Optimisme overheerst tijdens geslaagd Jaarcongres Brede School

donderdag 08 november 2007

Eind dit jaar stuurt staatssecretaris Sharon Dijksma een (optimistische) notitie over de BredeSchool naar de Tweede Kamer. De ontwikkeling van de BredeSchool gaat waanzinnig goed, zei ze gisteren tijdens het geslaagde 5e Jaarcongres Brede School in Utrecht.

FOTO ONDER: Ton Haas (links) en Joost van der Knaap (midden) van het improvisatietheater Piranha zorgden voor een cultureel intermezzo.

Er zijn nu bijna duizend Brede basisscholen en 350 BredeScholen in het voortgezet onderwijs. Onze doelstelling is dat daar nog honderden bijkomen, aldus Dijksma in een videoboodschap. Ze kon niet persoonlijk aanwezig zijn in de Jaarbeurs vanwege een debat in de Tweede Kamer. De overheid stimuleert die groei bijvoorbeeld door het structureel beschikbaar stellen van middelen voor het realiseren van 2500 combinatiefuncties. Wij leveren dus menskracht. De veertig krachtwijken van minister Vogelaar weten in elk geval zeker dat er in hun wijk een BredeSchool moet komen. De staatssecretaris constateerde wel dat het aantal multifunctionele accommodaties achterblijft. Het geld voor bakstenen groeit mij niet op de rug, maar samen met Aedes, de vereniging van woningbouwcorporaties, wordt naar mogelijkheden gekeken. Net als alle bijna duizend congresgangers kreeg Dijksma het door Oberon samengestelde Jaarbericht 2007 overhandigd, waarin de actuele stand van zaken rond de BredeScholen in Nederland compleet en overzichtelijk in kaart is gebracht. Een belangrijk document, aldus de staatssecretaris.

Het 5^e Jaarcongres is dit jaar voor het eerst in de Jaarbeurs gehouden, omdat t Spant in Bussum te klein was geworden. Het aantal BredeScholen neemt explosief toe, er is hard gewerkt. Voor het eerst is ook het voortgezet onderwijs vertegenwoordigd en zijn woningbouwcorporaties (die een steeds belangrijker rol spelen bij de bouw van BredeScholen en mfas, red.) aanwezig, aldus presentator Michiel van der Grinten, onderzoeker bij Oberon en nauw betrokken bij de voorbereidingen van het in samenwerking met Sardes en uitgeverij SWP georganiseerde congres. De forse kwantitieve uitbreiding van de BredeSchool is een van de ontwikkelingen die we in het Jaarbericht 2007 signaleren. Nu de opstartfase voorbij is wordt kwaliteit steeds belangrijker.

Dagindeling
Prof. dr. Lex Borghans, hoogleraar arbeidseconomie en sociaal beleid aan de Universiteit van Maastricht, constateerde tijdens het plenaire gedeelte van het congres dat veel mensen denken dat zij weten wat het beste is en daarom niet kijken naar alternatieven. Ervaring opdoen is cruciaal voor de BredeSchool en van groot belang voor de ontwikkeling van kinderen. Het systeem uitproberen is de enige manier om te leren. Dan pas zie je welke verbeteringen nodig zijn. Kinderen, pubers, maar ook de maatschappij hebben de neiging te blijven hangen in oplossingen, terwijl uitproberen pas echt sociale innovatie is. Op veel BredeScholen verschuift de dagindeling van de kinderen en dat kan volgens prof. Borghans grote gevolgen hebben. Vroeger gingen ze van 09.30-15.00 uur, met tussendoor een pauze, naar school. Als ze thuiskwamen zat moeder klaar met een kopje thee en gingen ze buitenspelen, een boodschap halen en naar de club of vereniging. De kwaliteit van de Nederlandse ouders is goed en uit onderzoek blijkt dat Nederlandse kinderen goed zijn in taal en rekenen én gelukkig zijn. Er zijn twee belangrijke oorzaken van de veranderingen die nu plaatsvinden. De ouders krijgen het steeds drukker, op het werk en in hun vrije tijd, en er worden steeds meer eisen gesteld aan de ontwikkeling van kinderen. Op sociaal en maatschappelijk gebied moeten scholen daar steeds meer aan bijdragen. De klassen worden kleiner, groepen krijgen meer aandacht en de BredeSchoolontwikkeling gaat door. Aan de kernvakken worden steeds minder uren besteed. Achttien procent van de lestijd gaat naar zaken die niet gepland zijn. Ouders vinden het belangrijker dat hun kinderen het naar hun zin hebben op school en bovendien vallen de losse uren en dagen die uitvallen niet zo op. Maar als je al die losse dagen bij elkaar optelt, betekent dat dat de leerlingen over de hele basisschoolperiode gerekend een jaar geen les krijgen. Leren is oefenen, dus dat is verlies. Als je kijkt naar de waarde van het onderwijs voor de arbeidsmarkt kun je constateren dat elk extra jaar les meer salaris oplevert.
Borghans ziet de BredeSchool als een poging de veranderende tijdsindeling in goede banen te leiden, bijvoorbeeld door binnen- en buitenschoolse activiteiten op elkaar af te stemmen. We moeten ons wel afvragen hoever we daarin moeten gaan, we moeten kinderen niet alle vrije tijd ontnemen. Er moet ruimte blijven om te hangen en niets te doen, zodat ze de volgende dag weer ontspannen op school kunnen verschijnen.

Kleuren
In gele organisaties draait alles om belangen en is er tijd nodig het eens te worden. Eerst nadenken en dan doen is het credo in blauwe organisaties die planning en controle hoog in het vaandel hebben staan. Bij groene organisaties gaat het om leren en ontwikkeling: ik kan het niet bestaat niet, ik kan het NOG niet. Witte organisaties bestaan uit autonome professionals. In rode organisaties kan iedereen in een prikkelende omgeving zijn ding doen en wordt er veel samengewerkt.. De BredeSchool is meerkleurig, betoogde Rob Rapmund, senior partner strategie en beleid van Twijnstra & Gudde. Je kunt op alle manieren naar de BredeSchool kijken. Vanuit het oogpunt van het kind of door te bepalen vanuit welke kleur de leerling het best gedijt. Ik voel voor wit, onbevangenheid, maar ook voor groen (kinderen leren vanzelf tot ze op school komen Het is moeilijk buiten de eigen kleur te treden, daarvoor is kleurstrategie nodig. De tijd is voorbij dat in isolement een maatschappelijke functie kan worden vervuld, de BredeSchool is onderdeel van een raderwerk.

Deelsessies/Handboek
De congresgangers konden na de twee plenaire lezingen deelnemen aan bijna dertig over de dag verspreide deelsessies, over onderwerpen als De BredeSchool op het platteland, Leiderschap in de BredeSchool, Wat vraagt werken in de BredeSchool of het Kulturhus van professionals?, Ouderbetrokkenheid, BredeScholen in het voortgezet onderwijs, Centra Jeugd en Gezinen Woningcorporaties in BredeScholen. Meer dan dertig organisaties presenteerden zich op de informatiemarkt, van het ministerie van OCW, onderwijsbond Aob, Sardes, Oberon, SWP, Nederlands Jeugdinstituut en Aedes tot aanbieders van speelsystemen en educatieve spellen, architecten, uitgevers en Jantje Beton. Tijdens het 5^e Jaarcongres was op de stand van Oberon voor het eerst de langverwachte nieuwe editie van het Handboek BredeSchool van Oberon en Sardes in te kijken. Een unieke visie op de BredeSchool, waarin niet alleen informatie wordt gegeven, maar ook geinterpreteerd door deskundigen.

Klik hier voor meer informatie.

Klik hier voor het omslag van en een pagina uit het Handboek Brede School 2007