Vereniging Bedrijfsleven Curaçao
Persbericht Vereniging Bedrijfsleven Curaçao d.d. 7 november 2007
In maart 2006 (meer dan een jaar geleden) hebben drie economisch hoog
opgeleide medewerkers van de Bank van de Nederlandse de resultaten van
hun onderzoek getiteld "The Effect of Oil Price Shocks on the Price of
Gasoline in Curaçao" gepubliceerd.
Het doel van deze studie is om te onderzoeken welke effecten
internationale prijs aanpassingen van olie hebben op prijzen van
benzine op Curaçao. In de studie is de periode 1990 - 2005 onderzocht.
Zoals bekend worden de prijzen van lokale olieproducten op Curaçao
door de overheid gereguleerd. Met betrekking tot het onderdeel
"benzine" wordt gebruik gemaakt van het zgn. "correctie factor
mechanisme".
Het onderzoek heeft ondermeer het volgende resultaat opgeleverd:
* Het correctie factor mechanisme is niet correct toegepast. Als
gevolg hiervan komt de ontwikkeling in de lokale benzineprijs niet
overeen met internationale prijsveranderingen.
* Doordat het correctie factor mechanisme verkeerd is toegepast,
heeft de consument een hogere prijs voor benzine moeten betalen in
vergelijking tot de internationale prijsveranderingen.
Deze onderzoeksresultaten geven aanleiding tot het stellen van
ondermeer de volgende vragen:
* Zijn de resultaten van het onderzoek van de medewerkers van de BNA
correct en zo ja, hoe komt het dan dat de consument kennelijk al
jarenlang teveel voor benzine betaalt? Hoe komt het dat Curoil en
DEZ als voornaamste adviseurs van het Bestuurscollege dit niet
hebben ontdekt en gecorrigeerd? Hierbij moet niet uit het oog
worden verloren dat de samenleving ondermeer de COPDA al jaren
aandringt op meer transparantie ten aanzien van de opbouw en de
structuur van de benzinetarieven.
* Hoe rijmt het ( bewust) opvoeren van de lasten voor de consument
met het altijd met veel fanfare verkondigde uitgangspunt van de
politieke gezagdragers dat zij het welzijn en welvaart van de
burgers centraal stellen? Behoort het meer dan nodig laten betalen
van ondermeer transport/vervoer, benzine, elektra en water
hiertoe?
* Idem ten aanzien van de stelling dat zij zich volledig inzetten
voor een optimaal investeringsklimaat, concurrentiepositie,
economische groei en werkgelegenheid? Wordt dit bereikt met het
bewust opschroeven van de lastendruk?
* Waar zijn de meer opbrengsten welke verkoop van benzine in de
periode 1990 -2005 heeft opgeleverd aan besteed?
* Hoe geloofwaardig, serieus en betrouwbaar is een overheid die haar
burgers kennelijk willens en wetens meer laat betalen voor
goederen die tot eerste levensbehoefte gerekend worden? Is er nog
sprake van behoorlijk bestuur? Machtsmisbruik?
* In hoeverre is de overheid bereid om lering te trekken uit
mogelijke fouten die in het verleden zijn gemaakt?
Heeft het Bestuurscollege bij het bekendmaken dat de benzineprijzen
met ingang van 5 november 2007 met meer dan 6% worden verhoogd
rekening gehouden met de bevindingen en conclusies van het onderzoek
van de medewerkers van de BNA ?
Is het niet verstandiger en in het belang van de consument en de
economie van Curaçao dat de overheid zich zo min mogelijk bemoeit en
inmengt in het economisch gebeuren door bij het vaststellen van de
prijzen van benzine de markt (vraag en aanbod) te volgen? Wordt het
voeren van een dergelijk beleid niet versterkt na het debacle van het
energiefonds?
De VBC betreurt het ten zeerste dat politieke gezagdragers kennelijk
steeds minder de beste voorstellen en alternatieven voor Curaçao en de
samenleving kiezen. Dit blijkt niet alleen uit het "verkeerd"
toepassen van het correctie factor mechanisme bij benzine tarieven
maar ook uit diverse andere zaken o.a. rentelastnorm regeling i.p.v
100% sanering, politieke benoemingen i.p.v. professioneel
personeelsbeleid, lucratieve salaris/pensioen en (belastingvrije)
toelagen regelingen i.p.v. marktconforme, populisme i.p.v
zakelijkheid.
Het is tijd dat de politieke gezagdragers gaan inzien dat kiezen voor
het beste alternatief de enige juiste richting is om de welvaart en
het welzijn van de Curaçaose burgers te verbeteren.
Curaçao, 7 november 2007
Bestuur VBC