Unieke aanwinsten voor SINGER LAREN; Van Gogh, Mauve en Sluijters

08/11/2007 11:09



Stichting Singer Memorial Foundation



SINGER LAREN heeft vijf belangrijke kunstwerken weten te verwerven voor de collectie: twee aankopen en drie langdurige bruiklenen.

De twee aankopen betreffen werken van Jan Sluijters (1881-1957).

Studie Bal Tabarin wordt opgezet in 1906 als Sluijters in Parijs verblijft. In het najaar keert hij naar Nederland terug. Op grond van de in Parijs geschilderde werken wordt zijn jaargeld van de Prix de Rome ingetrokken; Sluijters krijgt de naam 'ultra-modern' te zijn. Met zijn vernieuwing is hij van grote invloed op zijn Nederlandse vakgenoten. Studie Bal Tabarin is een voorstudie voor het grote Bal Tabarin uit 1907 (olieverf/doek, 200 x 140 cm, in bruikleen bij Stedelijk Museum Amsterdam). Sluijters noemt de opzet van de studie in Parijs in een brief van 8 september 1906 aan de Commissie van Toezicht van de Prix de Rome. Hij meldt dat hij de studie in de winter in Nederland denkt uit te werken. Het doek is één van de vroegste werken die kenmerkend zijn voor Sluijters' overgang naar de nieuwe stijl en is daarmee een van de sleutelstukken in zijn oeuvre.

Vereeniging Sint Lucas dateert op grond van stijl en kleurgebruik waarschijnlijk van omstreeks 1911, Sluijters' Larense tijd. Het schilderij is een aankondiging van een expositie van leden van de kunstenaarsvereniging Sint Lucas in Amsterdam. Sluijters speelde een belangrijke rol binnen deze kunstenaarsvereniging, opgericht 1880, waar ook William Singer lid van was.

SINGER LAREN bezit inmiddels elf werken van Jan Sluijters en deze twee aankopen uit particulier bezit vormen daarop een belangrijke aanvulling.

Studie Bal Tabarin werd verworven met steun van
Vereniging Rembrandt, Mondriaan Stichting, Stichting Vrienden van het Singer Museum, het K.F. Heinfonds en het Elise Mathilde Fonds.

De aankoop van Vereeniging Sint Lucas is geheel gefinancierd met gelden die Singer Laren ontvangt als beneficiënt van BankGiro Loterij. De verwerving van beide werken werd mede mogelijk dankzij Matthijs Erdman, Amsterdam.

Bruiklenen

Al eerder ontving Singer Laren werken in langdurig bruikleen van zowel particulieren als collega-musea, zoals een groep werken van Bart van der Leck en Chris Beekman van het Kröller-Müller Museum. Daar zijn nu drie belangrijke werken bijgekomen.

Anton Mauve

In het 'Land van Mauve', zoals Laren wordt genoemd, mag werk van Anton Mauve niet ontbreken. Hij was één van de eerste kunstenaars die zich door het Gooise landschap lieten inspireren. Vanaf 1882 kwam hij in Laren waar hij zich na enige jaren vestigde. In 1886 schilderde hij Torenlaan te Laren. Hij zag het dorp als 'luilekkerland voor een schilder' en de werken die hij er maakte bezorgden hem grote roem tot in de Verenigde Staten. In de collectie bevond zich, naast enkele tekeningen, alleen Sneeuwlandschap met ondergaande zon. Een aanvulling met een Larense voorstelling staat al jaren bovenaan de verlanglijst. Dankzij een langdurig bruikleen van het Rijksmuseum gaat deze wens in vervulling.

Vincent van Gogh

Het tweede langdurig bruikleen is een werk van een leerling van Anton Mauve, Vincent van Gogh. Uit de collectie van het Van Gogh Museum (Vincent van Gogh Stichting) ontvangt Singer Laren in bruikleen De heuvel van Montmartre met steengroeve uit 1886. Parijs had grote aantrekkingskracht op kunstenaars en de jonge Vincent van Gogh onderging er de invloed van onder meer de impressionisten. De heuvel van Montmartre met steengroeve is ontstaan op een moment dat zijn werk een grote verandering onderging; zijn palet werd lichter en de penseelvoering losser. Van Gogh en Laren zijn nauw met elkaar verbonden. ir. V.W. van Gogh, de neef van Vincent, woonde in Laren en tot de schenking van zijn collectie aan de Vincent van Gogh Stichting in 1962 bevonden talloze kunstwerken zich daar in zijn privé bezit.

Jan Sluijters

Van een particulier ontvangt Singer Laren van Jan Sluijters Stadsgezicht Amsterdam in de winter in langdurig bruikleen. Het schilderij toont de kruising Overtoom met de Amstelveenseweg en Schinkelkade waar zich tot 1928 een sluis bevond. Het schilderij is vervaardigd in 1926/27, naar verluid vanuit de woning van een vriend van Sluijters, de heer Saarberg.

SINGER LAREN is alle betrokkenen zeer erkentelijk voor hun
steun en bereidwilligheid. Met deze uitbreiding ontstaat een nog beter beeld van beeldende kunst rond 1900 in relatie tot de
kunstenaarskolonie Laren-Blaricum

De werken worden vanaf 13 november aan het publiek getoond in Singer Laren. Op zaterdag 17 november a.s. vormen twee aanwinsten van Jan Sluijters het onderwerp van het AVRO-programma Nieuw in Nederland.

AVRO Nieuw in Nederland
zaterdag 17 november
AVRO Kunst Uur (17.00 - 18.00 uur)
Nederland 2

Jan Sluijters (1881-1957)
Studie Bal Tabarin, 1907
olieverf op doek, 46 x 30 cm.
gemonogrammeerd/ gedateerd r.o.
collectie Singer Laren

Jan Sluijters (1881-1957)
Vereeniging St. Lucas, ca. 1911
olieverf op doek, 126,5 x 96,5 cm.
gesigneerd l.o.
collectie Singer Laren

Anton Mauve (1838-1888)
Torenlaan te Laren, 1886
olieverf op doek, 52 x 38 cm.
gesigneerd r.o.
langdurig bruikleen Rijksmuseum, Amsterdam

Vincent van Gogh (1853-1890)
De heuvel van Montmartre met steengroeve, 1886
olieverf op doek, 32 x 41 cm.
gesigneerd l.o.
langdurig bruikleen Van Gogh Museum (Vincent van Gogh Stichting)

Jan Sluijters (1881-1957)
Stadsgezicht Amsterdam in de winter, 1926/27
olieverf op doek, 85 x 107,5 cm.
gesigneerd l.b.
langdurig bruikleen particuliere collectie





http://www.singerlaren.nl