Al een paar duizend rokers proberen hun sigaret 24 uur te laten liggen

26/10/2007 14:33



Stivoro



Den Haag, 26 oktober 2007 - Al duizenden rokers proberen op 6 november hun sigaret 24 uur te laten liggen. Ze hebben zich aangemeld voor de gezamenlijke actie van STIVORO en 18 GGD'en: 'Rokers verdienen 'n beloning'. Deelnemers die de dag erna een vragenlijst invullen op www.verdieneenbeloning.nl ontvangen als beloning een tijdschrift naar keuze. Daarnaast maken ze kans op een LCD-tv. Bovendien ontvangen ze persoonlijke informatie, gebaseerd op hun ervaringen. "De actie is amper een week geleden van start gegaan en we hebben nu al een paar duizend deelnemers. Dat is een prachtig resultaat, zeker omdat de media-inzet van de actie dit jaar iets later dan vorig jaar is gestart. Maar er kunnen dus nog deelnemers bijkomen. Rokers kunnen zich tot 5 november 23.59 uur aanmelden", zegt Lies van Gennip, directeur van STIVORO.

Het doel van de actie is rokers ertoe te bewegen 24 uur niet te roken. Van Gennip: "Stoppen met roken is lastig, maar niet onmogelijk. Het aantal deelnemers tot nu toe laat zien dat we heel wat rokers bereiken. De ervaring dat rokers het vol kunnen houden om een dagje niet te roken, geeft ze wellicht net dat extra zetje om er later wellicht ook definitief een punt achter te zetten."

Persoonlijke informatie
Op 7 november krijgen de deelnemers rond 12.00 uur een e-mail waarin ze gevraagd worden, via een korte vragenlijst, hun ervaringen door te geven. Dit kunnen ze doen tot 9 november 12.00 uur. Van Gennip: "Op deze manier krijgen we een goed beeld van de deelnemers en hoe zij het 24 uur niet roken hebben ervaren. Op basis van deze ervaringen krijgt iedere deelnemer van ons persoonlijke informatie. Deze informatie op maat kan hem of haar vertrouwen geven in een eventuele latere stoppoging. Onderzoek heeft uitgewezen dat 24 uur niet roken in combinatie met persoonlijke informatie de intentie om te stoppen met roken vergroot."

Werving en ondersteuning
Dit jaar organiseert STIVORO de actie met bijna twee keer zoveel GGD'en als vorig jaar. De inzet van de GGD'en is belangrijk, omdat de actie een lokaal, toegankelijk karakter heeft. De GGD'en zetten via hun netwerk posters en flyers in. STIVORO zet daarnaast abri's, driehoeksborden, radiospotjes en banners op internet in om zoveel mogelijk rokers op te roepen mee te doen aan de actie. Vorig jaar is gebleken dat 55% van de deelnemers het ook echt lukt om 24 uur niet te roken. 41% gaf aan minder te roken dan normaal. Nieuw dit jaar is dat actiedeelnemers online gevolgd kunnen worden. Op 6 november zullen namelijk 3 deelnemers op de actiesite een dagboek bijhouden, de zogenaamde '24 uur reporters'. Door de ervaring en tips van anderen hopen we dat het nog meer deelnemers dan vorig jaar lukt die sigaret 24 uur niet aan te raken.

///






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,