Gemeente Breda

Licht op groen voor ruwbouw nieuwe reizigerstunnel

De ruwbouw van de reizigerstunnel van de nieuwe Openbaar Vervoer-Terminal start in januari 2008. De gemeente Breda, ProRail, NS Poort, NS Stations, de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM en de Provincie Noord-Brabant zijn dit overeen gekomen.

ProRail gaat deze opdracht spoedig definitief gunnen. Daarmee wordt gestart met de eerste fase van het nieuwe OV-Terminalcomplex in Breda. Als alles volgens planning verloopt is de ruwbouw van de reizigerstunnel in juni 2009 gereed.

De gemeente Breda, ProRail, NS Poort en NS Stations hebben voor deze eerste fase een Realisatieovereenkomst gesloten. Met het Rijk (de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM) zijn tegelijkertijd in vervolg op de eerder afgesloten Uitvoeringsovereenkomst van mei 2006 vervolgafspraken over de financiering van de tunnel gemaakt.

Hemelvaart 2008

Volgens planning zal tijdens de Hemelvaartvakantie het treinverkeer in Breda buiten dienst gesteld worden. Dan worden ook de laatste aanpassingen aan de lay-out van de sporen gerealiseerd. Daardoor zal Breda op spoorgebied de komende decennia kunnen functioneren zoals was voorzien.

Plan

Het ontwerp van architect Koen van Velsen is in de zomer door de partijen (Gemeente Breda, ProRail, de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM, NS Poort en NS Stations) goedgekeurd. De gemeenteraad van Breda heeft het definitief ontwerp in haar vergadering van op 18 oktober 2007 vastgesteld.

Het plan voor de nieuwe OV-Terminal behelst een geheel overkapte trein- en busterminal van 7.000 m2 met 9.000 m2 bijbehorende commerciële ruimten, 147 woningen, 22.000 m2 kantoren, 720 parkeerplaatsen op het dak en een bewaakte fietsenstalling van 2.900 m2. Door extra subsidie van het Rijk en de provincie Noord-Brabant heeft het ontwerp de kwaliteit gekregen die past bij de Nieuwe Sleutel Projecten, hetgeen zich vertaalt in bijzondere allure in het ontwerp: extra grote ruimten, luxe materialisering en meer comfort.

Aanbesteding

Verwacht wordt dat de volgende werken (meer specifiek: het stationsgebouw exclusief de ruwbouw van de tunnel, respectievelijk het vastgoed) in het tweede en derde kwartaal van 2008 wordt aanbesteed. In het 1e kwartaal van 2009 start vervolgens de uitvoering van het vervolg op de ruwbouw van de tunnel . De werkzaamheden voor de ruwbouw van de tunnel zijn al aanbesteed. De voorbereidende werkzaamheden voor de uitvoering zullen eind van dit jaar nog starten. Volgens de huidige planning zal het hele Terminal complex eind 2011 gereed kunnen zijn.

Breda, 8 november 2007