Breda zet koers uit voor externe betrekkingen, subsidies en city
marketing
Onder de titel `Expeditie Breda' geeft Breda aan welke richting de
stad op wil als het gaat om het nationaal en internationaal onder de
aandacht brengen van de vele Bredase kwaliteiten. Breda combineert
marketingactiviteiten met externe betrekkingen (internationalisering
en lobby) en het verwerven van -voornamelijk Europese- subsidies.
Deze gebundelde aanpak moet leiden tot meer efficiency via samenwerken
en delen van kennis en tot een beter sociaaleconomisch rendement voor
de stad.
Stad als afzender
De strategische koers en de focus op specifieke doelgroepen en
speerpunten is tot stand gekomen in nauw overleg met verschillende
sleutelfiguren in en om de stad.
Tijdens verschillende workshops en bij diverse presentaties hebben
gemeente en bedrijfsleven, onderwijs en andere maatschappelijke
partners besproken op welke wijze Breda zich het beste kan presenteren
aan bewoners, bedrijven en bezoekers. Daarbij is ook aandacht
geschonken aan bestaande en mogelijke nieuwe internationale relaties
en aan projecten waarmee de stad het aanbod kan verbeteren. Voor het
laatste aspect geldt overigens dat bestaande Bredase afspraken
uitgangspunt zijn en dat zoveel mogelijk gestreefd moet worden naar
`geld met geld maken'. Met andere woorden: vormen van cofinanciering,
waarbij vanuit stad, provincie en rijk een beroep op Europese
subsidieprogramma's wordt gedaan.
Aanzet positionering
De stad beschouwt zich mede vanuit de kracht van de regio West-Brabant
en BrabantStad als een sterke schakel tussen Europese regio's als
Randstad en Vlaamse Ruit en Nord-pas-Calais (Breda op de Europese
Noord-Zuid as). Ook wil Breda de positie op de West-Oost as
(USA-UK-Oost-Europa-Azië) versterken en uitdragen. Breda is hier sterk
vanuit de eigen kwaliteiten, waaronder niet op de laatste plaats de
HSL-aansluiting, die de stad in Brabant een spilpositie geeft en
vanuit de mogelijkheden om complementair aan grotere steden en regio's
te zijn.
Het specifieke Bredase DNA laat zich niet eenvoudig vangen in enkele
sterke eigenschappen (in city-marketingtermen: dimensies) maar komt
het best tot uitdrukking in het geheel, dat vooral opvalt door
kwaliteit: het goede toeven. Door als het ware `dorp' en `stad' te
zijn combineert Breda `best of both worlds'. Een claim die ook de
sterke schakelpositie weer benadrukt.
Focus
`Expeditie Breda' richt zich op het werven van bewoners, bedrijven en
bezoekers en legt daarbij accenten op jongeren, jonge gezinnen en
terugkerende senioren; op internationaal bedrijfsleven, met name in
handel en logistiek, op de hospitality-sector en kennis- en creatieve
industrie; op funshoppers, makers van stedentrips en zakelijke
bezoekers. In de internationale betrekkingen acteert Breda vanuit de
centrale positie op de Noord-Zuid en de West-Oost as. Bestaande
netwerken, zoals van HSL-steden worden voortgezet en uitgebouwd.
Buiten Europa worden met name de relaties met Amerika en Azië -met
name de Chinese stad Yanghzou verder uitgewerkt
Voor het verwerven van Europese subsidies heeft Breda een selectie van
kansrijke projecten gemaakt, waarop de eerste aanvragen al in
voorbereiding zijn. Ook gaat Breda samen met de West-Brabantse
gemeenten en de vijf grote Brabantse steden en de Provincie
Noord-Brabant de kansen op Europese subsidies op regionale schaal
verkennen.
In internationale netwerken en bij de keuze voor subsidieprojecten
toetst Breda op economische argumenten, op aspecten van duurzame
ontwikkeling en op meer mogelijkheden voor het versterken van de
sociale cohesie in de stad.
Voortgang
`Expeditie Breda' is door het college van burgemeester en wethouders
in concept aangeboden aan de gemeenteraad en aan eerder geraadpleegde
sleutelfiguren in en om de stad. De raadscommissie Economie en
Onderwijs behandelt het onderwerp in de vergadering van 11 december
aanstaande.
Zo spoedig mogelijk daarna start `Expeditie Breda' met de uitwerking
van de Bredase positionering, het uitwerken van een plan van aanpak
voor lobby en externe betrekkingen en wordt ook een volgende slag
gemaakt met de voor Europese subsidies kansrijke projecten.
Bij alle activiteiten wordt vanuit het gemeentelijke programma
samenwerking met partners in en om de stad gezocht. `Expeditie Breda'
is in het belang van de gehele stad en heeft met nadruk samenwerking
als leidend thema. De gemeente heeft een inspirerende, coördinerende
en faciliterende rol; samen met partners in en om de stad wordt
`Expeditie Breda' voor heel Breda een succesvolle onderneming.
Breda, 7 november 2007
Gemeente Breda