GAU-reactie discussie luisterboeken Boekblad
In reactie op een aantal bijdragen in de brede discussie over
luisterboeken op www.boekblad.nl heeft ook GAU-secretaris Erik
Timmermans gereageerd op de column van Hans Bousie. De reactie is
hieronder weergegeven.
Vorig jaar heeft de Groep Algemene Uitgevers (GAU) bij de vaststelling
van haar strategische uitgangspunten innovatie tot speerpunt benoemd.
Dit in het kader van het centrale motto dat de branche meer boeken wil
verkopen aan meer mensen via meer kanalen. Digitale ontwikkelingen,
waar ook luisterboeken onder geschaard kunnen worden, verdienen wat de
GAU betreft daarom alle aandacht. Diverse recente initiatieven van de
GAU (zoals een symposium over de juridische aspecten van multimediaal
uitgeven, minisymposia over nieuwe commerciële kansen en de uitgave
van diverse checklists voor digitaal uitgeven) getuigen daarvan. Ook
in de modelregelingen met de VvL bestaat al jaren aandacht voor
luisterboeken en andere multimediale toepassingen van het medium boek.
Voorts zijn er samenwerkingsvormen met de (blinden)bibliotheken voor
de digitale omwerking van content tot gesproken boeken voor
leesgehandicapten. Ook deze groep mensen kan daardoor een boek lezen'.
Het is een gegeven dat uitgevers - maar ook partijen in de retail -
kansen zien voor digitale uitgaven, investeren in nieuwe producten en
distributievormen en daardoor in contact komen met nieuwe partijen en
andersoortige vraagstukken. Dit is op zich een belangrijke
ontwikkeling voor een vak dat naar onze mening terecht op zoek is naar
interessante aanpalende en aanvullende verkoopkansen voor zijn
kernproduct, namelijk unieke content. Dat de omzet van luisterboeken
en e-books momenteel klein is in verhouding tot de omzet van het
'traditionele' boek is een feit. Maar is dat van belang? Consequent
doorredeneren vanuit een puur kwantitatief omzetcriterium leidt
enerzijds al gauw tot nihilisme, maar zou anderzijds ook wel eens een
onverwacht nieuw (kook?)boekenweekgeschenk kunnen opleveren. De
huidige statuten staan aandacht van de CPNB voor het luisterboek ook
geenszins in de weg, zolang het luisterboek maar onder het verder niet
gedefinieerde begrip Boek wordt begrepen. Wat de luisterboeken betreft
is sprake van een nieuwe boekenmarkt met groeikansen en een aantal
uitgevers is hierover zeer enthousiast. Deze uitgevers zien de
successen in buurlanden en houden rekening met nieuwe ontwikkelingen
in het leesgedrag van de komende generaties. Zoals Frans Cladder van
Boek.nl. schreef: het leesboek (tekst), het kijkboek (beeld) en het
luisterboek (geluid) zijn kinderen van dezelfde vader en dragen dus
met ere de familienaam Boek. Boek en Luisterboek kunnen elkaar
prachtig versterken en nog meer mensen aan het lezen zetten.
Nederlands Uitgeversverbond