Port of Rotterdam
Nieuw 'Empty Depot' van Doorn op Maasvlakte
08-11-2007
De firma Van Doorn heeft een nieuw depot voor lege containers in gebruik genomen op het Distripark Maasvlakte. Het heeft een oppervlakte van 9.5 ha., goed voor een opslagcapaciteit van bijna 14.000 TEU. Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) heeft ten behoeve van Van Doorn onder andere een openbare weg, de Malakkastraat, en een verlenging van de interne baan aangelegd. Dit vergde een investering van ongeveer ¤ 2 miljoen.
Meer overslagcapaciteit
Tot voor kort was Van Doorn tijdelijk gevestigd op een locatie tussen de E.on elektriciteitscentrale en de APM containerterminal. Deze gaat het terrein gebruiken voor een vergroting van de overslagcapaciteit.
Het nieuwe Van Doorn depot is via de interne baan direct verbonden met de ECT Delta terminals, evenals het 'empty depot' van Kramer. Samen beschikken zij over circa 18 ha..
Naast capaciteitsvergroting is het vestigingsbeleid van het HbR ook gericht op het bieden van voldoende keuzemogelijkheden voor de klanten van de depots.
Europees centrum
Rotterdam is het belangrijkst Europese draaipunt voor de uitwisseling van lege containers binnen Europa en tussen de continenten. In 2007 worden naar verwachting ongeveer 2,4 miljoen lege eenheden (TEU) via de zeekades behandeld. Het totale aantal handelingen met lege containers ligt nog hoger door de uitwisseling tussen de depots binnen het havengebied en in het achterland. Een groot deel van de lege containers gaat terug naar Azië. De lijndiensten op dit continent zijn vrijwel allemaal geconcentreerd op de Maasvlakte en groeien met ruim dubbele cijfers. Hiernaast heeft het percentage lege containers, nu gemiddeld 21% van het totaal(1], de neiging toe te nemen(2] en beperken de terminals de verblijftijd van lege containers. De behoefte aan depotcapaciteit neemt daarom toe.
---
(1] In 2006 1.992.400 TEU. Het vaargebied Europa kwam op 25% (912.300), Amerika 19% (276.100) en Azië 17% (710.700). Met Afrika en Oceanie worden bijna 100.000 lege TEU's (28%) uitgewisseld.
(2] Door disbalansen in de handel komen veel lege containers terug uit Engeland, Rusland en de Verenigde Staten. Deze gaan (terug) naar Azië. De 'vulling' ervan staat onder druk door strengere regelgeving voor export van recyclinggoederen en de wens van rederijen om de omlooptijd van de containers te versnellen.
© Havenbedrijf Rotterdam N.V.