Ford met stoere Ranger in Arctic Challenge tour 2008
(11/7/2007)
Begin januari wordt weer de zware Arctic Challenge Tour 2008 verreden,
waarbij heel Scandinavië onder vaak extreme omstandigheden wordt
doorkruist. Deze Challenge is een autosportief evenement dat open
staat voor sportieve automobilisten die affiniteit hebben met
autorijden, sneeuw en kou. Tijdens de komende uitvoering komen twee
Fords Ranger aan de start.
De Rangers worden gesteund door Ford-distributeur Wensveen uit
Alblasserdam en Ford-distributeur B & K autocentrum uit Schagen. De
Ford Ranger is bij uitstek geschikt voor deze Challenge vanwege het
stoere karakter, de betrouwbaarheid en uiteraard de
vierwielaandrijving.
Arctic Challenge
De Arctic Challenge Tour 2008 is een autosport evenement voor de
automobilist die van een sportieve uitdaging houdt met de auto. Wat is
er dan mooier om een inspannende route over beijzelde en besneeuwde
wegen naar Noord Europa te rijden. Daarbij moeten routeopdrachten
worden uitgevoerd en de juiste route worden berekend met in achtneming
van de wettelijke verkeersregels. Het competitie element zit hem in
het vinden van de kortste route en het afleggen van een etappe in tijd
die zoveel mogelijk overeenkomt met de tijd die is bepaald door de
organisatie. Dennis Homberg van Ford Nederland: âDe Ford Ranger is bij
uitstek geschikt voor dit soort evenementen, waarbij het vooral
aankomt op betrouwbaarheid en het kunnen overwinnen van de meest barre
rijomstandigheden. Dankzij de extreem soepele motor met veel
trekkracht is de nieuwe Ranger een echte off-road auto, die uitblinkt
in degelijkheid en behendigheid in de moeilijkste omstandigheden.â
Bij de Arctic Challenge Tour gaat het vooral om goed navigeren en
autorijden, waarbij snelheid geen rol speelt. Wel uithoudingsvermogen
omdat soms dag en nacht wordt doorgereden over spiegelgladde wegen bij
temperaturen ver onder nul. In zes dagen tijd wordt zoân 7.000
kilometer afgelegd naar een bestemming ver voorbij de Noordpoolcirkel;
ook staan er enkele klassementsproeven op het programma die
medebepalend zullen zijn voor het eindklassement.
Vooraf is bij de deelnemers niet bekend welke route gereden gaat
worden. Kort voor de start krijgt iedere equipe een eerste checkpoint
opgegeven en iedere etappe bestaat uit een aantal checkpoints. Aan de
hand van deze checkpoints wordt de route bepaald.
Ford Ranger
De Ranger is voor 2007 volledig en ingrijpend vernieuwd op het gebied
van stijl, gebruiksgemak, duurzaamheid en comfort. De Ranger wordt
aangedreven door een compleet nieuwe 2.5 liter Duratorq
TDCi-dieselmotor met een nieuw Common-Rail brandstofinjectiesysteem.
De motor levert veel vermogen (143 pk/105 kW) en koppel (330 Nm bij
1800 tpm) bij een lager brandstofgebruik.
De Ranger is leverbaar in twee verschillende carrosserievarianten en
is geschikt voor zowel zakelijk gebruik als vrije tijd.
Dankzij de gewijzigde voorwielophanging, andere torsie-assen, grotere
wielen en terreinbanden, schokdempers met een grotere diameter en
extra lange bladveren is de Ranger uitstekend geschikt voor het rijden
van de Arctic Challenge. Onder het rijden kan ook de
vierwielaandrijving kan worden ingeschakeld. Voor het winterse event
zijn de Rangers voorzien van winterbanden, extra verlichting en
navigatieapparatuur. Beide Ford-teams steunen met hun deelname een
goed doel.
De Arctic Challenge Tour 2008 gaat op 20 januari van start en de
Rangers worden op 26 januari weer in Nederland terug verwacht. Dennis
homberg: âWij wensen beide Ford-teams een âbehouden vaartâ en een
prima klassering in het eindklassement.â
AutoRai