Den Haag, 07-11-2007
School van de toekomst: geen schoolbord, geen boeken
Onderzoek onder basisschoolleerlingen door Qrius en KPN
Ruim de helft van de kinderen verwacht dat er in de school van de
toekomst geen schoolbord en geen boeken meer zijn. De helft van de
leerlingen denkt zelfs dat de computer het lesmateriaal helemaal gaat
vervangen. Dit blijkt uit onderzoek van Qrius in opdracht van KPN naar
hoe kinderen uit de bovenbouw de `toekomst van het onderwijs' zien.
Leraren hoeven wat de kinderen betreft trouwens niet voor hun baan te
vrezen: 99% van de kinderen vindt contact met hun meester of juf en
hun klasgenoten het allerbelangrijkst op school.
Snel en leuk leren met de computer
Bijna twee derde van de kinderen gebruikt nu meerdere keren per week
een computer voor de les. Ruim 82% vindt dat leren met een computer
sneller gaat dan met een boek. Kinderen in groep 8 gebruiken de
computer het vaakst. Werkstukken worden het meest op de computer
gemaakt, gevolgd door taal- en rekenoefeningen. Bijna alle kinderen
vinden het ook leuker om met de computer te werken. Jongens zijn nog
iets enthousiaster dan meisjes. De redenen zijn divers. Ze variëren
van `Ik vind computeren en internetten zó leuk dat ik het de hele dag
wil doen' tot `Zo kan ik in mijn eigen tempo de lessen maken.' Voor
een aantal kinderen is er nog een ander belangrijk voordeel: `Ik
schrijf heel slordig en het is dan fijn om alles te kunnen typen.'
Sociale interactie het belangrijkst op school
Ondanks de steeds grotere rol van de computer vinden kinderen de
contacten met klasgenootjes en hun meester of juf nog altijd verreweg
het belangrijkst op school. De mogelijkheid om in de toekomst thuis
achter de computer les te krijgen, wordt door de kinderen dan ook niet
als aantrekkelijk gezien. Over wat een meester of juf bijzonder maakt,
zijn kinderen duidelijk: 41% van de jongens en 51% van de meisjes zegt
met problemen altijd bij hem of haar terecht te kunnen. Ook de lessen
gezellig maken en orde houden worden als bijzondere kwaliteiten
gezien. Opvallend is dat 14% van de leerlingen in groep 8 de meester
of juf eigenlijk helemaal niet zo bijzonder vindt, tegenover 8% van de
kinderen uit groep 7.
Internet- en gameles
Vier op de vijf kinderen vinden les in internetten in de toekomst
vanzelfsprekend. Ook denkt een grote groep kinderen (65%) dat dan les
in vreemde talen gegeven wordt. Driekwart van de leerlingen verwacht
dat in de toekomst op de basisschool in het Engels wordt gesproken en
lesgegeven, en een kwart denkt zelfs dat er in de klas een mix van
verschillende talen wordt gesproken. Daarnaast denkt 26% van de
kinderen dat er in de toekomst ook lessen zijn in msn'en en sms'en.
Opvallend is dat een derde van de meisjes in de toekomst graag koken
op het lesprogramma ziet, terwijl 30% van de jongens het liefst lessen
in gamen krijgt.
Over het onderzoek
Voor het onderzoek is eerst in negen duo-interviews bepaald welke
aspecten kinderen bij school vinden horen. Daarna is aan 942 kinderen
(een representatieve steekproef) gevraagd hoe zij over deze aspecten
denken. Dit gebeurde in oktober 2007, via een online vragenlijst. De
ondervraagde kinderen komen uit verschillende soorten basisonderwijs:
openbaar, confessioneel, onderwijs via pedagogische opvatting,
algemeen bijzonder onderwijs en speciaal basisonderwijs. Het onderzoek
is uitgevoerd onder kinderen tussen de 10 en 12 jaar.
Over KPN en onderwijs
School Online is het onderwijsaanbod van KPN. Naast gratis internet,
bevat School Online een uitgebreid aanbod van internetapplicaties en
digitaal lesmateriaal speciaal voor scholen, zoals Back-up Online,
E-mail Online en Intranet Online. Dit jaar introduceerde KPN
verschillende nieuwe online diensten waaronder Internet
Veiligheidspakket en Extra Harde Schijf Online. Hiermee profiteren
scholen optimaal van alle voordelen van de oplossingen via internet.
School Online zal steeds verder uitbreiden om de vernieuwing in het
Nederlandse onderwijs te ondersteunen. Kijk op
www.kpn.com/schoolonline voor het volledige aanbod.
Noot voor de redactie (
KPN NV