwijl lokale aanpassingen gewoon mogelijk blijven. Deze systemen kunnen er ook voor zorgen dat het interne goedkeuringsproces wordt gestroomlijnd, terwijl alle controle over webcontent die te maken heeft met de identiteit of het merk van het bedrijf, het beleid en wettelijke bepalingen, gewoon behouden blijft.
De enquête is in september 2007 gehouden onder 120 senior decision-makers in de marketing van consumentenproducten, elektronica/telecommunicatie, gezondheidszorg, financiële dienstverlening en auto-industrie. 70% van de respondenten werkt bij bedrijven met een jaaromzet van 250 miljoen tot meer dan 1 miljard dollar. De jaaromzet van de overige 30% loopt van 50 miljoen tot 250 miljoen dollar.
###
Over SDL Tridion
SDL Tridion is wereldwijd een leidend leverancier van Web Content Management (WCM) oplossingen. Onze enterprise klasse WCM-oplossing stelt organisaties in staat om in meerdere talen en over verschillende websites en kanalen consistente, interactieve en zeer gerichte klantervaringen aan te bieden.
Naast de middelen om content te creëren, beheren, leveren, volgen en archiveren, biedt Tridion ook oplossingen voor gerichte doelgroepcommunicatie, publicatie over meerdere kanalen en mogelijkheden tot interactie met de doelgroep.
Meer dan 430 organisaties maken gebruik van SDL Tridion oplossingen. Hieronder bevinden zich vooraanstaande wereldmerken zoals ABN AMRO, BBVA, Canon, Emirates, KLM, Lexus, Renault, Ricoh, Sanofi-Aventis, Scania, Toyota, Unilever en Yamaha. Het hoofdkantoor van SDL Tridion is gevestigd in Amsterdam; het Amerikaanse hoofdkantoor in New York. SDL Tridion heeft verder kantoren en partners in de Verenigde Staten, Europa en Asia-Pacific.
Voor meer informatie over SDL Tridion kunt u terecht op
SDL Tridion is onderdeel van SDL, de leider in global information management (GIM) oplossingen. Voor meer informatie over SDL kunt u terecht op
Ingezonden persbericht