VVD



7-11-2007

VVD pleit voor "nul tolerantie" drugs in verkeer

De VVD heeft bij monde van VVD woordvoerder Paul de Krom een groot aantal voorstellen ingediend ter verbetering van de verkeersveiligheid en de positie van verkeersslachtoffers.

Onder het motto "drugs en verkeer gaan niet samen" is de VVD voorstander van snelle invoering van betrouwbare en effectieve drugstesten. Wat de VVD betreft moet in geval van druggebruik in het verkeer hetzelfde gelden als voor alcohol: twee keer betrapt, rijbewijs kwijt. Daarnaast pleit de VVD om te stoppen met bonnenmachines langs (snel) wegen die geen enkel ander doel dienen dan het binnenharken van centen voor de staatskas. De inzet van politie en justitie moet dáár liggen waar er werkelijk een bijdrage kan worden geleverd aan de verkeersveiligheid.

Hieronder vindt u de bijdrage van woordvoerder Paul de krom in het debat. Alleen het gesproken woord geldt!

Er is goed nieuws te melden over de verkeersveiligheid. Relatief goed, want verkeersongevallen met een slechte afloop berokkenen veel leed voor degenen die er bij betrokken zijn. Nederland staat hoog op de lijst van meest verkeersveilige landen ter wereld. Vanaf 1972 is het aantal ongevallen met dodelijk afloop gedaald van 9 naar 2 per dag. Oftewel: op jaarbasis van 3.000 naar 811. In 10 jaar tijd een daling met 35%. Ook het aantal ziekenhuisgewonden daalt, maar minder snel. In 2005 belandden 17.680 mensen in het ziekenhuis, 9% minder dan 10 jaar geleden. Ook de ernst van de letsels nam in die periode af. De trend is dus positief.

Maar het slechte nieuws is dat deze trend afvlakt. Daar mogen wij geen genoegen mee nemen. Met name het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers en bromfietsers neemt weer toe. Hoe dat komt is niet duidelijk. Zonder twijfel speelt mee dat het relatief steeds meer inspanning kost om het aantal ongevallen verder omlaag te brengen. De eenvoudige maatregelen hebben we al achter de rug.

Wel is duidelijk waar de specifieke risicogroepen zitten. Het aantal slachtoffers onder fietsers en automobilisten is het hoogst. Onder jongeren tussen de 15 en 25 jaar en bij senioren boven de 65 is het aantal slachtoffers disproportioneel hoog. Onder senioren neemt het autogebruik en het rijbewijsbezit toe, terwijl naarmate de leeftijd vordert de fiets belangrijker wordt. Senioren zijn fysiek kwetsbaarder dan jongeren. Door de vergrijzing zal, als wij niets doen, het aantal ongevallen door deze factor alleen al, weer toenemen. Laat staan dalen zoals in de doelstellingen staat. Een groot en hardnekkig misverstand is dat veel doden vallen op Rijkswegen. Niets is minder waar. Dat aandeel is hooguit 15%. Het grootste risico zijn provinciale wegen. Het grootste aantal gewonden valt binnen de bebouwde kom. De Rijkswegen spelen daar een nog kleinere rol: slechts 9%. Kortom: het risico is het laagst op de autosnelweg en de autoweg.

De vraag is aan welke knoppen je nu precies moet draaien om de meeste voortgang te boeken:

- jongeren tussen de 15 en 25 jaar, en senioren 65+
- provinciale en gemeentelijke wegen, met name op kruispunten
- het verminderen van het aantal slachtoffers onder fietsers en automobilisten

Maatregel die de VVD voorstelt c.q. steunt:

1. Goede en veilige wegen zijn essentieel. Het is daarom onbegrijpelijk dat de regering bezuinigd op de Brede Doel Uitkering waar lagere overheden ook verkeersveiligheidsmaatregelen mee betalen. Kan de Minister dit uitleggen? Kijk naar de N69. De veiligheidssituatie op die weg is onacceptabel, naast overigens de milieukwaliteit en de doorstroming. Hoeveel geld heeft de minister ervoor over om die onveilige situatie op te lossen? Er zijn nog meer voorbeelden te noemen, zoals de N57 in Zeeland. Ik doe een dringende oproep aan de Minister dit soort gevallen op te lossen!
2. Een adequate ongevallenregistratie is essentieel om te weten aan welke knoppen je moet draaien. Zeker voor slachtoffers met ernstig letsel is een proces-verbaal ter plekke absoluut vereist. Aan de andere kant moeten we geen onnodige bureaucratie hebben van processen-verbaal waar dit niet absoluut nodig is. Kan de Minister uitleggen welke instructies de politie heeft? Hoe wordt hier in de praktijk mee om gegaan?

3. Binnen de bebouwde kom zijn vooral kruisingen gevaarlijk. De VVD pleit voor meer rotondes i.p.v. kruisingen als dat de veiligheid en de doorstroming bevordert. Bovendien wil de VVD dat de voorrangsregels op rotondes duidelijk - en dus overal hetzelfde - zijn. Dit is nu niet het geval. Graag een reactie.

4. De inzet van politie en justitie moet daar liggen waar de risico's het hoogst zijn. En dat is niet op snelwegen of autowegen. De inzet van politie moet verschuiven naar provinciale en gemeentelijke wegen. Niemand heeft er iets aan als er 's avonds op grote schaal wordt gecontroleerd op de maximumsnelheid op bijvoorbeeld de A2 (of midden in de polder op een lege weg). Weer zoveel honderd bonnen uitgeschreven, bravo! Aan dit soort bonnenschrijverij ergeren veel mensen zich te pletter. 65% van de bekeuringen zijn voor snelheidsovertredingen van minder dan 10 km/u. Stoppen ermee! Laat de politie maar aangaan achter die gekken die echt gevaar veroorzaken, zoals asociale types die met veel te grote snelheid door woonwijken heen scheuren, of langs scholen, door rood licht rijden of gevaarlijk inhalen op donkere provinciale wegen! Overigens is de VVD voorstander van het optrekken van de maximumsnelheid naar 130 op rijkswegen waar dat kan.

5. De VVD is verheugd dat een langgekoesterde wens in vervulling gaat, het opvoeren van de maximum toegestane snelheid voor caravans. Waarom dit niet ook gedaan voor alle voertuigen met aanhangers, w.o. ook motoren met aanhangers? We zijn wel teleurgesteld dat het zo lang moet duren omdat alle bonnenmachines moeten worden aangepast. Graag versnellen!

6. Alcohol en verkeer gaan niet samen. De VVD is verheugd dat het kabinet het voorstel Wolfson/Weekers overneemt om als je twee keer wordt betrapt op een te hoog alcoholpromillage je je rijbewijs moet inleveren.

7. De VVD is tegen het voornemen van het kabinet om hetzelfde te doen als je binnen de bebouwde kom te hard rijdt op een 50 km weg. Er zijn teveel 50 km wegen die niet goed aansluiten bij de beleving van de automobilist. Al snel zou deze maatregel daarom als disproportioneel worden gezien. Verhoog de pakkans waar de risico's het grootst zijn; in de wijken waar de verkeersonveiligheid hoog is!
8. Drugs en verkeer gaan niet samen. Het probleem wordt groter en de risico's ook! De VVD pleit er daarom voor hetzelfde regime toe te passen als bij alcohol: 2x overtreden, rijbewijs kwijt! Voorwaarde is wel een sluitende drugstest. Dit is urgent. Wat is nu de stand van zaken?

9. De VVD ziet voorlopig niets in een verplicht alcoholslot. Als je niet wilt laat je gewoon een ander blazen! En anders is er vast wel weer een technisch trukje op te verzinnen om het slot te omzeilen. Wij juichen het natuurlijk wel toe als autofabrikanten het vrijwillig in hun auto's inbouwen!

10. De VVD steunt het voornemen van het kabinet om net als in sommige andere landen voor 17-jarigen het rijden onder begeleiding toe te staan. Uit experimenten in andere landen blijkt dat jongeren dan beter zijn voorbereid op zelfstandige deelname aan het verkeer. Goed voor de verkeersveiligheid! Vraag is wel hoeveel jongeren hiermee zijn geholpen als jet het alleen toestaat na het rij-examen. Daar ben je al gauw enige tijd mee bezig en voordat je het weet ben je 18 jaar. Graag een toelichting.

11. Verkeersslachtoffers worden vaak 2 x gedupeerd omdat ze jaren moeten wachten op rechterlijke procedures over wie de schuld van een ongeval had. Aan het toch al opgedane leed wordt een slepende onzekerheid toegevoegd. De VVD wil dat die termijnen worden verkort. Wat kan de Minister doen?

12. De VVD steunt het voorstel van de Vereniging verkeersslachtoffers voor een aparte nationaal bevoegde letselschade-rechter. Nu is de expertise op dat terrein te versnipperd. Graag een reactie.
13. De VVD steunt de wens van de vereniging om te komen tot een nationaal monument voor verkeersslachtoffers. Kan de Minister uit de panden van zijn jas nog wat eurootjes toveren om dit mogelijk te maken? Er is behoefte aan, de kosten zijn minimaal.
14. Er geldt tegenwoordig een omgekeerde bewijslast voor automobilisten t.a.v. fietsers vanuit het beginsel dat kwetsbare verkeersdeelnemers extra bescherming verdienen. D.w.z. dat als automobilist en fietser botsen, de automobilist schuldig is tenzij hij zijn onschuld kan bewijzen. Dit leidt in de praktijk soms tot rare situaties. Wat als een fietser zonder licht tegen het verkeer in rijdt en wordt geschept door een auto of bromfietser terwijl er geen getuigen zijn? Wat als een fietser dronken op zijn fiets zit, een onverwachte beweging maakt en wordt geschept door een auto met dodelijke afloop? De automobilist zal zijn onschuld moeilijk kunnen bewijzen als hij geen instrument in handen heeft om via post-mortem bloedonderzoek aan te tonen dat de fietser dronken was. Hij kan dan voor lange tijd achter de tralies verdwijnen. De VVD vindt dat als er gerede aanwijzingen zijn dat het slachtoffer onder invloed verkeerde van drugs of alcohol post-mortem testen mogelijk moeten zijn. Politie en justitie moeten alles in het werk stellen om de waarheid boven tafel te krijgen, zeker in die gevallen waarin het vermoeden gerechtvaardigd is dat het slachtoffer zelf een overtreding beging. Post-mortem drugs- of alcoholtesten moeten door de Officier van Justitie worden toegelaten in het kader van waarheidsvinding. Graag een reactie.

Dan de Segway. De VVD dankt de minister voor zijn bereidwilligheid de Segway toe te staan op fietspaden. Wij zijn het met zijn voorstellen eens, behalve op 2 punten:

- de VVD vindt het onbegrijpelijk dat er nog twee jaar moet worden gewacht voor het zover is. Dit is geen strijd meer voor het toestaan van de Segway, maar tegen bureaucratische regeltjes. Waarom hebben wij drie jaar nodig een stepje toe te staan, dat al 10 jaar geleden werd geïntroduceerd, in andere landen al lang is toegestaan en waarvan de Europese commissie zelf nationale lidstaten aanmoedigt het apparaat te stimuleren? Waarom is er dan een procedure van weer 2 jaar nodig waarin de Europese Commissie om toestemming moet worden gevraagd, terwijl de EU commissie het zelf aanmoedigt? Het is om moedeloos van te worden

- Ten tweede: de VVD zou het liefst zien dat de Segway ook op de stoep, weliswaar onder restricties, kan worden gebruikt. Kan de minister nog eens uitleggen waarom Segways niet, maar scootmobiels wel op de stoep mogen?

Woendag 7 november 2007