Ingezonden persbericht


Virtueel netwerk Viadeo start in Benelux

Wereldwijd netwerken in de Nederlandse taal met 1,6 miljoen professionals in Europa

Amsterdam, 7 november 2007 - Viadeo, een van de grootste sociale netwerken voor zakelijk gebruik ter wereld, lanceert zijn portal www.viadeo.com in de Benelux. Werknemers, ondernemers en managers kunnen nu in hun eigen taal gebruikmaken van de vele netwerkmogelijkheden die Viadeo biedt. Gebruikers kunnen met Viadeo efficiënt nieuwe (zaken)relaties aangaan, maar ook productief aan de slag met bestaande (zaken)relaties. Momenteel profiteren 1,6 miljoen Europese en 1,4 miljoen Chinese gebruikers van de voordelen van dit zakelijke sociale netwerk.

Sociale netwerken zijn sociale structuren die mensen met elkaar verbinden via één of meerdere typen relaties, bijvoorbeeld vriendschappelijk, familie of professioneel. Viadeo versterkt de kracht van online netwerken doordat het netwerk leden helpt bij het vinden van gelijkgestemden rond een bepaald thema. Dit zorgt voor een sterkere band tussen de leden.

www.viadeo.com is in 2003 aanvankelijk opgericht om aan de wensen van 200 Franse ondernemers te voldoen, die hun zakelijke informatie online wilden delen en elkaar oplossingen wilden aanbieden voor dagelijkse problemen. Viadeo is een groot succes met meer dan 1,6 miljoen leden in Europa, van wie 25.000 in Benelux. Dit is slechts het begin, want het aantal Viadeo-leden groeit in de Benelux momenteel met meer dan 25 procent per maand.

Zeven talen
De groei vloeit voort uit de initiatieven die Viadeo onderneemt om de afstand tussen de gebruikers te overbruggen. Een van deze initiatieven is het beschikbaar stellen van het netwerk in verschillende talen. Het bedrijf beschouwt dit als het hart van zijn internationale ontwikkelingsstrategie. Viadeo is momenteel beschikbaar in zeven talen: naast Frans, Engels, Duits, Spaans, Italiaans en Portugees met de lancering in de Benelux nu ook Nederlands. Hierdoor kunnen leden in hun eigen taal door de site navigeren en profielen creëren. Uiteraard is het mogelijk (zaken)relaties uit te nodigen om deel uit te maken van de directe contacten, waarbij deze relaties op hun beurt kunnen navigeren en hun profiel kunnen aanmaken in een taal naar keuze.

Hubs
Viadeo-leden gebruiken het platform voor verschillende doeleinden. Dankzij Viadeo kunnen zij hun professionele activiteiten verder ontwikkelen, klanten en/of partners vinden, personeel werven, een nieuwe baan vinden, activiteiten opzetten met andere Viadeo-leden, informatie uitwisselen of hun professionele kennis vergroten. Daarnaast biedt Viadeo tal van hubs (kleine communities binnen het netwerk, die gecreëerd zijn en up-to-date gehouden worden door de leden zelf) met onderwerpen variërend van golf en de aandelenmarkt tot topwijnen en digitale marketing. Leden kunnen ook hun eigen blog promoten op hun profiel. HR-verantwoordelijken kunnen op hun beurt vacatures plaatsen op Viadeo en vacatures ook rechtstreeks sturen naar geselecteerde profielen. Viadeo laat professionele verenigingen en oud-studiegenoten ook toe om leden in eenzelfde community samen te brengen en hun zichtbaarheid te verhogen door hun logo op de site te publiceren.

"De kracht en ongekende mogelijkheden van online sociale netwerken voor zakelijke toepassingen bewijzen zich keer op keer in de praktijk", zegt Eric Didier, COO van Viadeo. "Zakelijke contacten die online worden aangeknoopt of juist aangehaald, kunnen leiden tot winstgevende deals, informatie-uitwisseling of samenwerking. Viadeo onderscheidt zich dankzij de uitgebreide functionaliteit voor identiteitsbescherming, maar vooral om het brede aanbod van netwerkmogelijkheden. Wereldwijd groeit het netwerk enorm snel en we verwachten dat dit in de Benelux niet anders zal zijn."

Over Viadeo

Viadeo is een van de grootste zakelijke sociale netwerken ter wereld en heeft in Europa 1,6 miljoen leden. Zij gebruiken Viadeo om online in contact te komen met (potentiële) klanten, leveranciers, businesspartners, werkgevers en werknemers in de gehele wereld. Viadeo is in 2003 opgericht als privénetwerk van 200 ondernemers. Zij waren van mening dat het online delen van businesskennis en oplossingen voor dagelijkse problemen grote voordelen kan opleveren. In december 2004 werd het netwerk publiekelijk toegankelijk en telt nu 1,6 miljoen gebruikers in Europa en meer dan 1,4 miljoen in China dankzij zijn strategische partnership met het grootste Chinese netwerk voor professionals. Leden kunnen hun profiel aanmaken in het Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Duits, Portugees, Italiaans en Chinees.