Gemeente Zoetermeer schaft onnodige regelgeving af
Sinds januari 2007 heeft de gemeente Zoetermeer drie vergunningen
volledig afgeschaft en een aantal verordeningen en vergunningen sterk
versimpeld. Zo zijn bijvoorbeeld de bouwvergunning, de
huisvestingsvergunning, de aanvraag voor de Zoetermeerpas en de
aangifte van een huwelijk vereenvoudigd. Voor bedrijven zijn ook al
zes producten vereenvoudigd, onder andere de exploitatievergunning
horecabedrijf, de bouwvergunning en de parkeervergunning/ontheffing.
Naast het afschaffen en vereenvoudigen van vergunningen heeft de
gemeente ook twaalf producten doorgelicht, hierbij worden steeds vier
vragen gesteld: kan het worden afgeschaft, kan het eenvoudiger, kan
het worden samengevoegd en kan het digitaal. Vanaf eind 2007 tot medio
2008 worden nog tien producten gericht op burgers onder handen genomen
en alle producten gericht op bedrijven.
In 2010 moeten over vergunningen voor bedrijven 20% minder vragen
worden gesteld en 20% minder bewijsstukken worden gevraagd. Bij
vergunningen voor burgers moeten zelfs 40% minder vragen worden
gesteld en 40% minder bewijsstukken worden gevraagd. Verder moeten
rapportcijfers van bedrijven over de afhandeling van verzoeken en de
vindbaarheid van het bedrijfsloket stijgen. ook het rapportcijfer dat
burgers geven voor ervaren regeldruk moet stijgen, naar een 6,9.
Bij het doorlichten van de producten gebruikt Zoetermeer een unieke
methode. Hierbij wordt het product, bijvoorbeeld een formulier,
voorgelegd aan burgers of bedrijven, de betreffende wethouder, de
behandelend ambtenaren en andere gemeenten. Het formulier wordt met
deze groep stap voor stap doorgenomen en op basis van de uitkomsten
aangepast. Op 15 november houdt de gemeente Zoetermeer een symposium
over dit unieke concept.
Gemeente Zoetermeer