Gemeente Zoetermeer

Gemeente Zoetermeer schaft onnodige regelgeving af

Sinds januari 2007 heeft de gemeente Zoetermeer drie vergunningen volledig afgeschaft en een aantal verordeningen en vergunningen sterk versimpeld. Zo zijn bijvoorbeeld de bouwvergunning, de huisvestingsvergunning, de aanvraag voor de Zoetermeerpas en de aangifte van een huwelijk vereenvoudigd. Voor bedrijven zijn ook al zes producten vereenvoudigd, onder andere de exploitatievergunning horecabedrijf, de bouwvergunning en de parkeervergunning/ontheffing.

Naast het afschaffen en vereenvoudigen van vergunningen heeft de gemeente ook twaalf producten doorgelicht, hierbij worden steeds vier vragen gesteld: kan het worden afgeschaft, kan het eenvoudiger, kan het worden samengevoegd en kan het digitaal. Vanaf eind 2007 tot medio 2008 worden nog tien producten gericht op burgers onder handen genomen en alle producten gericht op bedrijven.

In 2010 moeten over vergunningen voor bedrijven 20% minder vragen worden gesteld en 20% minder bewijsstukken worden gevraagd. Bij vergunningen voor burgers moeten zelfs 40% minder vragen worden gesteld en 40% minder bewijsstukken worden gevraagd. Verder moeten rapportcijfers van bedrijven over de afhandeling van verzoeken en de vindbaarheid van het bedrijfsloket stijgen. ook het rapportcijfer dat burgers geven voor ervaren regeldruk moet stijgen, naar een 6,9.

Bij het doorlichten van de producten gebruikt Zoetermeer een unieke methode. Hierbij wordt het product, bijvoorbeeld een formulier, voorgelegd aan burgers of bedrijven, de betreffende wethouder, de behandelend ambtenaren en andere gemeenten. Het formulier wordt met deze groep stap voor stap doorgenomen en op basis van de uitkomsten aangepast. Op 15 november houdt de gemeente Zoetermeer een symposium over dit unieke concept.