Vereniging Milieudefensie
Grootste keus in biologisch in tien jaar, Plus en Jumbo scoren het best
Duurzaam aanbod in de supermarkt stijgt flink
Amsterdam / Utrecht, 6 november 2007 Supermarkt Plus heeft de meeste biologische producten, terwijl Jumbo koploper is in Fair Trade. Uit de jaarlijkse EKO-tellingen van Milieudefensie en Solidaridad blijkt dat het aanbod van biologische en fairtrade producten in de supermarkten sterk is gestegen. Vandaag ontvangt de Plus aan de Arnhemseweg in Amersfoort zowel de EKO-Award als de Fair Trade-Award 2007. Deze supermarkt had maar liefst 983 biologische en 67 fairtrade producten op de schappen liggen.
Het aanbod van biologische producten is met gemiddeld 69 op het hoogste niveau in 10 jaar tijd uitgekomen. Vorig jaar nog kwam het aanbod na twee jaar van dalingen op het laagste niveau in zeven jaar uit (gemiddeld 58 producten). Het aanbod van Fair Trade was gemiddeld acht producten per filiaal. Een stijging van ruim dertig procent in vergelijking met de allereerste fairtrade telling vorig jaar.
Met gemiddeld 238 biologische producten per filiaal is Plus net als vorig jaar de best presterende keten. Het bedrijf biedt gemiddeld maar liefst 87 biologische producten extra aan in vergelijking met vorig jaar. Dit is het tweede achtereenvolgende jaar dat de keten het assortiment sterk uitbreidt. Jumbo is gestegen van de derde naar de tweede plaats. Bij Albert Heijn bleef het gemiddeld aantal producten met 119 steken op het niveau van vorig jaar. De voormalig koploper zakt hierdoor naar de derde plaats. Het verschil met de nummer vier Vomar is slechts één product.
Jumbo scoort het best met fairtrade producten, gemiddeld had de keten 26 'eerlijke' producten op de schappen. Dat is gemiddeld 8 producten meer dan vorig jaar, toen de keten ook al het grootste aanbod Fair Trade had.
Wie: Wouter van Eck, Milieudefensie en Nico Roozen, Solidaridad
Wat: Uitreiking EKO- & Fair Trade-Awards 2007
Waar: Beide awards gaan naar de Plus aan de Arnhemseweg 4 in
Amersfoort
Wanneer: 6 november 2007, 11.00 uur.
Bewust consumeren is een trend, blijkt uit de GfK Goodies monitor 2007 in opdracht van Solidaridad: vier van de zeven huishoudens hecht waarde aan duurzame producten. Zij besteden jaarlijks 25 miljard euro in de supermarkt. Duurzame leefstijlen blijken echter flink van elkaar te verschillen. Veel kansen in de markt blijven hierdoor onbenut. Bijvoorbeeld omdat de biologische consument en de typische fairtrade koper als één groep worden benaderd. Een marketingstrategie die deze verschillen onderkent is daarom aan te bevelen.
Biologische producten zijn met respect voor dier, natuur en milieu geproduceerd en zijn bovendien gezonder. De boer krijgt een eerlijke prijs en er wordt géén gebruik gemaakt van landbouwgif, kunstmest en gentech. Fairtrade producten zijn onder eerlijke voorwaarden gekocht in ontwikkelingslanden. Producenten krijgen een prijs die hen in staat stelt te investeren in kwaliteit en verbetering van leefomstandigheden. Milieudefensie en Solidaridad willen met de EKO-tellingen bereiken dat supermarkten hun assortiment van duurzame en eerlijke producten uitbreiden.