Nederland heeft de beste haveninfrastructuur van Europa. Dit stelt het
World Economic Forum in The Global Competitiveness Report 2007-2008
dat onlangs verscheen. Wereldwijd komt de natte infrastructuur van
Singapore als beste uit de bus. Nederland staat op twee, gevolgd door
Hongkong.
Miljarden
De huidige infrastructuur dankt zijn niveau vooral aan de grote
investeringsprojecten in Rotterdam tussen 1992 en 2005. Er werden
miljarden besteed aan (spoor)wegen (A15, Havenspoorlijn/Betuweroute),
terminals (inrichting Maasvlakte, herontwikkeling Waal-/Eemhaven),
raffinage/chemie en tankopslag (o.a. Shell, Eastman, Lyondell, Bayer,
Esso).
In de periode 2006-2013 nemen de investeringen nog verder toe, tot
boven de 10 miljard. Zo trekt de rijksoverheid een 2 miljard uit voor
verbetering en capaciteitsvergroting van de wegcorridor
Maasvlakte-Vaanplein. Het Havenbedrijf Rotterdam besteedt 1,2 miljard
aan onderhoud en uitbreiding van wegen, kades, veiligheid, milieu,
IT-systemen etc. Voor investeringen door het bedrijfsleven staat de
teller op ongeveer 6 miljard. Dit bedrag loopt nog aanzienlijk op
door grondige moderniseringen van raffinaderijen, bouw van fabrieken
voor biobrandstoffen en containerterminals.
Naast dit alles wordt de Tweede Maasvlakte aangelegd voor ongeveer 3
miljard.
Bron: Bestuursdienst, 07-11-2007
Gemeente Rotterdam