KPN NV

Den Haag, 07-11-2007

School van de toekomst: geen schoolbord, geen boeken Onderzoek onder basisschoolleerlingen door Qrius en KPN

Ruim de helft van de kinderen verwacht dat er in de school van de toekomst geen schoolbord en geen boeken meer zijn. De helft van de leerlingen denkt zelfs dat de computer het lesmateriaal helemaal gaat vervangen. Dit blijkt uit onderzoek van Qrius in opdracht van KPN naar hoe kinderen uit de bovenbouw de `toekomst van het onderwijs' zien. Leraren hoeven wat de kinderen betreft trouwens niet voor hun baan te vrezen: 99% van de kinderen vindt contact met hun meester of juf en hun klasgenoten het allerbelangrijkst op school.

Snel en leuk leren met de computer Bijna twee derde van de kinderen gebruikt nu meerdere keren per week een computer voor de les. Ruim 82% vindt dat leren met een computer sneller gaat dan met een boek. Kinderen in groep 8 gebruiken de computer het vaakst. Werkstukken worden het meest op de computer gemaakt, gevolgd door taal- en rekenoefeningen. Bijna alle kinderen vinden het ook leuker om met de computer te werken. Jongens zijn nog iets enthousiaster dan meisjes. De redenen zijn divers. Ze variëren van `Ik vind computeren en internetten zó leuk dat ik het de hele dag wil doen' tot `Zo kan ik in mijn eigen tempo de lessen maken.' Voor een aantal kinderen is er nog een ander belangrijk voordeel: `Ik schrijf heel slordig en het is dan fijn om alles te kunnen typen.'

Sociale interactie het belangrijkst op school Ondanks de steeds grotere rol van de computer vinden kinderen de contacten met klasgenootjes en hun meester of juf nog altijd verreweg het belangrijkst op school. De mogelijkheid om in de toekomst thuis achter de computer les te krijgen, wordt door de kinderen dan ook niet als aantrekkelijk gezien. Over wat een meester of juf bijzonder maakt, zijn kinderen duidelijk: 41% van de jongens en 51% van de meisjes zegt met problemen altijd bij hem of haar terecht te kunnen. Ook de lessen gezellig maken en orde houden worden als bijzondere kwaliteiten gezien. Opvallend is dat 14% van de leerlingen in groep 8 de meester of juf eigenlijk helemaal niet zo bijzonder vindt, tegenover 8% van de kinderen uit groep 7.

Internet- en gameles
Vier op de vijf kinderen vinden les in internetten in de toekomst vanzelfsprekend. Ook denkt een grote groep kinderen (65%) dat dan les in vreemde talen gegeven wordt. Driekwart van de leerlingen verwacht dat in de toekomst op de basisschool in het Engels wordt gesproken en lesgegeven, en een kwart denkt zelfs dat er in de klas een mix van verschillende talen wordt gesproken. Daarnaast denkt 26% van de kinderen dat er in de toekomst ook lessen zijn in msn'en en sms'en. Opvallend is dat een derde van de meisjes in de toekomst graag koken op het lesprogramma ziet, terwijl 30% van de jongens het liefst lessen in gamen krijgt.

Over het onderzoek
Voor het onderzoek is eerst in negen duo-interviews bepaald welke aspecten kinderen bij school vinden horen. Daarna is aan 942 kinderen (een representatieve steekproef) gevraagd hoe zij over deze aspecten denken. Dit gebeurde in oktober 2007, via een online vragenlijst. De ondervraagde kinderen komen uit verschillende soorten basisonderwijs: openbaar, confessioneel, onderwijs via pedagogische opvatting, algemeen bijzonder onderwijs en speciaal basisonderwijs. Het onderzoek is uitgevoerd onder kinderen tussen de 10 en 12 jaar.

Over KPN en onderwijs
School Online is het onderwijsaanbod van KPN. Naast gratis internet, bevat School Online een uitgebreid aanbod van internetapplicaties en digitaal lesmateriaal speciaal voor scholen, zoals Back-up Online, E-mail Online en Intranet Online. Dit jaar introduceerde KPN verschillende nieuwe online diensten waaronder Internet Veiligheidspakket en Extra Harde Schijf Online. Hiermee profiteren scholen optimaal van alle voordelen van de oplossingen via internet. School Online zal steeds verder uitbreiden om de vernieuwing in het Nederlandse onderwijs te ondersteunen. Kijk op www.kpn.com/schoolonline voor het volledige aanbod.


Noot voor de redactie (