Ingezonden persbericht


               
                E-installateur meest tevreden met Hager en Jung  

  r             `Meedenken met de klant' en `klantvriendelijkheid' zijn de twee belangrijkste aspecten voor E-
                installateurs wanneer zij fabrikanten beoordelen. Op beide aspecten worden Hager en Jung het best 
   s            beoordeeld door de E-installateurs. Adviseurs op het gebied van E-installatie hechten het meeste belang 
                aan de `klantvriendelijkheid' en `nakomen van afspraken'. Op deze aspecten beoordeelt de adviseur Etap 
    b           en Hager het beste. Dit blijkt uit de BouwKennis Marketing Score Card voor de installatiebranche, 
                module Klanttevredenheid. Hierin worden fabrikanten vergeleken met directe concurrenten en met een 
                groot aantal A-merken in de E-installatiebranche.  
     e           
                De fabrikanten zijn in totaal beoordeeld op dertien belangrijke criteria. De top vijf fabrikanten volgens E-
                installateurs bestaat naast Hager en Jung uit Attema, Busch-Jaeger en Van Geel (Legrand). De adviseurs die 
      r         actief zijn in de elektrosector zijn het meest tevreden met Etap, gevolgd door ABB, TKF, Famostar en Gira. 

       ic       Top vijf fabrikanten 
                          De top 5 fabrikanten - E-installateurs                       De top 5 fabrikanten - Adviseurs 
                 2006                          2007                         2006                           2007 
         h       1. Hager                      1. Hager                     1. Draka                       1. Etap 
                 2. Draka                      2. Jung                      2. Hager                       2. ABB 
                 3. van Geel Legrand           3. Attema                    3. Etap                        3. TKF 
          t      4. Gira                       4. Busch-Jaeger              4. Legrand                     4. Famostar 
                 5. Tehalit                    5. Van Geel (Legrand)        5. Moeller                     5. Gira 
                Bron: USP/BouwKennis, november 2007 

                Klanttevredenheidsonderzoek een vereiste 
                Het vasthouden en verbeteren van de klanttevredenheid is voor veel organisaties één van de belangrijkste 
                marketingdoelstellingen. Voor het verkrijgen en behouden van het ISO-Certificaat is 
                klanttevredenheidsonderzoek ook een vereiste. Dit houdt in dat er niet alleen gekeken moet worden naar hoe 
                tevreden klanten met bepaalde elementen zijn, maar ook hoe belangrijk de verschillende aspecten zijn. Omdat 
                voor veel bedrijven de klanttevredenheid zo belangrijk is en het voor ISO noodzakelijk is dit op regelmatige wijze 
                te meten, is als onderdeel van de BouwKennis Marketing Score Card een multicliënt onderzoek naar de 
                klanttevredenheid uitgevoerd. Dit onderzoek meet één keer per jaar de klanttevredenheid van W-installateurs, E-
                installateurs en adviseurs met fabrikanten in de installatiesector.  

                Directe concurrenten en A-merken  
                Het onderzoek is gehouden onder 482 W-installateurs en 459 adviseurs. In het onderzoek worden fabrikanten 
                vergeleken met directe concurrenten en met een groot aantal A-merken in de verdere E-installatiebranche 
                (benchmark). Voor de klimaatsector en groothandel is een identiek onderzoek gehouden. Er is voor 
                verschillende onderdelen gekeken naar de klanttevredenheid met de fabrikanten. In totaal is de 
                klanttevredenheid voor 52 fabrikanten doorgemeten die actief zijn in de elektrosector. Hierbij zijn de 
                productgroepen draad en kabel, domotica, installatiekasten, installatiemateriaal, kabeldraagsystemen, licht, 
                schakel- en verdeelinrichtingen en schakelmateriaal doorgemeten. Voor de productgroepen installatiekasten en 
                installatiemateriaal zijn geen adviseurs geënquêteerd.  

                Wilt u weten of uw bedrijf is doorgemeten, of wilt u meer informatie over dit onderzoek, dan kunt u contact 
                opnemen met Jacco Ridderhof van BouwKennis (010-2066996 of ridderhof@bouwkennis.nl). 

                BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van 
                BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over 
                BouwKennis of om u in te schrijven voor de tweewekelijkse digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.  







---- --