Gemeente Breda

Breda zet koers uit voor externe betrekkingen, subsidies en city marketing

Onder de titel `Expeditie Breda' geeft Breda aan welke richting de stad op wil als het gaat om het nationaal en internationaal onder de aandacht brengen van de vele Bredase kwaliteiten. Breda combineert marketingactiviteiten met externe betrekkingen (internationalisering en lobby) en het verwerven van -voornamelijk Europese- subsidies. Deze gebundelde aanpak moet leiden tot meer efficiency via samenwerken en delen van kennis en tot een beter sociaaleconomisch rendement voor de stad.

Stad als afzender
De strategische koers en de focus op specifieke doelgroepen en speerpunten is tot stand gekomen in nauw overleg met verschillende sleutelfiguren in en om de stad.
Tijdens verschillende workshops en bij diverse presentaties hebben gemeente en bedrijfsleven, onderwijs en andere maatschappelijke partners besproken op welke wijze Breda zich het beste kan presenteren aan bewoners, bedrijven en bezoekers. Daarbij is ook aandacht geschonken aan bestaande en mogelijke nieuwe internationale relaties en aan projecten waarmee de stad het aanbod kan verbeteren. Voor het laatste aspect geldt overigens dat bestaande Bredase afspraken uitgangspunt zijn en dat zoveel mogelijk gestreefd moet worden naar `geld met geld maken'. Met andere woorden: vormen van cofinanciering, waarbij vanuit stad, provincie en rijk een beroep op Europese subsidieprogramma's wordt gedaan.

Aanzet positionering
De stad beschouwt zich mede vanuit de kracht van de regio West-Brabant en BrabantStad als een sterke schakel tussen Europese regio's als Randstad en Vlaamse Ruit en Nord-pas-Calais (Breda op de Europese Noord-Zuid as). Ook wil Breda de positie op de West-Oost as (USA-UK-Oost-Europa-Azië) versterken en uitdragen. Breda is hier sterk vanuit de eigen kwaliteiten, waaronder niet op de laatste plaats de HSL-aansluiting, die de stad in Brabant een spilpositie geeft en vanuit de mogelijkheden om complementair aan grotere steden en regio's te zijn.

Het specifieke Bredase DNA laat zich niet eenvoudig vangen in enkele sterke eigenschappen (in city-marketingtermen: dimensies) maar komt het best tot uitdrukking in het geheel, dat vooral opvalt door kwaliteit: het goede toeven. Door als het ware `dorp' en `stad' te zijn combineert Breda `best of both worlds'. Een claim die ook de sterke schakelpositie weer benadrukt.

Focus
`Expeditie Breda' richt zich op het werven van bewoners, bedrijven en bezoekers en legt daarbij accenten op jongeren, jonge gezinnen en terugkerende senioren; op internationaal bedrijfsleven, met name in handel en logistiek, op de hospitality-sector en kennis- en creatieve industrie; op funshoppers, makers van stedentrips en zakelijke bezoekers. In de internationale betrekkingen acteert Breda vanuit de centrale positie op de Noord-Zuid en de West-Oost as. Bestaande netwerken, zoals van HSL-steden worden voortgezet en uitgebouwd. Buiten Europa worden met name de relaties met Amerika en Azië -met name de Chinese stad Yanghzou verder uitgewerkt

Voor het verwerven van Europese subsidies heeft Breda een selectie van kansrijke projecten gemaakt, waarop de eerste aanvragen al in voorbereiding zijn. Ook gaat Breda samen met de West-Brabantse gemeenten en de vijf grote Brabantse steden en de Provincie Noord-Brabant de kansen op Europese subsidies op regionale schaal verkennen.
In internationale netwerken en bij de keuze voor subsidieprojecten toetst Breda op economische argumenten, op aspecten van duurzame ontwikkeling en op meer mogelijkheden voor het versterken van de sociale cohesie in de stad.

Voortgang
`Expeditie Breda' is door het college van burgemeester en wethouders in concept aangeboden aan de gemeenteraad en aan eerder geraadpleegde sleutelfiguren in en om de stad. De raadscommissie Economie en Onderwijs behandelt het onderwerp in de vergadering van 11 december aanstaande.
Zo spoedig mogelijk daarna start `Expeditie Breda' met de uitwerking van de Bredase positionering, het uitwerken van een plan van aanpak voor lobby en externe betrekkingen en wordt ook een volgende slag gemaakt met de voor Europese subsidies kansrijke projecten. Bij alle activiteiten wordt vanuit het gemeentelijke programma samenwerking met partners in en om de stad gezocht. `Expeditie Breda' is in het belang van de gehele stad en heeft met nadruk samenwerking als leidend thema. De gemeente heeft een inspirerende, coördinerende en faciliterende rol; samen met partners in en om de stad wordt `Expeditie Breda' voor heel Breda een succesvolle onderneming.

Breda, 7 november 2007