AutoRai

Ford met stoere Ranger in Arctic Challenge tour 2008

(11/7/2007)
Begin januari wordt weer de zware Arctic Challenge Tour 2008 verreden, waarbij heel Scandinavië onder vaak extreme omstandigheden wordt doorkruist. Deze Challenge is een autosportief evenement dat open staat voor sportieve automobilisten die affiniteit hebben met autorijden, sneeuw en kou. Tijdens de komende uitvoering komen twee Fords Ranger aan de start.

De Rangers worden gesteund door Ford-distributeur Wensveen uit Alblasserdam en Ford-distributeur B & K autocentrum uit Schagen. De Ford Ranger is bij uitstek geschikt voor deze Challenge vanwege het stoere karakter, de betrouwbaarheid en uiteraard de vierwielaandrijving.

Arctic Challenge
De Arctic Challenge Tour 2008 is een autosport evenement voor de automobilist die van een sportieve uitdaging houdt met de auto. Wat is er dan mooier om een inspannende route over beijzelde en besneeuwde wegen naar Noord Europa te rijden. Daarbij moeten routeopdrachten worden uitgevoerd en de juiste route worden berekend met in achtneming van de wettelijke verkeersregels. Het competitie element zit hem in het vinden van de kortste route en het afleggen van een etappe in tijd die zoveel mogelijk overeenkomt met de tijd die is bepaald door de organisatie. Dennis Homberg van Ford Nederland: âDe Ford Ranger is bij uitstek geschikt voor dit soort evenementen, waarbij het vooral aankomt op betrouwbaarheid en het kunnen overwinnen van de meest barre rijomstandigheden. Dankzij de extreem soepele motor met veel trekkracht is de nieuwe Ranger een echte off-road auto, die uitblinkt in degelijkheid en behendigheid in de moeilijkste omstandigheden.â

Bij de Arctic Challenge Tour gaat het vooral om goed navigeren en autorijden, waarbij snelheid geen rol speelt. Wel uithoudingsvermogen omdat soms dag en nacht wordt doorgereden over spiegelgladde wegen bij temperaturen ver onder nul. In zes dagen tijd wordt zoân 7.000 kilometer afgelegd naar een bestemming ver voorbij de Noordpoolcirkel; ook staan er enkele klassementsproeven op het programma die medebepalend zullen zijn voor het eindklassement.

Vooraf is bij de deelnemers niet bekend welke route gereden gaat worden. Kort voor de start krijgt iedere equipe een eerste checkpoint opgegeven en iedere etappe bestaat uit een aantal checkpoints. Aan de hand van deze checkpoints wordt de route bepaald.

Ford Ranger
De Ranger is voor 2007 volledig en ingrijpend vernieuwd op het gebied van stijl, gebruiksgemak, duurzaamheid en comfort. De Ranger wordt aangedreven door een compleet nieuwe 2.5 liter Duratorq TDCi-dieselmotor met een nieuw Common-Rail brandstofinjectiesysteem. De motor levert veel vermogen (143 pk/105 kW) en koppel (330 Nm bij 1800 tpm) bij een lager brandstofgebruik.

De Ranger is leverbaar in twee verschillende carrosserievarianten en is geschikt voor zowel zakelijk gebruik als vrije tijd.

Dankzij de gewijzigde voorwielophanging, andere torsie-assen, grotere wielen en terreinbanden, schokdempers met een grotere diameter en extra lange bladveren is de Ranger uitstekend geschikt voor het rijden van de Arctic Challenge. Onder het rijden kan ook de vierwielaandrijving kan worden ingeschakeld. Voor het winterse event zijn de Rangers voorzien van winterbanden, extra verlichting en navigatieapparatuur. Beide Ford-teams steunen met hun deelname een goed doel.

De Arctic Challenge Tour 2008 gaat op 20 januari van start en de Rangers worden op 26 januari weer in Nederland terug verwacht. Dennis homberg: âWij wensen beide Ford-teams een âbehouden vaartâ en een prima klassering in het eindklassement.â