Productschap Margarine
Home
07.11.2007
NPSP maakt composieten met bijproducten biodieselproductie
De NS bouwt er al stukken treinen mee. De winnende Solar Car Nuna is
ervan opgebouwd. In de toekomst zou de carrosserie van alle
automobielen op de hele wereld zo gebouwd kunnen worden. Want: de
bio-based vezels van NPSP Composieten BV zijn sterker dan ijzer of
kunststoffen van polyester. Maar ze zijn wel veel lichter. En ze
kunnen worden gemaakt van natuurlijke stoffen als vlas, hennep en
jutevezel, versterkt met harsen gemaakt van restproducten van de
suiker- en de biodieselproductie.
Uit onderzoek van Wageningen Universiteit & Researchcentrum en
TU-Delft blijkt dat natuurvezels net zo sterk zijn als glasvezels,
maar dat ze aanmerkelijk lichter zijn en dus minder energie vergen,
wat vooral zijn voordeel heeft in de transportsector. Ook biologische
harsen op basis van agrarische grondstoffen zoals plantaardige en
dierlijke vetten en oliën en suiker zijn al aanwezig, zij het nu nog
op kleine schaal, en dienen verder ontwikkeld te worden om
grootschalig toegepast te kunnen worden.
Uit onderzoek van NPSP Composieten BV in samenwerking met
marktonderzoekbureau Beco blijkt dat de nieuwe biologische harsen en
vezels al kostenconcurrerend kunnen zijn met conventionele harsen en
vezels. De marktgrootte van deze nieuwe vezelversterkte kunststoffen
wordt verwacht in 2030 te zijn opgelopen tot bijna 2 miljard euro. Uit
onderzoek van NPSP Composieten in samenwerking met adviesbureau IVAM
blijkt dat de milieubelasting van bio-based composieten nu al zo'n 80
procent lager is dan van conventionele composieten.
Op dit moment worden er 19.000 ton natuurvezel composieten (met
conventionele harsen) gebruikt in de Duitse automobielindustrie. NPSP
Composieten BV produceert nu al de neuzen voor de Koploper, de
nieuwste intercitytreinen van de Nederlandse Spoorwegen. Door een
nieuw ontwerp en een innovatieve productiemethode wordt een
aanzienlijke gewichts- en kostenbesparing gerealiseerd. Uit onderzoek
van NedTrain blijkt dat per kilo gewichtsbesparing een
energiekostenreductie van 50 eurocent per jaar wordt bereikt, waarmee
tevens de CO2-uitstoot per kilometer wordt beperkt. Vezelversterkte
composiet kan in iedere vorm worden gemodelleerd en is daarmee bij
uitstek geschikt voor producten met hoge eisen op het gebied van
design, waaronder auto's en architectonische toepassingen.