Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 7 november 2007

Winkeliers verwachten omzetstijging 18%

Sinterklaas breekt omzetrecords

Sinterklaas wordt in 2007 grootser gevierd dan ooit. De Nederlandse winkeliers verwachten dat dit jaar ongeveer 20 procent meer uitgegeven zal worden aan Sinterklaas dan vorig jaar. Daarbij gaat de consument niet meer cadeaus kopen, maar wel meer geld uitgeven. Sinterklaas viert zijn verjaardag dit jaar op woensdag, uitgerekend de dag dat kinderen in de middag vrij zijn.

Winkeliers rekenen in de week voorafgaande aan pakjesavond op een extra omzet van 480 miljoen euro. Vorig jaar was dit nog 410 miljoen euro. In een normale week zet de detailhandel ongeveer anderhalf miljard euro om. Belangrijkste reden voor de stijging is de hogere aanslag per cadeau. Luxe artikelen als I-pods, digitale fotolijstjes en spelcomputers zullen het beter doen dan ooit.

'Daarnaast hebben winkeliers goed geluisterd naar de consument', Aldus Henk Kok, directeur Raad Nederlandse Detailhandel. 'Die ergerde zich vorig jaar een beetje aan het feit dat winkels al voor 5 december helemaal in kerstsfeer waren. Nu zie je dat in de winkels en etalages wordt ingezet op Sinterklaas. Kerstartikelen zijn volop aanwezig, maar niet direct in het zicht.'

Populair
Winkeliers spelen maximaal in op de hypes in Nederland. Zo zijn pokerartikelen, digitale fotolijstjes, I-pods en Portable Dvd-spelers een trent voor jong en oud.

Boot vol boeken

De Harry Potter hype kent rond Sinterklaas een nieuw hoogtepunt. Op de dag dat Sinterklaas aankomt in Nederland, ligt ook de Nederlandse vertaling van het laatste Harry Potter boek (Relieken van de Dood) in de winkels. Verder staat op de verlanglijstjes veel speelgoed als Lego en Playmobil. Alles rondom Disneyfilms, Spiderman en bijvoorbeeld Transformers doen het weer goed. Ook artikelen van Tv-series als ZOOP en Winx zijn gewild dit jaar.

Bij de kleintjes zijn ook de Sesamstraat personages ongekend populair. Onder andere met het Speelgoed van het jaar; Ernie bij de dokter en de Slimme Speelhond.

Gezin

Nederlanders geven ook dit jaar meer geld uit aan Sinterklaas, omdat het weer 'in' is om gezellig met het gezin de feestdagen te vieren. Daarom verwachten winkeliers ook veel van de traditionele bordspellen en andere artikelen waarmee het hele gezin zich kan vermaken. Bijvoorbeeld Carcassonne (Spel van het jaar) of digitale camera's. Ongeveer 65% van de huishoudens in Nederland viert Sinterklaas.

----------
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de 13 brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 20.000 vestigingen, 300.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 41 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.



Ingezonden persbericht