Ingezonden persbericht
Samenwerkende registeraccountants & accountants-administratieconsulenten
370 kantoren. Eén mentaliteit.
Persbericht
Na dringende verzoeken uit het veld:
Directeur-grootaandeelhouder uit loonheffing: uitstel tot 1 januari 2009?
Nieuwegein, 7 november 2007; Of de directeur-grootaandeelhouder (DGA) blijft in 2008 onder de loonbelasting vallen, óf er wordt gekozen voor een 'work around' 'opting out' regeling voor 2008 waarbij de DGA tot 1 februari 2008 kan kiezen voor het inkomstenbelastingregime. Staatssecretaris van Financiën De Jager zoekt deze week samen met Kamer en veldpartijen naar de meest praktische oplossing waarmee het amendement De Nerée/Dezentjé Hamming, met zo min mogelijke lastenverzwaring voor alle betrokkenen, uitgevoerd kan worden.
Gistermiddag vond een spoedoverleg plaats tussen Staatssecretaris van Financiën De Jager en de Vaste Commissie voor Financiën met als onderwerp Loonbelasting en directeur-grootaandeelhouder (DGA). D'66 Kamerlid mw. Koser Kaya had dit spoedoverleg aangevraagd, onder meer na een brandbrief die SRA mede namens andere beconorganisaties aan de Staatssecretaris stuurde. Vanuit het bedrijfsleven werd geconstateerd dat de uitwerking van het amendement De Nerée/Dezentjé Hamming onbedoeld leidt tot administratieve lasten- en daarmee kostenverzwaring voor het bedrijfsleven en belastingdienst in 2008, terwijl ook de WBSO (Wet vermindering afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen, S&O-afdrachtvermindering) als probleem gezien werd.
Met ondersteuning van MKB Nederland, VNO/NCW en andere beconorganisaties zal SRA de Staatssecretaris verzoeken om te komen tot uitstel van de regeling tot 1 januari 2009.
Deze keuze is mede ingegeven door de beraadslagingen tijdens het spoedoverleg. Een tweetal opties, naast onverkorte invoering werden genoemd:
* Een zogenaamde 'workaround', waarin alle DGA's i.p. in de loonheffing blijven; Tot 1 februari 2008 kunnen de DGA's die dit niet willen, op basis van opting out, kiezen voor overheveling naar de IB (voorlopige aanslag)
* Uitstel met een jaar.
Optie 1 brengt erg hoge kosten voor de Belastingdienst met zich mee. Bovendien bestaan er dan twee DGA-regimes naast elkaar. Uiteraard heeft optie 2 als nadeel dat de beoogde lastenverlichting voor de DGA een jaar later komt.
Voor de praktijk (DGA, belastingadviseurs en Belastingdienst) geldt uitstel als de beste optie, gekoppeld aan een integrale analyse van de fiscale en sociaalverzekeringsplichtige positie van de DGA. De uitvoering van het amendement De Nerée/Dezentjé Hamming kan dan per 1 januari 2009 met de juiste middelen en de juiste intenties worden uitgevoerd. Zo zal eind 2008 zeer waarschijnlijk, conform de intenties in het Belastingplan 2008, de voorlopige aangiften, aanslagen en bezwaar in deze digitaal verlopen. Bovendien zijn alle organisaties van mening dat de Staatssecretaris in de geboden tijd ook alle andere wetsregels en verduidelijkingen met betrekking tot de DGA in ogenschouw kan nemen, zoals WBSO en een eenduidige definitie voor de DGA.
Ingezonden persbericht