Productschap Margarine


Home

07.11.2007

NPSP maakt composieten met bijproducten biodieselproductie

De NS bouwt er al stukken treinen mee. De winnende Solar Car Nuna is ervan opgebouwd. In de toekomst zou de carrosserie van alle automobielen op de hele wereld zo gebouwd kunnen worden. Want: de bio-based vezels van NPSP Composieten BV zijn sterker dan ijzer of kunststoffen van polyester. Maar ze zijn wel veel lichter. En ze kunnen worden gemaakt van natuurlijke stoffen als vlas, hennep en jutevezel, versterkt met harsen gemaakt van restproducten van de suiker- en de biodieselproductie.

Uit onderzoek van Wageningen Universiteit & Researchcentrum en TU-Delft blijkt dat natuurvezels net zo sterk zijn als glasvezels, maar dat ze aanmerkelijk lichter zijn en dus minder energie vergen, wat vooral zijn voordeel heeft in de transportsector. Ook biologische harsen op basis van agrarische grondstoffen zoals plantaardige en dierlijke vetten en oliën en suiker zijn al aanwezig, zij het nu nog op kleine schaal, en dienen verder ontwikkeld te worden om grootschalig toegepast te kunnen worden.

Uit onderzoek van NPSP Composieten BV in samenwerking met marktonderzoekbureau Beco blijkt dat de nieuwe biologische harsen en vezels al kostenconcurrerend kunnen zijn met conventionele harsen en vezels. De marktgrootte van deze nieuwe vezelversterkte kunststoffen wordt verwacht in 2030 te zijn opgelopen tot bijna 2 miljard euro. Uit onderzoek van NPSP Composieten in samenwerking met adviesbureau IVAM blijkt dat de milieubelasting van bio-based composieten nu al zo'n 80 procent lager is dan van conventionele composieten.

Op dit moment worden er 19.000 ton natuurvezel composieten (met conventionele harsen) gebruikt in de Duitse automobielindustrie. NPSP Composieten BV produceert nu al de neuzen voor de Koploper, de nieuwste intercitytreinen van de Nederlandse Spoorwegen. Door een nieuw ontwerp en een innovatieve productiemethode wordt een aanzienlijke gewichts- en kostenbesparing gerealiseerd. Uit onderzoek van NedTrain blijkt dat per kilo gewichtsbesparing een energiekostenreductie van 50 eurocent per jaar wordt bereikt, waarmee tevens de CO2-uitstoot per kilometer wordt beperkt. Vezelversterkte composiet kan in iedere vorm worden gemodelleerd en is daarmee bij uitstek geschikt voor producten met hoge eisen op het gebied van design, waaronder auto's en architectonische toepassingen.