Meeste klachten passagiers over Martinair

07/11/2007 15:54



EUClaim B.V.



Luchtvaartmaatschappij Martinair heeft de afgelopen periode flink wat claims aan de broek gekregen van passagiers, dat meldt EUclaim. EUclaim treedt op als belangenbehartiger van gedupeerde reizigers als er sprake is van annulering, omboeking, instapweigering of ernstige vertraging van een vlucht.

"Martinair is koploper", zegt Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim. "Wij denken dat door het krappe schema van de maatschappij het aantal claims hoger is dan statistisch verwacht mocht worden. Gezien de kleine vloot had een geringer aantal klachten hier voor de hand gelegen. Martinair heeft echter te maken gehad met veel geannuleerde vluchten die naar de volgende dag zijn omgeboekt."

Grafiek 1 (zie bijlagen)

De lijst met door passagiers geclaimde vluchten wordt aangevoerd door KLM. "Met de enorme dominantie van KLM op Schiphol was dit te verwachten", aldus Noorderhaven.

Grafiek 2 (zie bijlagen)

Bijgevoegde grafieken laten zien dat er een grotere bereidheid is om claims in te dienen bij maatschappijen die vanuit Nederland lange vluchten uitvoeren. Veel meer dan bij korte vluchten het geval is. Als er problemen zijn met een lange vlucht heeft dat een grote impact op passagiers.

De afgelopen zomer heeft EUclaim haar eerste 'seizoen' beleefd. Werd het voorjaar nog gedomineerd door onbekendheid en voorzichtige aftasting van zowel passagiers als marktpartijen, vanaf de start van de zomer was het echt alle hens aan dek. De aankondiging dat D-Reizen met EUclaim ging samenwerken, zorgde voor een doorbraak én een golf van publiciteit. "Dat heeft ons veel bekendheid opgeleverd", stelt de directeur van EUclaim vast. Meerdere reisbureaus volgden en vanaf dat moment was de groei van het aantal claimaanvragen stormachtig te noemen. "We hebben ons bestaansrecht inmiddels wel bewezen."

De introductie van de in het voorjaar ontwikkelde Claim Calculator, met behulp waarvan de passagier zelf kan bepalen of er recht bestaat op een schadeloosstelling, heeft zeker aan de sterke groei bijgedragen. Door de onbekendheid met de voorwaarden van verordening 261/2004 om in aanmerking te komen voor een schadeloosstelling na annulering, omboeking, instapweigering of vertraging van een vlucht hebben passagiers soms te hoge verwachtingen. "We roepen de industrie op om ook hier de wet te volgen en passagiers duidelijke informatie voorafgaande aan de vlucht te geven. Dat zijn ze wettelijk verplicht, maar we zien dat maatschappijen zich helaas niet altijd aan deze verplichting houden", merkt Noorderhaven op. Daarom hebben we samen met een aantal reisbureaus alles nog eens op de website www.rechtenvanvliegtuigpassagiers.nl op een rijtje gezet.

EUclaim opent binnenkort kantoren in Groot-Brittannië en Duitsland. Om op die manier passagiers van dichtbij te kunnen helpen als vluchten niet of niet goed worden uitgevoerd. "We zijn immers een internationale organisatie. Qua claimgedrag verwachten we in Groot-Brittannië en Duitsland overigens hetzelfde patroon als in Nederland", voorspelt Noorderhaven. "Dat wil zeggen veel claims op lange (vakantie)vluchten en relatief weinig claims voor luchtvaartmaatschappijen die uitsluitend in Europa actief zijn."





http://www.euclaim.nl